Skakar på huvudet

MiniLi

Trådstartare
Läst om headshaking i flera trådar och blev helt plötsligt lite orolig..
Min häst har lite knäppa saker gör sig, han stå och skakar på huvudet upp och ner ganska snabbt. Han gör det främst när han har bett på sig och framförallt efter ridpasset.
Kan hända att han gör det även utan träns men inte så vanligt..

I alla headshaking trådarna så står det om kli på nosen, några sådana problem har han inte.. Han gillar att man "grejar" med nosen, tycker det är hur mysigt som helst om man skakar lite på överläppen liksom.. Och han flemar ganska ofta..

Är det headshaking eller är han bara lite konstig?
Jag brukar skämta om att han har tics :p men det kanske är allvarligt?

Kan också tillägga att han tidigare har varit besvärlig vid ridning, slått med huvudet en del. Även att han kan gå och skaka lite på huvudet när man rider..
Jag har inte trott att det hänger ihop med skakningarna annars..

Numera går han inte och slår med huvudet när jag rider, däremot gör han det ofta när någon ny sätter sig upp...
Skakningarna under ridning har också försvunnit men faktiskt kommit tillbaka lite senaste veckan..
Jag har tagit det som att han tappat förtroende för bettet när en massa olika människor har ridit honom under de senaste veckorna och att en hel del har varit mindre snälla med handen..

Vad tror ni?

Sv: Skakar på huvudet

Visst kan det vara headshaking, men i första hand bör du kolla upp munnen och hästens bett.

Munnen är kollad nyligen och bettet är tillpassat av tandläkare.

Då går du vidare och kollar sadeln, ryggen och benen.

Headshaking är en diagnos man får överväga efter att man har kollat allt annat som går att kolla utan att ha hittat något.

Okej.
Men de sakerna som jag berättat att min häst gör, behöver det vara något fel eller kan det helt enkelt vara så att han bara gör så?

Omöjligt för mig att uttala mig om utan att ha sett hästen. Vissa hästar använder ju mycket huvudrörelser för att uttrycka sig, eller så har du bara dålig lydnad på honom. Men oftast beror sådant beteende på att nåt är knas.

Usch jag vill verkligen inte att det ska visa sig att det är något fel.. jut nu.. det passar inte för fem öre.. (gör det iof aldrig)
Har faktiskt aldrig reflekterat över att det kan vara ngt fel, bara sett det som en lite gullig grej han gör..

När han trilskades och slog en massa med huvudet vid ridning röntgade vi rygg för vet misstänkte KS men det var inga fel där..

Ska försöka filma när han gör det..

kl
ingen mer som har synpunkter?

Hej!
Kan vara huvudvärk också... Låsningar, spänningar som trycker på nerver.

Det finns akupressur-punkter vid bakhovarna som man trycka på...
Om man hittar rätt brukar hästar svara omgående på sådan behandling. Pröva! Det behöver ju inte vara det din häst har, men det kan ju inte skada att prova...

Cello

Hej, jag hade en inackodering som sa att hennes häst nickade för att han förstod vad hon sa till honom. Vi andra försökte förklara att det är ett fel men nej,,,,,han var bara s¨å gullig som "pratade med henne"...

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
428
Senast: Lavinia
·
Anläggning Stallet där jag har hästen uppstallad har en ridbana som egentligen är alldeles för djup och lös. Stallägaren har haft ute...
Svar
14
· Visningar
3 557
Senast: ufot
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 013
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 609
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka