skaffa valp

Ï

ïcatanten

nu är jag helt inne på att skaffa en ny liten vovve.
har inte börjat leta än, och vet inte riktigt va det blir för ras, men är lite inne på en irländsk trrier.

har lite frågor när det gäller att skaffa en valp.
hur länge brukar man behöva vara "mammaledig":)
det är mitt största problem att jag inte kan ta ledigt så mycket.
jag jobbar inte särskilt mycket så när hunden väl kan vara ensam behöver han inte vara det så mycket, men under den första tiden kan den väl inte vara helt ensam.

har funderat på att köpa en lite äldre valp som är lite mer van och som redan är hyffsat rumsren, är de enklare då?

Sv: skaffa valp

Det är ju lite av en smaksak hur länge man ska vara hemma med valpen på heltid. Jag är heltidssjukskriven och behövde således inte lämna valpen ensam alls, utan kunde ta mycket god tid på att vänja henne vid ensamheten.
Skulle dock rekomendera att vara hemma med valpen tills den åtminstonde blir 5-6 månader gammal, Hundägandet blir mycket lättare om man från början ger hunden möjlighet att bli en trygg och lugn individ.

Det är ju lite av en smaksak hur länge man ska vara hemma med valpen på heltid. Jag är heltidssjukskriven och behövde således inte lämna valpen ensam alls, utan kunde ta mycket god tid på att vänja henne vid ensamheten.
Skulle dock rekomendera att vara hemma med valpen tills den åtminstonde blir 5-6 månader gammal, Hundägandet blir mycket lättare om man från början ger hunden möjlighet att bli en trygg och lugn individ.

men om jag då köper en valp som är två månader måste jag ju ta ledigt från jobbet i 3 månader..så funkar det ju inte.

Jag får hem min valp på fredag. Har turen att ha ett jobb dit jag kan ta med hund och kan disponera hundgård med uppvärmd koja. Men jag har ändå valt att skaffa hund nu i en period av mitt liv då jag faktiskt kan vara hemma mycket. Jobbar som extrapersonal så det är somrar och ledigheter som gäller och ibland lite mer. Resten av tiden pluggar jag, en del på distans och en del vanligt. Min hund kommer att vara 8-9 månader innan jag kommer behöva lämna den själv för då kommer jag förhoppningsvis in på det program jag vill och plugga heltid.

Sen har jag en sambo som jobbar natt och är hemma på dagarna även om han sover. Han går upp på e.m. och kan ta ut hundarna.

Som du hör är det mycket som ska fungera. Jag är otroligt glad över att jag har hela hösten där jag gett mig chansen att jobba mindre och satsa på en bra grund med hunden och göra lite olika saker som ändå är anpassade efter valpen. Men det är inte helt lätt!

I ditt fall måste du nog hitta en dagmatte eller liknande lösning.

Lycka till!

Din tanke om en äldre hund är ju en bra idé! Det kanske finns ngn kennel som vill sätta ut en hund på foder, eller någon omplacering som inte är en problemhund. Mycket blir enklare om hunden är rumsren och lite ensamtränad från start. En balanserad vuxen hund kan man ju oxo gå fortare fram med ensamträningen än en valp.

Min egen pärla var tre när jag fick honom, och väldigt "ofärdig" sas. Har blivit en kanonhund av honom! Hade inte heller möjliget att va hemma månadsvis, utan var hemma helt med honom i tre veckor innan han fick börja va ensam när jag hade föreläsningar och grejer. Funkade hur bra som helst!

Jag har samma problem som du, jag har inga problem med hunvakt till vovven när jag jobbar men jag KAN inte vara hemma med en valp i flera månader. Därför skaffar jag en vuxen omplaceringshund istället.

Jag får hem min valp på fredag. Har turen att ha ett jobb dit jag kan ta med hund och kan disponera hundgård med uppvärmd koja. Men jag har ändå valt att skaffa hund nu i en period av mitt liv då jag faktiskt kan vara hemma mycket. Jobbar som extrapersonal så det är somrar och ledigheter som gäller och ibland lite mer. Resten av tiden pluggar jag, en del på distans och en del vanligt. Min hund kommer att vara 8-9 månader innan jag kommer behöva lämna den själv för då kommer jag förhoppningsvis in på det program jag vill och plugga heltid.

Sen har jag en sambo som jobbar natt och är hemma på dagarna även om han sover. Han går upp på e.m. och kan ta ut hundarna.

Som du hör är det mycket som ska fungera. Jag är otroligt glad över att jag har hela hösten där jag gett mig chansen att jobba mindre och satsa på en bra grund med hunden och göra lite olika saker som ändå är anpassade efter valpen. Men det är inte helt lätt!

I ditt fall måste du nog hitta en dagmatte eller liknande lösning.

Lycka till!

jag jobbar inte särskilt mycket så när valpen bara växt till sej är det inga problem, men det ska nog gå o lösa det med:)
tyvärr har jag ingen sambo som är hemma särskilt ofta, så jag får väl be "mormorn":)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 286
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 283
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 030
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 098
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka