Sv: Skaffa tränare efter hur lång tid?
Med tanke på dina trådar om hjälptyglar så tror jag det är bra om du får hjälpt snabbt, så tränaren kan visa dig från scratch hur du får hästen att förstå bettet och börja söka sig fram till handen. Ta det inte negativt nu bara, jag tror du hade haft nytta av det
Du behöver abolut inte lära hästen något alls för att ta hjälp, snarare bättre att ta hjälp för tidigt för att kunna lära in rätt sedan
Jag lätt tränaren titta på min 3-åring i augusti - insutten dec som 2,5-åring, rider våren som 3-åring, vilat och sedan riden drygt en månad på sommaren innan vi åkte dit. Allt var bra så nästa gång vi kom var på våren som 4-åring. Sedan 4 pass på sommaren som 4-åring innan kvalitén.
Ungefär till den nivån är jag hyfsat med på vad jag ska göra med unghästarna och hur jag ska lösa ev problem men jag vill ändå gärna ha ngn check under vägen. Dessutom känner jag hans släkt väldigt väl o har ridit/ridit in både hel/halvsyskon på båda sidor samt ridit hans mor och ridit o tävlat hans far. Hans "svåra" bitar är precis likadana som hans mors så hon har redan lärt min reda ut det bra
Nu som blivande 5-åring kommer jag vilja ha lite mer kontinuitet med träningarna för att komma vidare rätt.
Kan ju tillägga att "träningen" som 3-åring var första gången min reds på inhängnad öht och han förstod inte alls menignen med att gå utmed fyrkantsspåret
Men 2 varv senare gick han rakt även där - man behöver alltså inte utbilda hästen på bana - skogen funkar alldeles utmärkt till det. Jag tror jag kommit upp i över 10 gånger på ridbana nu dock, men knappast över 20. Ändå är min häst tydligen rätt väl riden för sin ålder.