Skakar i bakben

E

Equine

Jag har sett en häst som skakar i sina bakben när hästägaren ska lyfta upp benet och stretcha benet bakåt, är det någon som kan ha en förklaring till detta? Hästen är inte stel i musklerna utan kan sträcka ut benet utan problem, men skakar i benet samtidigt.

Sv: Skakar i bakben

Hästen är inte spänd i kroppen eller stressad , utan står lugnt och stilla samtidigt som den skakar i benet.

De hästar jag sett som stämmer någorlunda med din beskrivning, de har haft någon form av hasledsproblem. Detta har givit upphov till skakningar i benen, både när man har lyft fram eller bak.

Det finns även muskler på insidan av låren som kan bidra till dessa symtomer, är de spända och påverkade kan de ge upphov till skakningar när man tar upp benet.

Även problem i korset och eller saccralt kan ge samma symtomer, oftast då mer på ett ben än det andra.

Min häst med patellaupphakning får skakningar. Han har även reflexmässiga ryckningar i vissa lägen när man stretchar.

Hej
Det kan även vara en nerv som kommer i kläm.Vet själv en häst som skakar benet när det kommer till ett visst läge när han lyfter. Hästen är kollad på klinik med röntgen och allt de gör men hittar ingenting vet "trodde" det brodde på en nerv.Hästen är även kollad av equiterapeft och hon har också den teorin att det är en nerv.

Samma här, har sätt hästar med spatt bete sig så, eller hästar med lite patella problem...

Jag har hört från en mycket duktig och välrespekterad kiropraktor att man inte ska stretcha bakbenen bakåt. Man skulle tydligen ha kommit fram till att det inte var bra. Varför och för vad kommer jag inte ihåg. Ingen annan som hört det?

TooFatToFly skrev:
Jag har hört från en mycket duktig och välrespekterad kiropraktor att man inte ska stretcha bakbenen bakåt. Man skulle tydligen ha kommit fram till att det inte var bra. Varför och för vad kommer jag inte ihåg. Ingen annan som hört det?

va det bara bakåt? kan du inte ta reda på varför?

Totti skrev:
va det bara bakåt? kan du inte ta reda på varför?

Undrar också varför...det är ju, om man kan det ordentligt hur användbart som helst!

CarolaLind skrev:
Undrar också varför...det är ju, om man kan det ordentligt hur användbart som helst!

ja precis, hur användbart som helst.
Kan det ha något med om hästen har patella upphakning? För i de fallen så vill man ju inte töja ut muskulaturen(quadriceps) så att den blir ännu slappare än vad den redan är i det fallet

Det är så olika, vilket sätt de skakar på, exakt i vilket läge de skakar, är det smärta inblandat, är det med ett ryck först, är benet slappt och rycker sen, är det en "tyst" skakning, är det en SKAKNING så att hela hästen darrar, drar hästen benet upp under sig, skjuter hästen benet ifrån sig...osv.

Rent generellt kan man gissa vilt och försöka härröra det till Lumbosacralt eller Sacroilliacalt eller knä/patella men det förblir ju vilda gissningar så här över nät...

Intressant det med Quadriceps som du nämner., jag har en skakhäst själv, och hans Q är verkligen en av de muskler man får jobba med och här är det patellaskador som är orsak.

Liknande trådar

Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 543
Senast: jemeni
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 960
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Valp 2025
  • Hullbedömning - hur tjock/smal "ska" hunden vara?

Hästrelaterat

Tillbaka