Skaffa kattunge

aneka

Trådstartare
Nu har jag/vi(min sambo och jag) äntligen hittat en kattunge.
Kanske ska åka och hämta den idag, eller jag misstänker det.
Men vad behöver man, jag har ingenting hemma just nu.

Kattlåda + kattsand(vad är bäst?)
Mat(vad?)
Leksaker så klart

Behöver man så mkt mer nu i början? Jag har en kattskål redan det är det enda.

Sen så kom det ganska så olägligt. Just nu ska min sambo åka bort någon dag, han åker idag på em och kommer hem antingen i morgon kväll men troligen i övermorgon någon gång. Å jag måste jobba 06-14i morgon, tror ni att katten klarar sig själv dom timmarna så här i början?

För jag vill verkligen ha den här katten!
Alla andra söta katter försvinner ju på engång annars.

Så räcker det med den där korta listan så här i början?
Sen kan katten vara själv 06-14 redan i morgon bitti?

Sv: Skaffa kattunge

Men är det så akut att hämta den, då? Kan ni inte hämta den imorgon, så har ni helgen på er att lära känna varandra? Det måste ju gå att prata med ägaren!

Annars behövs det nog inget mer än mat, vatten och kattlåda sådär rent akut.

Låda kan man köpa lite överallt. Även på coop om man inte har ngn djuraffär i närheten. Köp en med bra stänkskydd! Kanske finns på alla nuförtiden iof. O glöm inte spade! ;)

Jag använder Catsan just nu, en vit sand, ganska billig, finns på ICA. Klumpar inte utan absorberar urinen och hindrar det från att lukta. Jättebra. Vill man inte ha den tycker jag att man ska använda kristaller. Fungerar på samma sätt, mindre damm, något dyrare.

När det gäller mat tycker jag som dom flesta - köp ingen skräpmat på ICA. Själv har jag provat en hel del märken nu. Precept plus äter dem med MKT god aptit. Så mkt att jag faktiskt gick ifrån den då jag funderade över vad det var i det som gjorde den som galna. :o
Eukanuba har jag hör mkt om, den vill mina katter knappt äta så det fick vara. Nu får de Royal Canin. Jag tycker att man kan prova sig fram mellan märkena. Det finns en ganska billig, men bra mat, på ICA. Purina One heter den. Har frågat på olika ställen och tydligen så är den jämförbar med Royal canin och de andra trots att den är billigare. Till kattunge skulle jag dock köpa kattungemat. RC kitten eller liknande.

Leksaker är ju alltid bra. Försök hitta sånt som inte går att plocka bort plastbitar eller så ifrån. Hamnar gärna i halsen eller magen sen och kan vara ganska vassa. man kan också plocka bort ögon och sånt från sakerna inna man ger dem till katten. Sen är det väl individuellt hur petig man är där.

Mer behövs eg. inte. Halsband med bjällra kan vara bra. Kattungar har en förmåga att försvinna. ;)

Jag tror nog att katten kan vara själv den tiden. De brukar kunna underhålla sig själva och sover en hel del. Men sen är ju alla katter olika. Min yngsta flicka var en riktig tuffing och grät inte för något. Medan andra kanske blir väldigt osäkra. Läs av katten. Det är säkert inga problem. Ett bra tillfälle att utforska huset på. :)

Lycka till!

Åhh tack för alla tips!

Nu vart det inte just denna kattunge eftersom hon sålde den till någon som hade den ute i stället.

Men så småningom när vi väl hittar någon som finns kvar och är långhårig så blir det ju en! :)

Dina tips va jätte bra! :)

tintilar kom med många bra råd men jag håller inte med angående uttalandet om halsband med bjällra. Själv anser jag att det är rent djurplågeri att ha bjällra runt halsen på katt, tänk dig själv att inte kunna gå ett steg utan att det plingar och ringer i öronen. Tänk dig sen att du har mycket, mycket bättre hörsel än du har nu som människa... Nej skippa bjällran i halsbandet tycker jag :)

Skulle inte hämta hem en ny kattunge och sedan lämna den ensam direkt, skulle då hellre med att vänta med att hämta den tills ni har lite mer tid för den.

På katter.nu finns en massa bra information, här finns lite info om kattens första tid i det nya hemmet som kan vara bra att läsa:
http://katter.nu/katter/kattsk.htm

Lycka till med er framtida kisse!

Jag hade inte tänkt å ha något halsband med bjälra iaf, eftersom även jag skulle bli tokig på det ständiga plingande.

Varför det va så bråttom med kattungen va bara för att alla kattungar försvinner i ett nafs annars. Man måste vara på direkt annars är dom borta. Men sen så vart det ju inget denna gången heller så får vänta till nästa tillfälle.

Har en till fråga.
När kan man kastrera en kankatt tidigast?
Stinker deras kiss redan från början? Om inte när börjar det?

Har hela tiden varit inställd på att skaffa en honkatt men nu ser det lite ut som att det blir en hankatt istället.

Halsband med bjällra gillar nog ingen katt. Bjällran finns ju där för att varna småfåglar om att katten är i närheten - så man slipper ha massa fåglar hemma överallt sen.

Sex månader är väl tidigast att kastrera?
Våran ena veterinär tyckte 7-8 månader eftersom våran är en innekatt. Men ska katten vara ute kan tidigare rekommenderas, men ni ska väl ha eran som innekatt?

Kan du tänka dig adoptera en kattunge som behöver hem? Isf kan du få tips om en bra sida. Dock kanske det tar ett par veckor innan du har din katt osv men samtidigt hjälper du en katt som kanske haft det svårt.

Jag adopterade en helt underbar långhårig misse som nu är 1½ år! Han kostade mig 700 kr plus bensinpengarna Göteborg-Västerås tur och retur...ville gärna hämta honom själv nämligen!

Denna bild var första jag såg och den fick mitt hjärta att smälta :love: :

613588.jpg

Här är han lite över halvåret gammal:

864039.jpg

Idag är han en riktigt stor och mysig herre:

3448741.jpg

Yepp den ska vara innekatt.
Det verkar ju vara helt omöjligt att få tag på en katt här, alla andra är snäppet före.
MEN det ser ut som att det blir en halvlånghårig kattherre ikväll som vi hämtar hem från sthlm. Den är gul btw eller röd som det heter.

Men vad han hända om man kastrerar dom förtidigt då?

Hjälp mig luktar en hankatt så jätte mkt mer det första halvåret redan? Vet inte om jag vill ha en hankatt eller inte..hjälp mig!

En hankatts urin luktar starkare efter att de blivit fertila. Men sköter man bara lådan ordentligt, och har bra sand så är det inget som stör.
Du kan kastrera katten i princip när som hellst, men enligt sveraks rekomendationer, tidigast 6 månader.

våra fyra katter har katt mat (fårn Ö&B) och dom gillar den och så har en av dom(min katt) pysen:love: massa leksaker att leka med och kattgräs är jätte bra och ha iom man inte låter katten gå ute och kattmynta gillar kattrna har jag ghört men våra katter har det inte....

Som sällskapskatt rekommenderar jag generellt hanar, jag förstår inte alls varför alla vill ha honor??? :confused: Hanar är billigare (och mindre ingrepp) att kastrera, de är ofta mer tillgängliga och sällskapliga än honor. Många honor är lite mer egensinniga: vill vara ifred när de inte är på humör och kräver omåttliga mängder uppmärksamhet när de känner för det.

De börjar inte lukta förrän de blir fertila, och det kan inträffa när som helst mellan 4 mån och 1,5 års ålder... Jag (och min vet) rekommenderar så tidig kastrering som möjligt om det är en sällskapskatt, de flesta veterinärer anser att 6 mån är lagom om inte katten blivit fertil innan dess.

Spännande med kattunge!
Jag har sökt med ljus och lykta efter en liten kattunge och sällskap till min tvååring. Tog ett tag innan jag hittade rätt och att känndes bra! Nu är hon 4 månader månader och hon och min äldre katt Yatzy fungerar så bra ihop!

Angående kastrering så blev Yatzy fertil när hon bara var 4 månader och veterinären tyckte att vi skulle kastrera henne då, trots att det egentligen itne var så bråttom då hon är innekatt. Men vi kastrerade henne då och de verkar inte ha med fört några problem...

Jag använder RC indoor cats eller vad den heter, och den funkar jätte bra!, men med kattsand tycker jag att det är lite mer krångligt, blir lätt att det luktar trots att lådan sköts:(
Men just nu provar jag Fresh & Clean, ser ut som kristaller men de är väl ine de..dne funkar jätte bra...luktar nästan ingenting. Dock tyckte Yatzy att det var läskigt att gå på lådan de första dagarna då de låter lite kraskras när de går in...

långt de blev....Du måste lägga ut bilder på nyförvärvet sen så man får se sötnosen!!!:)

Äsch jag blir galen snart..blir troligen inte den gula ikväll heller.
Hon har säkert sålt den nu och den är jag inte så säker på att den blir så långhårig, tråkigt nog.

Men får ni tips på någon som ska ha kattungar så hojta till!
Gärna långhåriga då, hehe!

Här uppe är det iaf hoplöst att få tag på några *gråter*

Var i landet bor du?
Finns det inget katthem i närheten? Ofta kan katthemmen hjälpa till att ordna transport om man vill ha en katt från "fel" ände av landet, det finns alltid kattfolk som ska åt något håll på utställning, hämta egna katter eller bara köra igenom.

Jag bor i mitten av landet för mig men i norrland för dig :P
Jag bor alltså i Dalarna. Har möjlighet att ta mig till Sthlm och liknande stäcka på ca 18mil.

Ska ringa och höra med olika katthem här i närheten i morgon.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är i valet och kvalet om jag ska skaffa katt, behöver lite hjälp och råd tror jag :confused: flyttade till hus i somras och känner...
Svar
16
· Visningar
2 288
Senast: Flixon
·
Katthälsa Hejsan! Jag tog över en katt som var dräktig och allt så som förlossning osv har gått bra och jag trodde allt var frid och fröjd. Det...
Svar
4
· Visningar
2 169
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Behöver egentligen mest skriva av mig lite, djursjukhuset det gäller har alltid varit underbara på alla sätt och vis men nu verkar något...
Svar
2
· Visningar
1 912
Senast: Jeps
·
Katthälsa Hej! Har rätt stora problem här hemma med min lilla katt Zingo som är 11 år gammal. Nu har lille Zingo tydligen åkt på diabetes. Han...
Svar
4
· Visningar
1 947
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama