Skaffa valp och barn samtidigt- hur galet egentligen?

Skogstrollet

Trådstartare
Jag klurar. Planerna krockar lite.

Ponera att man har erfarenhet av valp och vet vad det går ut på, inhägnad trädgård, en trygg och stabil äldre hund som förebild och hyfsat gott om tid. Bor i hundvänligt område, har bil att ta sig runt i och en hjälpsam sambo. Vore det då galet att skaffa en valp i början av en graviditet så pass att valpen är unghund runt 7-8 mån vid det lag då en bebis kommer?
Vi pratar då valp av aktiv sällskapshund-slaget, modell medel och i övrigt relativt lättskött.

Fördelar och nackdelar?
Tid - det finns ju
Kommer att vara hemma - det blir bra
Ekonomi - kan förstås bli tajtare
Ork - pallar man?

Någon här som gjort så?

Att vänta till efteråt tar ju flera ååår... och då ska man ju komma igång med studier/jobb igen, bolla hämtning/lämning och att ha en valp på det låter onödigt bökigt. Istället för en rumsren och väluppfostrad (:devil:) hund på runt 1,5 år.

Om det dessutom finns i bakhuvudet att det ytterligare 2-3 år senare kanske kommer en knodd till?

(Det borde finnas ett forum: hundförälder)

Sv: Skaffa valp och barn samtidigt- hur galet egentligen?

Grattis igen om du inte sett min tidigare gratulation! :D
Jag tror faktiskt det är bättre att skaffa valpen nu, om ni har någon i tanken då såklart. Men jag vet att ni inte skulle kasta er in i något. :) Hade det varit något annat än en sällskapsvariant så hade jag nog bett er att fundera lite till.

Nu har ju inte jag barn, men majoriteten av mina vänner med hund har barn och jag tror dom hade svarat som mig. Valp + litet barn tror jag kan bli riktigt jobbigt.

Hade jag fått välja tidpunkt fritt så är det en intressant kombination som kommer i vår, men nu har jag snubblat över en kull som är lev.klar i aug som också verkar intressant. Någon direkt linje som jag måste ha ifrån finns inte, utan "bara" en bra hund med stabilt psyke. Sen har jag förstås krav och favoriter ändå.

Jo, tack. ;)

Kan tillägga att jag pluggar på uni och har 2,5 år kvar där. Mycket halvdagar och är inte i skolan alla dagar i veckan heller. Sambon har möjlighet att jobba hemifrån.

Senast ändrad:

Jag tycker att ni ska tuta och köra!
Vi får se vad mammorna har att dela med sig för erfarenheter. :)

Med de premisserna hade iaf inte jag tvekat att skaffa hund i det läget :D

Tävlade aktivt med häst när jag fick min store grabb och det vara bra skönt att komma ifrån en stund om dagen.

Och med tanke på hur båda mina barn varit som små hade jag lätt fixat en hund på 7-8 månader när de föddes, och då var jag ändå ensam från start med den lille grabben.

Frågan är väl om det går att tajma in det så bra att du blir på tjocken och får tag i en valp samtidigt?

Om du tror att du orkar, så kör på.

Det är nog bättre att skaffa valpen nu än precis när bebisen är född. Bebis + valp är rätt påfrestande.

Jag var ensamstående med två barn (då 2 år resp 5 veckor) och bodde i lägenhet på 2a våningen när jag skaffade Hannibal och det är nog inget jag direkt rekomenderar, även om det funkar rätt bra.

Såhär i efterhand så hade jag nog hellre skaffat hunden innan bebisen var ute, eller väntat tills barnet var lite större.

Senast ändrad:

Frågan är väl om det går att tajma in det så bra att du blir på tjocken och får tag i en valp samtidigt?

Jo det gör det, det är så att säga redan färdigtajmat.

Då är ju nästa fråga, skulle en seriös uppfödare sälja en valp till någon som är gravid och beskriven enligt ovan?

Valp vet jag ju hur det är att ha, men inte bebis... Så det blir till att snurra tanken några varv till i huvudet samt prata med sambon.

Om du känner att du har tid ork osv så varför inte?
Ni är ju två som kan hjälpas åt med både hund och barn

Vi vill också ha hund och har i dagsläget en son på två år.
Jag ska plugga nu en termin och sedan jobba, sambon får troligen heltidsjobb snart också. Så här får det vänta med hund ett tag tror jag tills sonen är lite större och vi vet vilka tider på jobb osv som vi kommer ha.
Men fasen vad man längtar:p

Det är ju svårt att veta om jag får tid och ork då jag aldrig haft barn förut, därför undrar jag om andra har gjort detta och hur det i så fall gick.

Jag är nog mer än lovligt galen. När lillan var 5 mån så fick våran tik 8 valpar varav vi behöll en valp. Det har gått hur bra som helst. Ibland känns det som om man har för lite tid, men det skulle jag nog känna även om jag inte hade barn. Har 2 hästar och två katter också.

Nu är vovven 10 mån och lillan 1år och 3 mån och det fungerar jättebra. Jag tränar och tävlar den äldre och har börjat träna med den yngre också (agility med båda) Det blir nog lite hur man gör det. Sedan är ni ju två om bebis och valp.

Lycka till!

Kör på ;) Har 4 barn som nu är i stort sett vuxna och har själv skaffat valpar när barnen var små, ingen sak när man har egen trädgård. Jag tycker nog att det fungerade bäst då med valp mot senare med jobb och alla aktiviteter mm.
Lycka till!

Barn är olika men har du en hjälpsam sambo så "har" du en sambo mer än jag... Dvs han kissar bara hunden runt huset thats it ( iallafall när hunden var ny ) hunden kom som 13 mån omplacering med massor av stress, skällande, dra i kopplet och kunde inte vara ensam. Dottern var 8 mån och sönerna 3½ och 6½! Det gick galant! Bärsele på ryggen och ut och vandra-massor av svettande men bra för kondisen och roligt för barnen! Lilla dottern bara älskar djur och uteliv pga det och somnade så fort man lyfte upp henne på ryggen! ( ergo eller manduca rekommenderas ) Sedan så har även sena barn börjat äta minst 1 mål mat om dagen vid den åldern ( min dotter åt inte mycket precis före 1 års ålder men hon helammades så jag var ju lite bunden vid henne oxå, alla barn gillar inte välling och sånt)

Tuta & kör Det löser sig alltid! ( du har ju dessutom trädgård, det har jag inte heller )

Min numera äldsta hund var 8 månader gammal när vår son föddes. Hunden är född i februari och sonen föddes i november samma år.

Det funkade hur bra som helst - visst, det blev inte så mycket "aktivera hund" som jag hade önskat och velat men så har jag ju en sambo som inte är så värst hundintresserad heller. Han tar dem på promenader men that's it, spåra och sådant får jag sköta själv och det var ju lite svårt om man hade en bebis samtidigt..
Hade det varit en aktiv brukshund t ex så hade det nog inte gått lika bra har jag en känsla av.
Man är ju rätt sliten när man har en bebis också i och med alla vaknätter osv så ibland vill man ju bara sova hela dagarna ;)

Knapplån.

Jag blev gravid, oplanerat, i januari 2006. Då letade jag efter rätt kombination av min tilltänkta hund, och det slumpade sig så att jag hittade helt rätt kort därefter, och valparna föddes i februari. I mars var jag uppe och hälsade på dom och trots många timmars prat i telefon innan, mailande, samt att vi då träffades - så glömde jag att berätta om graviditeten :o Jag var liksom så uppslukad i mitt hundletande!
Nåväl, jag och uppfödaren hade tät kontakt resten av veckorna, och till slut kom jag på att den detaljen ju fanns i mitt liv också och förklarade läget. Det var inga problem alls, och den uppfödaren är absolut seriös. Rasen räknas, av mig iaf, som en aktiv, envis, tuff sällskapsras.

Sonen föddes i september, och Benjamin hade då blivit 7 mån gammal. Rumsren, med hyfsad allmänlydnad och välfungerande i vardagen. Vi bodde på gård, men det fanns inget inhägnat så utöver att man kunde akutkissa honom på gräsplätten utanför så var det promenader som gällde, jag hade honom inte lös utan sträng uppsikt på gården då den låg vid en vältrafikerad väg.

Det fungerade klockrent för mig, trots att sonens pappa är borta flera dagar i veckan, och oftast långa dagar i övrigt. Dessutom inte ett dugg intresserad av hundar, så Benni var helt och hållet mitt ansvar - på det stora hela.
Nu kan man ju aldrig förutsäga hur en bebis blir såklart, men jag min tro är att man kan påverka deras rutiner och vad som kan tänkas fungera för dom rätt mkt - iaf med ett friskt och normalt barn.
Min son var enkel, och jag har aktivt jobbat med att han ska förbli så enkel också, så att jag kan ha hundar i mitt liv utan massa bekymmer.
Han har alltid sovit hela nätter, i eget rum, något som är viktigt för mig och som jag sett till att det blivit så också. Van vid massor av ljud från hundarna, van att hänga med ut på promenader, spår, dragträningar etc.

Så enligt mig är det bra i alla fall!
(Nästa hund kom när sonen var knappt 1 år, den tredje strax innan 2 år, en fjärde när han var 2 1/2, en femte när han precis fyllt 3 och sen en till valpkull då där en av pupparna blev kvar hemma. 5 hundar mellan 9 mån - 4 1/2 år finns hemma nu, och det flyter på bra. Han är liksom född in i hundlivet, och ser inget konstigt i att hans enda syskon går på 4 ben ;) )

Grattis!

När jag väntade mitt första barn skaffade jag hund i juni barnet är född i september och det har fungerat jättebra.

När jag hade fått mitt tredje barn som är född i januari skaffade jag valp i juni dottern var då 5 månader, detta fungerade också bra men det var lättare att ha valpen först....

Som sagt vet man vad det innebär att ha hund är det bara att köra på jag tror det kommer gå jättebra.

Åh, Grattis Trollet!! (och Trollets sambo såklart) :bump:

Och ja, klart du klarar det! Du fixade ju att ha Billie och Loka samtidigt, en knodd och valp kan ju inte vara några problem;)

Nej men vänta nu...

Anser du att man inte gör allra bäst i att skaffa en riktigt arbetsavlad brukshundsvalp ca 6 veckor före beräknad förlossning av det första barnet?! ;) :D

Äsch... :)

Det beror så HELT på vem man frågar!
Vissa idiotförklarar, andra "håller andan" och den sista gruppen anser att "det är klart det löser sej".
Jag utgår ifrån att allt kommer lösa sej och gör det inte det får jag ta problemen som de kommer NÄR de kommer!

Lycka till med bäbis OCH hund!

/Swat

Grattis!!!! Jag tycker du ska skaffa valpen nu snarast, för det kan nog vara häftigt med en ny liten babyvalp och en ny liten människobaby samtidigt. Valparn är ju så hiiiimla bäbis när de kommer hem vi 8 v eller så, så då blir det nog nästan som att ha tvillingar.

Du är ju hundvan o van att ha 2 hundar, så det går säkert bra. Som jag förstår det är ju hund ditt största intresse, och du har inget annat tidskrävande projekt, som te x häst, som oxå behöver sin tid.

JAG kan ibland känna att en hund hade varit mer lagom än två när man har småbarn, just vad det gäller individer att ta med sig och hålla reda på, men det är ju jag, och jag tror att du kommer att få mycket bättre pli¨på dina hundar än vad jag har på mina ;), så det blir säkert super.

Båda våra hundar är otroligt snälla och gulliga mot sonen, det har aldrig varit några bekymmer alls. Och sedan får man klura lite för att hitta en vagn o en hundbur till bilen som funkar för alla men det går om man bara anstränger sig.

Lycka till!!! Vad blir det för ras, förrsesten?

Jag trivdes bättre med två hundar! Lättare att lämna korta stunder, de hade varandra och sitter jag upptagen med amning kommer inte Loka att sitta och klänga avundsjukt på mig och kräva lika mycket uppmärksamhet om hon har en kompis. Det är ju bara ett par fördelar, finns mer.

Bärsele till bebis, barnvagn med terränghjul och en kombi så fixar det sig.

Spansk vattenhund är jag inne på. Ca 15kg så lagom stora. Loka är redan extremt enkelt att ta med sig runt och väldigt lyhörd så hon är liksom inte besvärlig på något sätt. En stor hund till hade jag dock bangat på, men en som bara når en upp till knäna är ju lätt att ta med sig utöver Loka.

Hund är egentligen mitt nästa största intresse men hästeriet tänkte jag att jag tar upp när jag äldre, då skaffar jag mig en tantvallare och lullar runt på i skogen istället. :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 292

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka