Skaffa sällskap? Stalla in?

Fibban

Trådstartare
För snart en månad sedan fick jag ta bort mitt varmblod och kvar fanns nordsvensken.
Som sällskap till honom har jag nu lånat en ponny och dom fungerar så fantastiskt bra tillsammans.
MEN ponnyn tål inte vårat bete, hur jag än försöker begränsa så får han snart puls i benen,

Det fungerar inte!! Jag vill kunna ha dom på bete under sommaren.
Så ponnyn kommer att få gå tillbaka till ägaren inom en snart framtid, innan prövotiden är slut för att inte offra att han blir sjuk! (Dom går inte på bete nu!!)

Nu till frågan!
Jag vill höra tankar och idéer! För och nackdelar!

Vilken typ av sällskap kan tänkas passa nordsvensk?
Eller är det värt att stalla in honom någonstans?

Tidigare har han gått i blandad flock med varmblod och quarter.
Sista tiden med bara ett varmblod.

Egentligen vill jag inte ha två hästar som måste hållas igång till 100%!
Så två arbetsamma nordsvenskar känns inte optimalt.

Finns det friska "sällskapshästar" att få tag på?

Om det varit jag hade jag köpt mindre ponny med ungefärligt födobehov som nordisen.

Det är så meckigt att ha två hästar varav en lättfödd och den andra svårfödd.

Jag tror absolut det finns friska sällskapshästar.

Har en b-ponny nu och det fungerar inte så jag känner mig skeptisk till att ponny funkar!
Kanske större storlek på ponny?

@Fibban Jag skulle försöka hitta en häst med samma matbehov som nordsvensken som har en skada som gör att den inte håller för motion men som ändå funkar att gå som sällskap. En helt frisk häst som sällskap känns lite "onödigt"

Jag hade en nordsvensk som helst av allt bara ville gå i hagen med sin flock. Hon var inte motiverad till arbete alls och det var en väldigt svår häst när det gällde att ställa krav på henne. Fick hon bara gå så var hon världens snällaste. Kanske en sån typ kan passa dig också? Min häst hamnade på ett väldigt bra ställe för henne.

Varför inte ett nytt varmblod? De är ju i regel ganska svårfödda och funkar bra på bete även om de bara går som sällskap. Då är väl snarare risken att man får tilläggsfodra för att hålla i hull (vilket kanske iofs inte är så kul till vintern när matkostnaderna skjuter i höjden?). I regel friska (och även om de har skador från f.d. travkarriär brukar det inte vara något som är ett problem om de inte ligger i träning) och ffa så finns det ett stort utbud.

Sen måste man väl hitta den där individen som inte blir knäpp av att "bara gå i hagen" också :)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 178
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 703
Senast: Stereo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 357
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Jag har ett shettissto som snart ska föla. Tanken i sommar var att de skulle gå ihop med min storhäst i en hage då ponnyn inte klarar...
Svar
4
· Visningar
767
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Strö i boxen