Skaffa valp och barn samtidigt- hur galet egentligen?

Skrämmer liv i den här tråden då den delvis passar in på min fundering.

Vi, jag och min sambo, är sugna på att köpa valp i vår. Vi tog bort vår amstaff pga hans allergi i december och livet är fruktansvärt tomt utan hund..

Problemet, eller vad man nu ska kalla det är att vi har en dotter som isf skulle vara 8 månader när valpen kom hem. Det funkade bra med vår vuxna hund, men han var ju färdig så att säga, väluppfostrad, lugn och snäll.
Dock tog behandlingrn av hans allergi mycket tid.

Vi bor i radhus med relativt stor, inhägnad trädgård. Sambon kommer vara pappaledig och jag tar isf ut ett par veckors "dubbeldagar" precis när den kommit och fortsätter ev med semester på det.

Så vad säger ni? Är det komplett idiotiskt att ha en åttaveckors valp och en åttamånaders bebis samtidigt?

Jag tyckte det var ypperligt att ha ett litet barn och valp. Man var ju hemma. Jag tyckte det fungerade super. Visst kan det bli ännu mindre sömn, men jag känner nu efteråt att bästa tidpunkten för valpens skull är att skaffa den när man är *ledig* så länge. Den hinner ju bli äldre innan det vanliga livet kommer igång.

Jag har inte varit med om det iaf :D Däremot torka kiss mellan blöjbytena :D Valpar förstår ganska snabbt att den lille ska man vara försiktig med.

Skrämmer liv i den här tråden då den delvis passar in på min fundering.

Vi, jag och min sambo, är sugna på att köpa valp i vår. Vi tog bort vår amstaff pga hans allergi i december och livet är fruktansvärt tomt utan hund..

Problemet, eller vad man nu ska kalla det är att vi har en dotter som isf skulle vara 8 månader när valpen kom hem. Det funkade bra med vår vuxna hund, men han var ju färdig så att säga, väluppfostrad, lugn och snäll.
Dock tog behandlingrn av hans allergi mycket tid.

Vi bor i radhus med relativt stor, inhägnad trädgård. Sambon kommer vara pappaledig och jag tar isf ut ett par veckors "dubbeldagar" precis när den kommit och fortsätter ev med semester på det.

Så vad säger ni? Är det komplett idiotiskt att ha en åttaveckors valp och en åttamånaders bebis samtidigt?
Jag tror det beror mycket på vilken hund man skaffar, och hur livet i övrigt ser ut.
Mina senaste valpar har blivit rumsrena på nån vecka och sovit hela nätter i stort sett direkt. Men många hundar tar ju lång tid att få rumsrena.
Mina har väl inte varit jättelugna valpar däremot, jag bär dem och har dem i famnen för att de ska slappna av och sova - det lär ju vara svårare med ett barn som pockar på uppmärksamhet.

Jag skulle säga att det beror på hur barnet är och vilken typ av hund man skaffar. Även hur van man är vid hundar och valpar.
Kan säkert gå jättebra eller inte alls. Har ungen kolik, skriker dygnet runt och man aldrig får sova är det såklart inte jättemycket energi eller tid över till en galen valp som kanske äter upp huset, måste gå ut stup i kvarten och typ hänger och kampar i barnets blöja.
Men om du känner att det är under kontroll med barnet och att ni skulle ha ork även med en jobbig valp så varför inte?

Sv: Skaffa valp och barn samtidigt- hur galet egentligen?

Jag trivdes bättre med två hundar! Lättare att lämna korta stunder, de hade varandra och sitter jag upptagen med amning kommer inte Loka att sitta och klänga avundsjukt på mig och kräva lika mycket uppmärksamhet om hon har en kompis. Det är ju bara ett par fördelar, finns mer.

Bärsele till bebis, barnvagn med terränghjul och en kombi så fixar det sig.

Spansk vattenhund är jag inne på. Ca 15kg så lagom stora. Loka är redan extremt enkelt att ta med sig runt och väldigt lyhörd så hon är liksom inte besvärlig på något sätt. En stor hund till hade jag dock bangat på, men en som bara når en upp till knäna är ju lätt att ta med sig utöver Loka.

Hund är egentligen mitt nästa största intresse men hästeriet tänkte jag att jag tar upp när jag äldre, då skaffar jag mig en tantvallare och lullar runt på i skogen istället. :)

Till just dig säger jag: tuta och kör. Tror du fixar det galant.

Jag skulle säga att det beror på hur barnet är och vilken typ av hund man skaffar. Även hur van man är vid hundar och valpar.
Kan säkert gå jättebra eller inte alls. Har ungen kolik, skriker dygnet runt och man aldrig får sova är det såklart inte jättemycket energi eller tid över till en galen valp som kanske äter upp huset, måste gå ut stup i kvarten och typ hänger och kampar i barnets blöja.
Men om du känner att det är under kontroll med barnet och att ni skulle ha ork även med en jobbig valp så varför inte?

Barnet är snäll så till vida att hon sover hela nätterna och har så alltid gjort. Hon är dock väldigt aktiv och vill att det ska hända saker hela tiden. Antar att det både kan vara bra och dåligt..

Rasen vi tittar på är golden retriever, vet inte om dom är vildare än andra som valpar.
Vår amstaff blev rumsren väldigt fort, trots att vi då bodde i lägenhet.

Gaaaah jättesvårt är det, det är ett som är säkert!

Jag har bara haft en valp själv, mkt bc i. Haade en vuxen också. Och två barn under 3 år. Inga problem. Jag gick ju ändå redan med den vuxna, jag tkr inte själv att valpen krävde mkt och han fungeradei vardagen till 100% jämt, vart inte jobbig i 1årsåldern heller. Men jag är inte så knusslig själv kanske.

Just som bebis är som minst vill man kunna ta sovmorgon o så, men då kanske sambon kan släppa ut för morgonkiss när han åker till jobbet. Första tiden vill man kanske inte engagera sig i en hund, man vill bara vara mamma, men om man har en hund som kan vara bakgrundsfigur en tid så är det ju inga problem. Och alla är ju olika.

Liknande trådar

Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 292

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka