Skaffa valp trots arga föräldrar?

T

Tisselille

För några dagar sedan skickade jag iväg ett mail till en uppfödare för att höra om hon behövde någon fodervärd. Jag hade pratat med mamma om saken innan och hon menade på att jag kunde skicka iväg ett mail och höra efter.

Så igår ringde uppfödaren mig och undrade om jag fortfarande var intresserad. Valparna blir 8 veckor nu på lördag och det närmar sig :love:

MEN..... till saken hör att nu har mina föräldarar (främst pappa) sagt blankt "nej". Jag kan ju iof göra som jag vill, skaffa mig en fodervärdsvalp, de blir kära i den osv osv. Jag är ju ändå över 18 och bestämmer själv. Problemet är att jag bor hemma.. När jag pratade med mamma igår i telefon om det här hörde jag pappa i bakgrunden (han var mer än irriterad när han förstod vad vi pratade om) "Det kommer aldrig in en hund i mitt hus" gormade han om och han var riktigt förbannad alltså.

Jag blev fruktansvärt ledsen! Här har jag gått och haft förhoppningar om att jag kanske, kanske ska få en valp om bara några dagar - men så grusas mina förhoppningar snabbare än kvickt.

Jag vet inte alls vad jag ska göra, jag vill ju ha valpen och jag vet att jag klarar av det. Visst kommer det uppstå problem - men det är ju till för att lösas, eller? Jag kan väl inte planera upp mitt liv i detalj i tio år (eller hur länge nu hunden lever) som min pappa tycker man ska göra?! :eek:

Det finns ju så många där ute i världen som klarar av en hund ochatt samtidigt klara av allt annat här i livet. Så var är problemet? Det är ju mitt problem och inte hans?

Någon som har några bra råd att ge när jag ska "argumentera", som det så vackert heter, med min far senare idag?

Någon som har egna erfarenheter av en liknande situation?

Ge mig pepp. Jag ska ha valp!! :bump:

Sv: Skaffa valp trots arga föräldrar?

Rent krasst så får du så länge du bor hemma rätta dig efter deras vilja.

Jag skulle aldrig skaffa hund om någon i hushållet var emot det. Väna tills du flyttat hemifrån.

Ta inte hem en hund innan ni har rett ut situationen på hemmaplan. Det blir inte en sund miljö för någon om du tvingar på din pappa en hund.

Vad är de största problemen med hund, enligt din pappa? Försök reda ut dem. Även om du kanske går miste om en valp från denna kull så tror jag att du får en mycket mer givande tid som hundägare om du slipper bråka med din pappa.

Fundera över vilket liv du erbjuder valpen, om en medlem i den nya "flocken" inte önskar den och kanske behandlar den fel/illa pga detta.

Se till att flytta hemifrån innan du skaffar valpen.
Min pappa sa blankt nej till hund när jag bodde hemma, jag flyttade hemifrån och nämde att jag skulle skaffa hund, han gormade på och drog upp alla nackdelar med att ha hund + lite till... men då tyckte jag att han inte hade nåt att säga till om så jag skaffade hund ändå :devil: Nu får jag dock inte komma hem och hälsa på om jag har hunden med mig (och har därför inte varit hem på 1½ år) och det tog nog i allafall över 1 år innan han inte bara grymtade åt hunden när han kom hit på besök
Nu har jag skaffat en till hund, sa det över telefon till honom och var beredd på världens utbrott men jag tror han har gett upp för det enda han sa var "ja, du skaffar dig bara mer och mer problem men det är ju du som får leva med problemen också...".
Mitt liv och mitt val alltså, men jag skulle aldrig ha skaffat hund om jag fortfarande bodde hemma, det hade inte varit hållbart.

Vad är de största problemen med hund, enligt din pappa?

Det största problemet med hund i hans ögon är att han anser att jag "inte har tid med en hund", och "vart ska den vara när du jobbar", och "räkna inte med att vi kan ställa upp i tid och otid" osv.

Missförstå mig inte vad gäller min pappa. Han tycker inte illa om djur och han älskar verkligen de hundar jag har haft "till låns" pga av olika omständigheter och han har verkligt god hand med djur. Jag tror han är rädd för att ta ansvar för en hund och överför sen den rädslan på mig. Sen är han så insatt i att det "inte" går" att ha hund så länge man jobbar och det kan inte någontig i världen ändra på verkar det som.

Visst förstår jag också att man inte kan skaffa en valp och sen dra iväg och jobba åtta timmar :grin: men till saken hör att jag är arbetslös och har så vart i ett år. Endast vart ute och flängt på lite små jobb här och där osv. Jag har ett jobb på G nu där arbetstiderna också är toppen och skulle passa mig perfekt om jag nu skaffar hund.

Du säger att du är över 18 och kan göra som du vill, men krasst så kan du inte det så länge du bor hemma.
Så länge du bor hemma, så får du gå efter dom regler som finns...och vill inte dina föräldrar ha hund, så kan du heller inte skaffa någon hund. Så enkelt är det...tyvärr.

Den dagen du flyttar hemifrån får du göra som du vill och då får du själv även fundera på om du har den tid och ekonomi som faktiskt behövs när man har hund :)

Även jag sällar mig till kören att ditt val inte är beroende av vad du har för ålder. Så länge du är beroende av dina föräldrars hjälp och välvilja får du vackert följa deras önskningar. När du var omyndig var det deras jobb att ge dig ett hem och en försörjning, nu när du är vuxen är det ditt jobb.

Om du inte har jobb och bor hemma så borde du i första hand se till att börja försörja dig själv. Du ska inte dra på dig ett ekonomiskt ansvar när du inte har så att det räcker ens till eget uppehälle. Och då bortser jag från ALLA andra grejor en valp för med sig i form av tid och ansvar. Se till att få igång ditt framtida liv och planera utifrån att du vill ha hund. När du har eget boende, en stadig inkomst, rimliga arbetstider och ett sparkapital att ta av - DÅ är du vuxen uppgiften att ta dig an allt det ansvar som kommer på köpet.

Det största problemet med hund i hans ögon är att han anser att jag "inte har tid med en hund", och "vart ska den vara när du jobbar", och "räkna inte med att vi kan ställa upp i tid och otid" osv.

Missförstå mig inte vad gäller min pappa. Han tycker inte illa om djur och han älskar verkligen de hundar jag har haft "till låns" pga av olika omständigheter och han har verkligt god hand med djur. Jag tror han är rädd för att ta ansvar för en hund och överför sen den rädslan på mig. Sen är han så insatt i att det "inte" går" att ha hund så länge man jobbar och det kan inte någontig i världen ändra på verkar det som.

Visst förstår jag också att man inte kan skaffa en valp och sen dra iväg och jobba åtta timmar :grin: men till saken hör att jag är arbetslös och har så vart i ett år. Endast vart ute och flängt på lite små jobb här och där osv. Jag har ett jobb på G nu där arbetstiderna också är toppen och skulle passa mig perfekt om jag nu skaffar hund.

Sätt dig då och fundera på hans frågor. Kanske ligger det något i dem? Du är arbetslös säger du och även om man då har tid är det sällan det bästa tillfället att skaffa hund. Inte bara ur ekonomisk synvinkel utan för att det kan hindra en från att söka och/eller ta arbete.

Kan den nya arbetsplatsen tänkas erbjuda extratider? Dvs. att de ringer och du springer? Om så kommer en valp säkerligen att hindra dig att ta jobb vid något tillfälle. Har du någon hundvakt när du jobbar?

Det är inte alltid lätt att kombinera hund med arbete.

kan de inte vara av omtanke som din ´pappa reagerar, VET du att du hinner? att du får hjälp när du jobbar mm? kanske finns en anledning att din pappa reagerar som han gör.

Självklart skaffar man inte djur i annans hus utan tillstånd. Att du ens tänker tanken är både respektlöst och ohyffsat enligt min mening.

Dina föräldrar vill inte ha hund, och det får du acceptera om du ska bo under deras tak. Din ålder är totalt ointressant efter som att bor hos ngn annan än dig själv. Du är myndig men du äger inte huset för det. När du har ett eget ställe, då kan du göra som du vill.

Om detta är anledning till varför dem INTE vill att du skaffar hund under deras tak så är det tillräckligt. Vad som helst är tillräckligt. Efter som att du bor hos dem på deras villkor.

Jag lär väl få mer än halva buke nu, med tanke på övriga som skrivit i denna tråd.
Men jag hade i stort sett samma problem som du....

Min ena föräldrer tyckte det var okej att jag skaffade valp när jag gjorde. Jag var arbetslös, visste vad jag skulle göra kommande termin och hade stått på kö i två år.
Min andra förälder tyckte däremot inte att jag skulle skaffa valp. Vet egentligen inte varför.
Vad jag visste var dock att h*n skulle bli lugn så fort valpen kom hem och mycket riktigt blev det så.

Kan tillägga att jag bearbetade den motvilliga föräldern i ca 5 månader, från det jag var säker på att om tiken blev dräktig så skulle det bli en valp till mig (troligtvis).

För min del har det inte varit något problem sedan valpen kom (som nu är dryga 3 år) - vi har delad vårdnad på deras och min hund, jag och föräldrarna. Ibland bor de hos mig, ibland hos dem - det beror helt på hur vi jobbar. Vi bor dock i närheten av varandra.

Om du inte har jobb och bor hemma så borde du i första hand se till att börja försörja dig själv. Du ska inte dra på dig ett ekonomiskt ansvar när du inte har så att det räcker ens till eget uppehälle. Och då bortser jag från ALLA andra grejor en valp för med sig i form av tid och ansvar. Se till att få igång ditt framtida liv och planera utifrån att du vill ha hund. När du har eget boende, en stadig inkomst, rimliga arbetstider och ett sparkapital att ta av - DÅ är du vuxen uppgiften att ta dig an allt det ansvar som kommer på köpet.

Well put.

Jag skaffade min första hund när jag fortfarande bodde hemma (ingen hade något emot det) men jag hade verkligen ingen aning om hur knepigt det skulle bli att få ihop allt den dagen jag flyttade hemifrån och började jobba.

Nu vet inte jag om du har körkort och bil redan TS? Men sen ska du ha råd med eget boende, kanske skaffa körkort och bil, jobba 8h om dagen och hitta någon som vill ta hand om hunden när du jobbar samt vara beredd att betala för detta (1500-2500 heltid här i trakten). Har du inte bil blir det evigt åkande fram och tillbaka för att lämna hund/hämta hund hos dagmatte/hunddagis varje morgon och eftermiddag. Har du lika otur som jag hade så blir hundstackarn sjuk och även om försäkringen täcker allt så kan man riskera stå där med 10 000kr i skulder för att man blev tvungen att låna ihop till veterinärräkningar.

Få ihop ditt liv först, flytta hemifrån och allt det där. Skaffa hund sen. Det blir så mycket enklare att göra så.

Eller ska du gå arbetslös och leva på dina föräldrar länge till? Och skaffa hund istället för att prioritera att bli självförsörjande?

Somliga lyckas lösa allt mycket enkelt, men de allra flesta får slita för att få ihop det.

Jag skaffade en valp när jag var 19år och fortfarande bodde hemma. Varken mamma eller pappa ville ha en till hund i huset (Vi hade en sedan tidigare) De var rädda att jag skulle bli less eller binda mig för resten av livet typ :p De gjorde klart för mig att de inte ville hjälpa mig med valpen, att jag fick ta hand om honom helt själv! Inga problem för mig så jag tog med päronen och kollade på valpen och hämtade hem honom några veckor senare.

Efter några veckor så började de mesta att ge med sig, visst har det blivit lite bråk pga vovven, valpar kan trots allt vara rätt så jobbiga och gillar att bita sönder saker. Idag snart 1,5 år senare så bor vi inte hemma längre, men mamma kallar honom hennes "barnbarn" och tycker mycket om honom.

Nu var ju inte de helt emot att jag skaffade hund, jag hade trots allt visat att jag klarar av att han hand om mina djur hästar och katter. Och dessutom så hade vi ju hund sedan tidigare.

Men jag tycker faktiskt att du får rätta dig till vad de säger. Om mamma och pappa hade förbjudit mig att skaffa hund så hade jag flyttat hemifrån så fort jag kunde och skaffat en liten vovve! Efter att min katt dog fick jag inte skaffa någon katt och idagsläget var det nog bara tur för som mitt liv ser ut idag skulle jag inte ha tid med fler djur.

Sedan får man inte glömma att det är tack vare att jag bodde hemma som jag kunde skaffa valp, nästan alltid någon hemma när jag jobbade... Som det ser ut idag hade jag sldrig kunnat skaffa en liten valp. Med heltidsjobb osv. Det var nog svårt att hitta en dagmatte till en väluppfostrad vuxen hund!

Liknande trådar

Övr. Hund Här kommer en jätte dum fråga från en extrem hypokondriker :’( Min granne har skaffat sig en valp som är sjövild, den är ett resultat...
2
Svar
20
· Visningar
1 957
Senast: Sel
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 282
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 665
Senast: Otherside
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 464
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka