Skaklar och slädar

L

lingonsylt

Min familj har en 11-årig welsh mountainponny som mest bara går och skräpar eftersom han är för liten för mina yngre syskon att rida numera. Jag har börjat köra lite smått med honom, han var inkörd när vi fick hit honom för snart 7 år sedan, har tömkört honom och haft pulka bakom honom och allt går jätte bra, han verkar minnas vad det går ut på att dra saker och ting. Nu undrar jag över slädar och skaklar, jag har en riktigt bra bröstsele men jag vet inte riktigt hur jag skall spänna för, hur skaklarna skall se ut och hur stor släden skall vara. Vi har några gamla slädar men de är byggda för stora hästar och kanske litet för tunga för vår ponny så jag har funderat lite på att bygga en egen (Eller rättare sagt ha pappa att göra det). Har någon bra tips på hur en släde skall se ut? Inget invecklat, skall bara ha det som ren hobby. Och behöver man en baksele eller vad det nu heter?

Tacksam för svar och tips!
//Anna

Sv: Skaklar och slädar

MIN FÖRSTA PONNY VAR EN ISLÄNNING (HUR DOM NU LYCKADES HITTA EN SÅN HÄR I HÄLSINGE SKOGARNA PÅ 70-TALET ÄR OBEGRIPLIGT. :smirk:) NÅJA HENNE KÖRDE JAG SLÄDE OCH ROCKARD MED. JAG HADE BRÖST SELE OCH BAKSELE OCH SLÄDEN VAR AV EN MINDRE MODELL. OM INTE PONNYN ÄR ALLT FÖR LITEN SÅ SKA DU INTE STIRRA DIG BLIND PÅ SLÄDENS STORLEK DE GÅR VÄLDIGT LÄTT ATT DRA EN NORMAL STOR SLÄDE I BRA FÖRE. MEN HA BAKSELE!:bow: GE PONNYN EN CHANS ATT BROMSA UPP, OM DU INTE HAR KÖRT MED DET TIDIGARE SÅ TÖM KÖR OCH SLÄPA RUNT ETT DÄCK I SKAKLERNA SÅ DU VET ATT HAN FIXAR NÅGOT RUNT RUMPAN. SAKTA MEN SÄKERT GÅR OFTAST SNABBAST. LYCKA TILL!

Sv: Skaklar och slädar

hej mindre finslädar bör gå utmärkt cliffords.se har en liten körskola som är fin .Arbetsslädar är troligast i tyngsta laget .det brukar finnas skaklar till finslädar dom är gjorda till just den släden.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 823
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 171
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 982
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
4 562
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv