Skaffa valp

pepp

Trådstartare
Nu är det så att jag blivit supersugen att bli med pudel.

Har en 9-årig tik i familjen sen tidigare, men nu är det så att jag blivit "vuxen" och flyttat hemifrån, så jag kan ju inte träffa kotten så ofta jag skulle vilja. Därför vill jag ha en egen att aktivera mig med

Det jag undrar är, hur går man till väga för att hitta dom? Har kikat lite på uppfödarsidorna här och så. Kan man bara kontakta uppfödarna och höra när dom har planerade kullar?
Det är inte aktuellt förrän nästa vår/sommar, då kan jag ta lång semester för att stanna hemma med valpen den första tiden. Men tänkte att man kanske måste vara ute i god tid för att få tinga en?

Skriv gärna hur ni gick till väga.

Emma

Sv: Skaffa valp

När jag skaffade min lilla DSG-tik ringde jag valpförmedlaren för rasen. Eftersom hon också är avelsrådgivare kunde hon tala om villka tikar som fanns i min närhet o när de skulle valpa.

Blev rekommenderad en tik som verkade passa mina önskemål om psyke mm. Eftersom DSG kan vara något reserverade ville jag finna en mamma som var väldigt framåt, hd-fri o med fina papper.

Jag tog kontakt med ägaren till tiken o talade om att jag var intresserad av hennes blivande kull. Tiken hade precis börjat löpa när jag ringde o hane var inte helt bestämd..

När det var bestämt vilken hane det blev fick jag mail med info o bilder på honom. Även han var underbar så då var det bara att vänta o hoppas på att det skulle bli en tik till mig.

Det blev en lång väntan men till slut kunde jag hämta min vän :love:
Det kunde inte ha blivit bättre. :bump:

Det beror ju helt enkelt på vad du ska ha för ras.För vissa raser så måste man stå i kö och för andra inte.
Många uppfödare vet inte om dom ska ha valpar nästa vår/sommar men det är bara att ringa och höra sig för om du känner för det.

Jag var ute ganska sent när jag köpte min valp. Jag började ringa uppfödare i mitten av maj och fick min valp den sista juni. Egentligen hade jag velat vara ute i lite bättre tid men nu blev det så här pga att jag sent omsider bestämde mig för att inte jobba nu under sommaren och därför hade tid med en liten valp.

Jag gick först in på rasklubben för min ras. Där fanns en valplista där uppfödare lagt in information om deras aktuella och planerade kullar. Din rasklubb har kanske något liknande? Annars är det en bra idé att kolla på kennlarnas hemsidor. Många uppdaterar ofta och skriver om vilka kullar som planeras och vilka som är aktuella.

Som någon skrev så kan man även ringa rasklubbens valpförmedlare men det gjorde inte jag.

När man hittar någon intressant är det bara ringa uppfödaren och visa sitt intresse! Flera jag ringde till var väldigt trevliga och pratade gärna med mig. Var beredd på lite frågor från uppfödaren redan i telefon. Det kan vara om du har någon erfarenhet av hundar i allmänhet eller rasen i synnerhet, om du har heltidsarbete och om hunden isf kan följa med på jobbet, hur du tänkt aktivera hunden
etc.

Jag ringde några som hade några veckor gamla valpar som alla var tingade men den tredje uppfödaren jag ringde till hade valpar kvar.

Det kan nog vara bra att vara ute i god tid men om du börjar kolla lite nu kan jag inte tänka mig att du inte skulle få napp.

Lycka till!

Tack så mycket för svaren, nu har jag lite mer kött på benen :-)
Har kikat på pudelklubbens sida också, och kontaktat lite folk!

Åh jag är också inne i pudel-köpar-tankar :)
Vad för storlek ska du ha? Någon särskild färg? Hittat nån kennel som tilltalar dig? :)

Du har en svart dvärg sen tidigare också va? Eller är jag ute och cyklar nu? :)

Jag vill ha en svart toytik, har inte hunnit kika runt sådär jättemycket ännu. (Måste få det att klaffa med att päronen vill agera dagis när jag jobbar vissa dagar)
Vad är du själv ute efter? :)

2 svarta toyhanar sedan tidigare, de är dock också kvar hos mor och far och jag har "pudelabstinens". Fick ju en hund på köpet med sambon, en goldenblandning som nu är 3 ½ år, men inget är ju som en pudel :crazy:
Jag är ute efter en mellanpudel, vill kunna träna (och kanske tävla) agility och lydnad med denna vovve. Färgen är inte särskilt viktigt, bara jag hittar vad jag tror är den rätta hunden. Dock blir det nog mest troligt en svart, finns ju som störst utbud där, men ev kan det även bli en brun. Hmm...

Tror du en toy lämpar sig för agility och lydnad? (Är inte så intresserad av tävling, mest träning) eller borde man kanske satsa på en dvärg då? Har ju som aldrig sysslat med sånt med föräldrarnas toy.

Vi får höras av senare och se hur det går för varandra (om det nu blir ngt för mig)

Jo klart de gör :) Det är ju i princip samma hund, bara nån cm som skiljer åt. Arbetslusten är kanske inte enorm hos alla pudlar, kanske inte så konstigt i och med att pudlar nästan uteslutande avlas på utställningsmeriter. Jag försöker hitta någon som föder upp pudlar med föräldrar som har andra meriter än utställning och det är baske mig inte lätt.

Ja det får vi göra! Det är inte säkert att det blir någonting för mig heller men jag hoppas verkligen!
Du ska inte på pudelutställningen i Umeå i september? Jag tänkte åka dit och kika (och inte alls bli ännu mera pudelsjuk ;))

Åh jag har hittat en hund jag vill ha. Eller ja, valparna är inte födda än, samt finns de inte direkt nästgårds utan ja, i Tjeckien :crazy:

och för mig blir det ingenting.
Alla förhoppningar grusades när jag frågade föräldrarna. Dom är alltid så negativa.
Dom vill inte ställa upp som hundvakt nån dag i veckan nån timma. Allt p.g.a att deras kotte är lite ettrig mot andra hundar (inte alla dock) men nog tror jag det skulle gå, bara hundarna fick lära känna varandra. Nåja, man får väl skaffa sig en vandrande pinne eller nåt istället

Nej vad tråkigt :( Jag räknar då med mina föräldrar någon gång trots att en av hundarna som bor där är nästan hundaggressiv. :S

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har varit i valpletartaget i ungefär 9 månader med ett avbrott pga att vi köpte hus och flyttade under senvåren. Jag har under...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 081
Senast: Gnist
·
Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 767
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 512
Senast: Dopy
·
Hundträning Jag ska få hem en valp efter årsskiftet och funderar och planerar redan nu. Jag har en vuxen hund som både är genomsnäll men också har...
Svar
3
· Visningar
1 287

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Hjälp