Skakelfästen på "loksele"

E

ehtrod

Hej!
Har just köpt en gammal sele :rofl: typ loksele, men där man vanligtvis har ringar för fästen av båda skakler och draglinor finns ett spänne i stället för ringar, til fästen av draglinorma, präcis som på en bröstsele...
Hoppas ni forstår vad jag menar :o
Nu ska jag dra släpa i skogen, och där användar man ju inte draglinorna, men bara skakler. Hur fästar jag dom, så dom sittar bra?? Det finns skakelläder på selen, men rätt så högt uppe, och dom sittar inte fast liksom, bara för att skaklorna kan vila, inte nånting man kan dra med...
Hoppas någon kännar igen denna typn av sele, och kan hjälpa lite!:cry: i morgen måste jag ta kort på det känner jag...:crazy:

Sv: Skakelfästen på "loksele"

Det känns som en giggdäckel då är det en finsele, bra bilder är nog av nöden .är det vad jag tror bör den vara ovanlig.Är det samma ålder på hela

Hej Nordtravare!
Tack för svaret!
Nu har jag fått kollat upp selen hos en vant körkarl, och ja, det är en giggsele, med halvcollar-lokor. Han menar den är 75-100 år gammal, men han kännar inte så mycket til den typen av sele. Jag tyckte den verkade rätt så ovanlig, har aldrig sett en sånt innan. Vet du vart man kan hitta fler uppgiftor om sånna selar?
Den är i riktigt fin skick, ett par remmar på däckelen behövar sys, men dom går att använda änddå. Alla spännen är i orden och lädret är bra! Det finns svansrem, draglinor och rem för att hålla upp dragläderen, allt originalt :rofl: Och jag fick den mycket billigt :banana: Nu är det dags att tvätta och smörja :smirk:
Ska bli roligt att använda den til min gamla smålandstrilla som jag präcis har köpt, behövar bara svängel och baksele!

Grattis! det skrivs i körböcker om dom, hoppas att dom passar .
bakselar finns det till bra pris ,kolla hjulen på giggen dom får inte vara det minsta glappa i täet eller mellan hjulbandet och träet .Då blir det snart haveri.lycka till det kommer att väcka uppmärksamdet ,.
var försiktig när att du börjar en gigg för ett oherrans liv gå omkring och dra giggen och led hästen bredvid.hör av dig så alla får veta:bow:

Nu har selen blivit plockat isär och tvättat och i morgon ska den smörjas bra, sen fattas tillpassning til tjejorna! Tar kort när den är ihoppsatt, hade varit roligt att höra från andra som har en sån sele!!
Har ett varmblod som är innkörd och inte bryr sig om att släpa saker som ger mycket ljud och hon tycker det är jätteduktig på tömkörning i skogen över stock och sten, så det ska nog gå bra, börjar änddå langsamt när trillen är klar!
Har också ett fint gammalt arabsto, hon har aldrig varit kört, men som vi säger i DK, även en gammal cirkushäst kan lära sig nya tricks! Och det skulle väl vara fint med en fin gammal häst, en fin gammal trilla och en fin gammal sele??:love:
Det är nu en smålandstrilla jag har, men det borde väl gå bra änddå? Man får väl fästa skaklarna i spånnet om man ska dra utan draglinor? Trillan har ingen svängel, fick att veta när jag köpte den av en gammal körkarl, att man inte använda svängel och draglinor på den tiden... Men jag ska göra en svängel så fort som möjligt! För en provrunda får det bli utan draglinor:o
Hjulen ser jättefina ut, vangnen har stått inne i många år, så dom behovar blötes upp lite för att "sätta" sig och smörjas, underreden måste borstas från rust och målas, men till en början - för provturar innan trillan fixas ordentligt, ska den smörjas bra. Korgen behövar målning men träet är bra. Tyvärrr hittar jag ingen signatur på sele eller trilla, hade varit roligt att ha uppgifter om grejorna!
Var hittar man bakselor billigt?? Har bara set dom hos Börjes, finns det nått billigare?
Nordtravare, har set på din profil att du tog upp interesset för hästkörning sent - vad härligt!! Har själv inte kört mycket innan, bara med shettis och en kompis´ maratonhäst, nu skal det bli sköj att börja själv!!

Hej trillorna drog man oftastmed en finsele, den såg ut som en vanlig sele men var inte så grov och hade i stället för skakel länk avjärn var den av läder .Jag har funderat ,men det går oftast inte bra att sätta fast i gigghållare .Kolla på tidigare trådar .Drag linorna användes bara på en del åkdon ,troligen för att dom drogs med loksele och gick förhållandes lätt.hade man linor satts dom bakom draglänken ,men då måste hålet eller järn bygeln i skakeln varaså långt att det glappar och så att det kan röra sig så mycket att svängeln kan arbeta tillräckligt .

Senast ändrad:

billigaste bakselen finns på granngården, men måste beställas. Kan även beställas och tittas på hos lillhästen i stav, men blir en aning dyrare i frakt.

Hej när du smörjer lagren . Den ena sidan av hjulmuttrarna kan vara baklängesgängad ,tag lös ,tvätta bort gammal olja med bensin ,fetta in , sen fyller du koppen med lagomt mycket fett ,när du gängar dit den rör hjulet så det trycks in fett i lagret när du gängar in navkapseln.

Senast ändrad:

Tack för svaren, har bara Lokalföreningen här, inga Granngården, får kolla med dom om dom har bakselar!!
Nordtravare, ditt svar om draglinor/skalor forstod jag inte helt, hittar inte nånting i tidigare trådar som hjalp... Jag hållar fortfarande på att tvätta och smörja selen, - den var MYCKET smutsig -har hängt i ett stall flera år!! När den är ihoppsatt tar jag kort på den, då kanske du kan ge bättre instuktioner? Gjorden sittar övenför och på undersidan av spännet för dragläderen, killen jag pratade med mente att, om jag skulle dra utan dragläder skulle jag fästa dragläderen EFTER gorden, med draglinor INNAN gjorden, låter det vettigt?

Liknande trådar

Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
5 850
Senast: Tuggben
·
Hundhälsa Min hund skadade benet illa i morse så blev akut in till veterinär. Inget är av, tack och lov, men dom misstänker ev artros. Hon har...
2
Svar
26
· Visningar
8 820
Senast: Fibusen
·
Övr. Hund går det att få tag på lokselar till hund längre? Jag har en som jag använder att dra vår pulka med men selen har definitivt sätt bättre...
2
Svar
20
· Visningar
3 726
Senast: Is
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Mezcal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb
  • Uppdateringstråd 30