Skaffa tränare efter hur lång tid?

W

Winter

Ska börja rida in min unghäst snart, förmodligen börjar jag i nästa vecka. Han är varmblod och 4 år. Longerad och insutten. Undrade lite hur länge man ska rida dom och hur mycket de ska lära sig innan man börjar rida för tränare? Planerna är väl bara att vänta och se hur det går, börja med tränare när jag känner att det behövs, men tänkte ändå kolla lite vad ni tycker? Tänkte i alla fall lära honom att skritta och trava på fyrkant spår och ev. på volt, broms, skänkel och andra saker som är nödvändigt till att börja med.

Sv: Skaffa tränare efter hur lång tid?

Med tanke på dina trådar om hjälptyglar så tror jag det är bra om du får hjälpt snabbt, så tränaren kan visa dig från scratch hur du får hästen att förstå bettet och börja söka sig fram till handen. Ta det inte negativt nu bara, jag tror du hade haft nytta av det :)

Du behöver abolut inte lära hästen något alls för att ta hjälp, snarare bättre att ta hjälp för tidigt för att kunna lära in rätt sedan :)

Jag lätt tränaren titta på min 3-åring i augusti - insutten dec som 2,5-åring, rider våren som 3-åring, vilat och sedan riden drygt en månad på sommaren innan vi åkte dit. Allt var bra så nästa gång vi kom var på våren som 4-åring. Sedan 4 pass på sommaren som 4-åring innan kvalitén.

Ungefär till den nivån är jag hyfsat med på vad jag ska göra med unghästarna och hur jag ska lösa ev problem men jag vill ändå gärna ha ngn check under vägen. Dessutom känner jag hans släkt väldigt väl o har ridit/ridit in både hel/halvsyskon på båda sidor samt ridit hans mor och ridit o tävlat hans far. Hans "svåra" bitar är precis likadana som hans mors så hon har redan lärt min reda ut det bra ;) Nu som blivande 5-åring kommer jag vilja ha lite mer kontinuitet med träningarna för att komma vidare rätt.

Kan ju tillägga att "träningen" som 3-åring var första gången min reds på inhängnad öht och han förstod inte alls menignen med att gå utmed fyrkantsspåret :p Men 2 varv senare gick han rakt även där - man behöver alltså inte utbilda hästen på bana - skogen funkar alldeles utmärkt till det. Jag tror jag kommit upp i över 10 gånger på ridbana nu dock, men knappast över 20. Ändå är min häst tydligen rätt väl riden för sin ålder.

Senast ändrad:

Jag tar oftast hjalp av tranare en gang nar dom ar insuttna, dvs, jag har suttit pa dom och skrittat lite granna och dom forstar start och broms, da kommer tranaren ut ock kikar lite granna, sen gar vi vidare och rider lite mera, mest ute i skogen, sen far dom sta nan/nagra manader...sen borjar vi igen och da tar jag hjalp av tranare speciellt nar det kommer till att borja med arbete i gallopp, sa ta du ut nan som kan kika pa er, dom kommer oftast med bra rad och om inte annat sa kan man fa lite nya persepktiv pa saker och ting

Jag har letat tränare enda sen jag fick hem hästen, eftersom jag inte ridit in mycket förrut och de jag påbörjat inridning på har blivit sålda när man precis börjat trava uppsuttet nästan.

Jag tar ingenting negativt. :D så länge ingen säger typ "Du är kass, gå och dö" tar jag det som konstruktiv kritik :D

Problemet i detta läget är att jag inte hittat någon tränare (här i närheten) som har någon som helst vana av att omskola travare, och de har rått mig att leta efter någon som har mer vana av det. Men jag hittar väl någon till slut ;) Ska sitta upp på gossen imorgon, och han är ju som sagt ( i de andra trådarna) redan insutten, så det bästa hade ju varit, som du säger, att få tag på en så fort som möjligt.

Jag tycker inte det behövs en tränare som är van vid just omskolning av travare. Rent generellt kan man nog anta att ju duktigare en tränare är ju mindre sysslar dom nog med omskolning av travare. Så, det tycker jag inte du ska haka upp dig på, leta efter någon med unghästvana i stället, lycka till!

Vad skönt att du är som jag, alltid positiv :D

Precis som cela säger så leta efter en med unghästvana om du inte hittar ngn just för travare. I grund och botten tror jag inte det är så stor skillnad om unghästtränaren är en grundlig tränare som inte hastar fram ngt tillfixat. Även om en duktigt omskolare såklart har mer erfarenhet av just travarnas svårigheter så tror jag det är många problem som kan lösas ändå, utan erfarenhet av travare, om man är tillräckligt kunnig - dvs kan finna olika vägar att lösa problem på.

Lycka till :)

Jag har pratat med lite kompisar som också håller på med hästar och bett dem också kolla runt lite, och igår gav det resultat :D Har hittat en hyfsat billig tränare som enligt många ska vara duktig (har inga egna erfarenheter av henne) och som har omskolat några travare tidigare, så ska ta kontakt med henne så fort som möjligt :D Där finns tillgång att ha lektionerna i ridhus också, vilket är bra för min del som bara har en paddock som numera ser ut mer som ett rektangulärt isblock med staket runt. Så det ska nog bli kanonbra :D

Jag anser att ju mindre jag kan själv desto tidigare ska tränaren in. Vi har en -06:a som vi suttit på två gånger och lett fram och tillbaka på vägen. Vi tänker i princip bara rida ut tillsammans med en stabil äldre häst och jag som leder och efter helgerna ta hjälp av tränaren (en unghästutbildare). Det betyder att hon nog inte kan någonting mer än att bära ryttaren rakt fram. Jag ser ingen större skillnad mellan en oinriden 3-åring och en travare som ska ridas in oavsett ålder. Hästen ska lära sig något nytt, använda andra muskler och koordinera sig på ett annat sätt. Tänk en höjdhoppare som ska byta gren och bli simmare. Det första h*n måste göra är att lära sig simma så att h*n inte drunknar och efter hand finslipa tekniken.

Med tanke på dina trådar om hjälptyglar så tror jag det är bra om du får hjälpt snabbt, så tränaren kan visa dig från scratch hur du får hästen att förstå bettet och börja söka sig fram till handen. Ta det inte negativt nu bara, jag tror du hade haft nytta av det :)

Du behöver abolut inte lära hästen något alls för att ta hjälp, snarare bättre att ta hjälp för tidigt för att kunna lära in rätt sedan :)
.

Istämmer helt och fullt! Ta hjälp NU.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
818
Senast: Nevermind
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 465
Senast: Roxy
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 142
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17