Skakelögla och däckeltyp

M

MaddeLen

Jag funderar på vilken typ av skakelögla jag ska ha på nya selen.

Har en enaxlad vagn med en "ögla" på skakeln, typ som maratonvagnen har. Har funderat på en tilberry tug, för att få lite hjälp att hålla vikten av vagnen uppe vid anspänning. Om jag har en snabbkoppling måste jag hålla vagnens tygnd med en arm och sedan spänna fast med den andra. Vad säger ni?

Sen undrar jag vilken typ av däckel som är smartast att införskaffa sig. Just nu kör jag med en enaxlad vagn och då är ju en silettdäckel optimal. Vet inte om jag eventuellt i framtiden kommer köpa mig en tvåaxlad vagn med "lösa" skacklar. Då är det ju vagnsdäckel som gäller. Hur hade ni resonerat?

Tacksam för svar!

/Madde

Sv: Skakelögla och däckeltyp

Tilberry Tugs "går inte" att öppna, så de funkar inte till skaklar med ögla.

I alla fall inte den variant av TT som jag har träffat på, men det kanske finns nån smartare sort?

Jovisst går Tilbury Tugs att öppna! Funkar utmärkt till 2-hjuliga (och 4-hjuliga) vagnar med stor ögla eller piggar. Fördelen när man har det till 2-hjuliga vagnar blir som du själv skrev att man bara kan hänga upp vagnen i skakelhållaren och sedan spänna och dona.

ok, då finns det olika sorter. Den som jag har går visserligen att öppna men det är väldigt krångligt, inget man vill göra medan man spänner för/från en häst...

Den remmen som "drar ihop" tugen spänns väl ner i bugjorden sen? I en rem som ligger lös och kan löpa längs gjorden, eller tänker jag helt fel? Var längesen jag körde med tillberry, men det är så jag ser det i mitt huvud.

Jo det låter som samma slags fäste som jag tänker på. Men det går trögt att stoppa in remmen där den ska ner mellan skakeln och däckeln och det är svårt att komma åt. Speciellt om det är belastat med en skakel i öglan.

Dessutom är det omständigt att spänna loss vagnen. Bara att kroka av skalelöglorna från Tilberry-fästena är knepigt! Eftersom skaklarna är stela och fästena sticker ut en bra bit från hästen. Om det händer en olycka, då vill jag definitivt inte ha såna fästen.

Jag har en sån sele och jag har provkört den en gång med min rockard med öglor på skaklarna och det gör jag INTE om.

Men det verkar ju finnas andra som har andra erfarenheter, så du kan ju alltid prova... Men jag skulle LÄTT välja snabbkoppling!

Dessutom är det omständigt att spänna loss vagnen. Bara att kroka av skalelöglorna från Tilberry-fästena är knepigt! Eftersom skaklarna är stela och fästena sticker ut en bra bit från hästen. Om det händer en olycka, då vill jag definitivt inte ha såna fästen.

Det där är ju inte jag tänkt på. Jag har tidigare kört med Tilberry, fast då med skaklar som har två piggar. Då finns ju inte det problemet.

Tack för tankeställaren!

Ja har man en slät skakel eller med piggar är det ju inte alls samma problem. Då kan jag se vissa (små ;)) poänger med dessa fästen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Katt i påse
  • Avlivning älskade katt
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka