"Skakar på huvudet"

L

Lunaedies

Hej!

Rider för närvarande ett tio-årigt sto som inte är särskilt välutbildat (Se: "Grundutbildning- Tioåring m. unghästfasoner")

Nu är det så att i traven så höjer hon huvudet i 90% av tillfällena och skakar hejvilt. Traven är ojämn taktmässigt.

Jag är mjuk i handen hela tiden och har lagom längd på tyglarna (för vilken annan häst som helst. ;) ).

Hur ska jag göra? Hon är riden enligt westerngrunder (ytter- innertygel).


Tacksam för svar :bump:
 
Sv: "Skakar på huvudet"

Eftersom hon både är ojämn i steget samt visar motvilja med huvudet så borde nog en veterinär få undersöka henne.
 
Sv: "Skakar på huvudet"

Hon har ganska nyligen blivit undersökt pga av annat och röntgad också. Det verkar som om att det handlar om att hon är bara "kärringen på tvären".
Hon brunstar ofta och mkt - då uppvisar hon (BL.A.) detta beteende. Hon är typiskt "stoig".:crazy:
 
Sv: "Skakar på huvudet"

Låter mer bara som en irriterande ovana, som inte går annat än att träna bort. Om du rider i en paddock eller inhägnad kan du ju värma upp henne och sedan sätta på henne en gummisnodd, vilket gör att hon inte kan dra upp huvudet, utan får ett tryck på nacken (vilket hon självklart inte har ont av! Men som får de att sänka huvudet..) Och när hon ruskar på huvudet, kan du inte göra så mkt annat än att ha ett bestämt tag i tyglarna och försöka börja med annat nästan exakt när hon börjar ruska på huvudet, t.e.x försöka få henne på tygeln eller något sådant, så hon tappar bort sig. :) Blev långt, men hoppas det hjälper lite! ;)
 
Sv: "Skakar på huvudet"

Om hästen kör upp huvudet så STANNA. Hästen ska börja med att gå på tygeln, kanske bara blir 3 skrittsteg men låt det vara det då till att börja med. Vi människor blir väldigt mycket starkare när hästen står stilla, i gångarterna så är vi inte lika stadiga helt enkelt.

Använd inte graman, martingal osv, de är ofta felinställda och felanvända!

Om hästen är envis så ska du insistera ännu mer! Stanna, hästen på tygeln, skritta, BERÖM när hon rör sig på tygeln. Kör hon upp huvudet så gör en halt och börja om. Viktigt är att hästen inte får hänga i tyglarna, det är ett annat sätt att smita. Det kan ta månader innan "poletten trillar ner" men det viktiga är att inte försöka ta genvägar med diverse hjälptyglar och skarpare bett!

Nya beteenden nöter man in. Skrittar hon på tygeln, börjar göra samma sak i trav. När hon går på tygeln i trav, börja med galoppen!

Var konsekvent och lycka till! Det är inte enkelt och ibland j-vligt frustrerande men när det väl fungerar klappar man sig själv på ryggen :bow:
 
Sv: "Skakar på huvudet"

Suuz:

Precis din typ av svar jag söker! Jag tror inte på yttre inlärning och vi gjorde faktiskt små, men ack..så små, men inte minst betydelsefulla framsteg idag. Det gäller att ställa henne med bogen utåt så börjar det likna nåt. Om så bara för ett par minuter :bump:

Men tips kan man inte få för många av!!!:banana:
 
Sv: "Skakar på huvudet"

Om det inte är en travare, så tyder skaket o ojämnheten på att ngt är fel.
de brukar även ha bak ena örat.

Har lärt mig att lyssna på detta, men du kanske inte känner hästen så väl.
 
Sv: "Skakar på huvudet"

Testa olika "metoder" för att nå fram till din häst, variera arbetet och håll allting superroligt! Titta på t.ex western och barockryttare, hämta upp knep från dem. Känns hon loj en dag, ta på dig din medeltida rustning och ut och röj på ett fält i full galopp, den häst som inte tycker det är roligt... tjaa... det har jag inte stött på!

Enkelt och kul, ihärdighet och konsekvens. Tänk långsiktigt och njut av de pyttesmå framstegen!

Soliga hälsningar
Carro (Suuz)
 
Sv: "Skakar på huvudet"

Har bara ridit henne 5-6 ggr, samt att hon håller på att sättas igång och har aldrig blivit ordentligt utbildad. Ägaren vågar inte galoppera på henne bara. Blir tydligen bara galet och okontrollerat.
 
Sv: "Skakar på huvudet"

Suuz skrev:
Testa olika "metoder" för att nå fram till din häst, variera arbetet och håll allting superroligt! Titta på t.ex western och barockryttare, hämta upp knep från dem. Känns hon loj en dag, ta på dig din medeltida rustning och ut och röj på ett fält i full galopp, den häst som inte tycker det är roligt... tjaa... det har jag inte stött på!

Enkelt och kul, ihärdighet och konsekvens. Tänk långsiktigt och njut av de pyttesmå framstegen!

Soliga hälsningar
Carro (Suuz)

Låter som en jättetrevlig idé, om det inte var för att hon inte fixar att lämna stallet eller paddocken där hon kan ha koll på sina hästkompisar... Igår kom jag ut tio meter utanför stallet när grannen j-vla papillon ställde sig tio meter bort och började tok-skälla.
Hade tänkt ta en skrittpromenad, men icke... Det var bara tillbaka till paddocken och försöka annat :crazy:
 
Sv: "Skakar på huvudet"

Alla hästar är olika, vissa SKA ha med sig en hästkompis, vissa bryr sig inte. Om hon inte vill gå mer än 10 meter från paddocken, skritta fram och tillbaka den lilla snutten tills du kanske kommer 11 meter!

Min pålle ville t.ex inte stå inne ensam och bli i ordninggjord, jag ledde in henne, sa att hon var duktig när hon stog stilla i ½ sekund och sedan gick vi ut igen. Undrar hur många gånger vi travade fram och tillbaka (säkert 30 ggr/dag i början) men nu fattar hon att hon kommer ut igen, det är inget konstigt med att stå inne. Nemas problemas!

Ha en "inkörningsfas" där du och din häst lär känna varandra, till slut förknippar hon dig med något mycket angenämt OCH framför allt en person som hon litar på! Det finns en förklaring till de flesta beteenden, allt är inte lynnesfel... "Galet och okontrollerat" är kanske ägaren som sitter och klämmer med skänklarna och låser handen att hästen får panik. Vad vet jag?

//Carro
 
Sv: "Skakar på huvudet"

Hej hopp!

Tränade för Lars Bråve (www.bravesta.com) idag.
Mycket givande!!
Han tyckte att "min" häst var lat av naturen och att jag skänklade för lite.... :crazy:

Till saken hör att jag har inte ridit regelbundet på tio år. Dessutom är min häst inte särskilt välutbildad och ganska stoig.
Till min stora glädje så har vi nu hittat fler sätt att samarbeta på. Har dock lite problem med att ställa henne utåt i högervarv. -"Stel som en ekplanka på bägge sidorna" sade han.
Har dock fått en hel del tips och ridövningar som ska sättas i verk imorgon! :d
 
Sv: "Skakar på huvudet"

Min foderhäst skakar på huvudet när han är missnöjd med farten och vill springa fortare, dock är han aldrig ojämn i steget...
 
Sv: "Skakar på huvudet"

Undersökte veterinären tänderna? Kan vara värt att testa.
 
Sv: "Skakar på huvudet"

*uppdatering efter buke-attacken*
Hästen är troligtvis öm i ryggen och ägarinnan ser efter damen på bästa sätt! Vi har galopperat massor och allt blir bättre efter varje gång! Hänt massor....!
 
Sv: "Skakar på huvudet"

du frågar - får ett svar du iten vill ha - och kallar det attack?

Hästar ruskar på huvudet när de inte är nöjda.

Det kan vara sadeln som klämmer...
 
Sv: "Skakar på huvudet"

När jag började rida igång min häst på allvar 2003, efter fölning och igångsättning. Då hade jag samma problem, en 19-årig surkäring, med rekorderliga brunster, spänd i nacken och fladdrig i huvudet. Vi tog ut tandläkare och fixade tänderna på alla hästarna i stallet. Min häst blev MYCKET bättre. Men var fortfarande lite spänd och hög i nacken. Jag fick tag på en massör, som kom ut två gånger i månaden i ett halvår och numera vid behov. Spänningar och problem, bara rasade "av oss" och min häst och jag fick mer utbyte av ridningen och vårt samarbete.

Ta inte våra råd och tips som attacker, utan som de tips och råd, de verkligen är.

Med vänliga hälsningar

IngelaH och Tima (som idag är 22 år, piggare och fräschare än någonsin)
 
Sv: "Skakar på huvudet"

min erfarenhet av "huvudskakningar" är att hästen tappar frammåt bjudningen. driv hästen frammåt vid minsta tendens och var noga med eftergiften. se till att du hela tiden får med dig bakkärran och stanna inte som någon annan skrev, då lär hon sig det i stället (skakar jag så kommer jag undan) utan se bara till att du har bjudningen och skit i hur hon går med huvudet/på tygeln mm. när du sedan har bjudningen och hon svarar som hon ska för frammåt drivande hjälper utanprotester kan då kräva lite mer att hon ska bli mer eftergiven flytta för skänkel och komma på tygeln.(precis som när man rider en unghäst)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "Skakar på huvudet"

Susan skrev:
du frågar - får ett svar du iten vill ha - och kallar det attack?

Hästar ruskar på huvudet när de inte är nöjda.

Det kan vara sadeln som klämmer...

Jag tror dock hon menade ang alla inlägg som försvann osv osv :angel: hacker attacken mot buke, eller vad det nu var :D
 

Liknande trådar

Islandshäst Hästen jag rider har en tendens att hålla huvudet rätt högt (främst i tölten). Jag antar att han inte jobbar på rätt sätt med ryggen när...
Svar
12
· Visningar
3 697
Senast: Tassa
·
Utrustning Nu blir jag lite osäker. Mest på grund av att remontgrimmorna inte är (men på väg igen) så populära mer. Hur påverkar de hästen jämfört...
Svar
12
· Visningar
1 963
Senast: Líf
·
M
Träning Min 8åriga nordsvensk är under inridning och än så länge går det superbra!:laugh: Något jag upptäckt på senare tid är att han skakar på...
Svar
6
· Visningar
2 324
K
Träning Har nyligen börjat rida ett hoppsto född -04, och tanken är att jag ska hjälpa ägaren att utbilda henne inom dressyren (ca 2ggr/v) medan...
Svar
9
· Visningar
1 708
Senast: diartistakasha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp