Skaffa hund - om man...

J

Jejjen

...inte tänker sig att skaffa en liten valp, utan en äldre som förstahund (1:a för mig, 3:e för sambon). Är det vanligt? Anses det konstigt på något sätt?

Jag inser att jag inte kommer att kunna lägga vara hemma heltid den tid som krävs med en valp. En äldre hund skulle däremot funka eftersom vårt hem aldrig är tomt mer än MAX 4 timmar/dag.

Vilka problem kan man förvänta sig om man skaffar en äldre hund?

Är ännu inte så insatt i hundvärlden, så tips mottages tacksamt om både det ena och det andra :smirk: .

Nej varför skulle det vara konstigt att ta en äldre hund?Jag tycker du tänker sunt .Med tanke på att du är medveten om att valpar tar så oerhört mycket tid.

De problem du kan förvänta dig av äldre hundar.Tja det beror ju mycket på individen.Om man tittar på så kallade problem hundar som bytt hem fler gånger kan du ju får problem.
Som första hund bör du ta en hund som Haft det bra i sitt liv..Eftersom det blir din första hund.
Omplaserignar kan ha haft det väldigt svårt och kräver därför massa jobb.
Sedan bör du ha i åtanke vad för ras du är interserad av och vad du har tänkt att ha hunden till..Alla raser är ju olika så välj med omsorg en ras som passar dig och ditt liv.
Lycka till :D

Tack för svar!
Nej, jag tycker väl inte heller att det skulle vara så konstigt, men det verkar inte heller speciellt vanligt att göra så.

Så man kan med andra ord lugnt leta efter en äldre hund utan att bli klandrad för att inte vilja göra grundslitet själv? ;)

Hej! Jag har själv en omplaceringshund. Han var två år när vi fick honom, och det är det absolut bästa jag gjort. Men se till att få träffa hunden ordentligt först, och se till att personkemin stämmer. Ta inte första, bästa för att den är söt...
Jag har definitivt inte fått några negativa reaktioner på att vi tog en vuxen hund. Tvärtom - här fanns en hund som behövde ett hem, och en familj som ville ha en hund.
Men se till att ta reda på så mycket som möjligt om den ras du skaffar. Köp t.ex inte en vall- eller jakthund om du inte har mycket tid att lägga ner på träning och motion!!!
Lycka till med hundköpet!

Nej jag tycker det är bra! :)Det finns så många äldre hundar som behöver nya hem....
Jag har två ompaseringar.Den första var tre år när hon kom till oss.Hon är lugnet själv och är ingen problem hund.Hon behövde ett nytt hem bara.Nu är hon 11 år och är nog den lättsammaste hund jag träffat på :D
Den andra är dock en problem hund på 10 månader. som kom till oss som 4 månaders valp!
Många mycket trevliga hundar avlivas i sverigen för att detc inte finns hem åt dom..Så jag tycker att du gör en välgärning i ditt tanke sätt :D

Det låter ju bra!
Har kollar runt ganska mycket på raser sista halvårer/året och börjar få ganska klart för mig vilken typ av hund som passar oss.

Ett problem är ju att "utbudet" av äldre hundar inte är lika stort som av valpar. Känns svårt att "hitta rätt" på något vis...

Jag önskar att det fanns fler människor som tänker precis som du gjort i frågan om att skaffa en valp.
Helt korrekt och inte alls konstigt beslut.

Vad har du tänkt dig för ras? Inne på hemsidan vovve.se så finns det mycket annonser som är värda en glimt .

Lycka till

Någonstans kan man ändå få en känsla av att man inte riktigt "duger" som hundägare om man inte själv kan lägga ner tiden som behövs under valptiden. Men det är förhoppningsvis en känsla som jag skapat alldeles själv i min egen hjärna :crazy:

Angående ras har jag surfat runt en hel del - och en himla massa raser finns det ju. Svårt att greppa allt till en början, men såsmåningom faller väl saker på plats.

Något beslut har jag inte kommit till, och det dröjer nog ett tag, men lite funderingar har jag.

Hunden för oss är ganska liten (bor f.n. i en inte jättestor lägenhet), tillräckligt robust och tålig för att följa med till stallet, ut på ridturer och sambons joggingturer. Någon man kan busa runt med utan att den går sönder, som sambon har uttryckt sig, men inte allt för tufft huvud då jag ju inte är jättevan med hundar.

Känner jag mig själv rätt skulle jag mycket väl kunna bli intresserad av lydnad/agillity.

Undrar om den hunden finns?!?!

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 945
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 100
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 763
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Jag längtar så efter att skaffa hund. Men förstår inte hur folk löser det, särskilt under valptiden?! Vi är en familj med tre barn. Vi...
2
Svar
35
· Visningar
5 582

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka