Skaffa hund? Era synpukter på olika raser!

*tove*

Trådstartare
Är sugen och funderar på att skaffa hund lite senare sen.
Har en lista på raser här som jag av olika anledningar finner intressanta. Ni får gärna skriva er erfarenhet av raserna och vad som är posetivt och negativt med rasen.

Just nu bor jag i en lägenhet i stan, en tvåa. Det är ju inte det idealiska, men jag och min pojkvän håller utkik efter något litet hus att hyra eller köpa. Så jag vet inte riktigt än hur det kommer vara med boendet om/när jag sen skaffar hund.

Hunden ska främst vara till sällskap. Jag ser fram emot långa promenader, och kanske börja med lite lydnad?

Kom med synpunker på raserna!

Australian kelpie
Boston terrier
Boxer ( mer min pojkvän som vill ha)
Dansk/svensk gårdshund
Entlebucher Sennenhund
Flatcoated retriever
Fransk bulldog
Labrador
Lancashire Heeler
Samojedhund
Welsh corgi cardigan
Welsh corgi pembroke
Welsh springer spaniel

Sv: Skaffa hund? Era synpukter på olika raser!

Hejsan!

Av de raser nu nämner så skulle nog en fralla passa bäst med tanke på att den främst ska vara till sällskap. Alla raser har ett arbetssyfte från början och visst kan man ersätta dessa arbetsuppgifter med annat men frallan lämpar sig nog bäst.

Australian kelpie NEJ
Boston terrier TVEKSAMT
Boxer ( mer min pojkvän som vill ha) TVEKSAMT
Dansk/svensk gårdshund JA
Entlebucher Sennenhund INGEN UPPFATTNING
Flatcoated retriever NEJ
Fransk bulldog JA
Labrador NEJ
Lancashire Heeler INGEN UPPFATTNING
Samojedhund TVEKSAMT
Welsh corgi cardigan NEJ
Welsh corgi pembroke NEJ
Welsh springer spaniel NEJ

Dom raser som jag skrivit NEJ på är raser som kräver mycket mer..

Sedan mår alla raser bra av någon form utav hjärngympa.

Senast ändrad:

Jag har en flatcoated retriever och är mycket nöjd med den rasen. Våran har varit lugn och inte alls som en "fördomsflatt"(:angel:)
Vi köpte henne som första hund för att helt enkelt ha sällskap men vi var ju (och är) självklart beredda på att det är en del jobb.
Vi går i skogen några timmar om dagen och tränar lite apportering eller lite annat kul som aktiverar hjärnan.
Fast det viktiga är bara att man inte aktiverar hjärnan hela tiden, utan även låter kommandot vila bli en vanesak.
När man inte jobbar så är det vila och det har funkat jätte jätte bra för oss!
Jag vill absolut rekommendera denna rasen för den är underbar och har vart en bra första hund för oss. Vi har kunnat ha henne lös på promenaden och hon har vart mycket lättlärd.
(och sen vill jag också säga att det är bra att flaten är en sån pass mjuk hund som den är. Det har inte vart nåt problem med att vara med andra hundar utan hon har bara anpassat sej. Men det kanske skiljer sej från tikar och hanar)
Så jag tycker absolut att flaten ska finnas där som alternativ!:)

Fast rent generellt kräver ju en retriver mycket mer jobb än bara långpromenader. Visst, du har kanske fått en hund som klarar sig bra utan arbete men rasen som sådan är ju en hund som är avlad för jakt.

Jag har en riesen som redan som ettåring hade passat en pensionär som bara släpper ut hunden på baksidan och kissar 3 gånger om dagen, hon kräver absolut inge mer men jag skulle aldrig rekomendera rasen till någon som inte har tid att verkligen arbeta med en brukshund. Bara för att min är en soffpotatis så är ju inte det rastypiskt.

Australian kelpie
*En sån har kompisar till sambon och mig.
Skitsöt! Dock har dem fått jobba mycket med henne då hon visst varit ganska krävande och inte alltid så lydig som nu

Boston terrier

Boxer ( mer min pojkvän som vill ha)
*En sån vill jag ha, dock inte sambon:D.
Stora, fina men enligt min erfarenhet ganska krävande, dreggliga och busiga. Inte träffat spec många dock

Dansk/svensk gårdshund
Entlebucher Sennenhund
Flatcoated retriever
*Också en ras jag kan tänka mig.
Väldigt vackra hundar. Har dock inget direkt erfarenhet av dem

Fransk bulldog
*Nej tack! Dels tycker jag ärligt talat dem är fula:o
Nu har jag bara träffat en sån men han var inte direkt snäll

Labrador
*Väldigt trevliga, lättlärda hundar.
Retrivers så är ju en jakt (fågel) hund. Men grymt mysiga även om man inte jagar.

Lancashire Heeler
Samojedhund
*Jättemysiga!:love:
Dock vita med mycket päls så dem blir väldigt lätt skitiga.
Trevliga busiga hundar

Welsh corgi cardigan
Welsh corgi pembroke
Welsh springer spaniel

har en kompis som har en welsh springer spaniel och den är underbar som sällskap/skogspromenader/lydnad hund.
en väldigt trevlig ras helt enkelt som verkar vilja hänga med på de mesta.

vi här hemma har en eng. springer spaniel och den är lika underbar den, väldigt pigg för tillfället men han är ju en liten valp än.

HUR kan man tycka att frallor är fula, de är typ de sötaste som finns! :love:

Är inte lydnadsträning någon form av hjärngympa då?

Javisst, flaten är avlade för jakt men de flesta hundar är från början avlade för något. Aktiverar man hjärnan på dem på annat vis brukar de ju funka bra! Jag tycker ändå att TS verkar intresserad av att göra saker med sin hund, och då passar ju flaten!;)

Javisst, flaten är avlade för jakt men de flesta hundar är från början avlade för något. Aktiverar man hjärnan på dem på annat vis brukar de ju funka bra! Jag tycker ändå att TS verkar intresserad av att göra saker med sin hund, och då passar ju flaten!;)

Ja promenera och kanske träna lite lydnad. En retriever behöver mycket mer än så. Det måste man vara införstådd med när man skaffar en hund av den rastypen och inte bara hoppas på att man råkar få en "soffliggarindivid".

Min ena golden var den hyperaktiva räsertypen och min nuvarande är en slö soffpotatis. De är nära släkt men ändå så olika.

Men är man beredd att lägga lite mer jobb än bara ha den som sällskap är den ofta en kanontrevlig hund.

Hunden ska främst vara till sällskap.

Säger som Calazirya, kolla in grupp 9, där sällskapshundarna finns.

Och låt inte fördomar förstöra, grupp 9 hundar fungerar de också till mycket mer än bara sällskap, men de är oftast lite lättare att hantera som första hund (om nu detta är din första hund?) än en utpräglad jakt/vallras eller liknande.

/MosterMia, med 2 grupp 9 och en grupp 2 hund :banana:

Delvis *kl*

Om man skaffar sällskapshund (grupp 9), kan man då köra lydnad, gå långa promenader ute i skogen (terräng), prova sök etc. Eller är de helt enkelt soffpotatisar hela bunten?

Kanske löjlig fråga men jag vill ha en aktiv sällskapshund.

Delvis *kl*

Om man skaffar sällskapshund (grupp 9), kan man då köra lydnad, gå långa promenader ute i skogen (terräng), prova sök etc. Eller är de helt enkelt soffpotatisar hela bunten?

Där kommer flera utav de fördomar som grupp 9 får dras med ;).

De flesta i grupp 9 är starka, robusta (trots sin oftast lilla storlek) hundar som GÄRNA är med ute i skogen i flera, flera timmar. De älskar att bli aktiverade också, det är absolut inte så att de endast ska ligga i soffan och vara prydnader! De flesta är också lite "mildare i sinnet" än t.ex någon ur grupp 1, och det är just det lite lättare sinnelaget som gör att de passar så bra som just sällskapshundar.

Personligen har jag två stycken Cavalier King Charles Spaniel, och de har jag tränat spår och tävlat lydnad och agility med, och de har alltid varit med mig i timtal ute i skogen, i stallet osv.. Och de om någon ras har ju rykte om sig att vara en "pensionärshund" som bara ska vara söt!

(Givetvis finns det individer som är "soffliggarhundar" i grupp 9 också, precis som att det finns avvikande individuella personligheter inom alla grupper :)!)

Bichon frisé
Bichon havanais
Bolognese
Bostonterrier
Cavalier king charles spaniel
Chihuahua, korthårig
Chihuahua, långhårig
Chinese crested dog
Coton de tuléar
Dvärgpudel ( Se: Pudel, dvärg )
Fransk bulldogg
Griffon belge
Griffon bruxellois
Japanese chin
Kinesisk nakenhund ( Se: Chinese crested dog )
King charles spaniel
Kromfohrländer
Kungspudel ( Se: Pudel, stor )
Lhasa apso
Långhårig moskvadvärgterrier ( Nytt namn: Russkiy toy )
Löwchen
Malteser Mellanpudel ( Se: Pudel, mellan )
Mops
Moskvadvärgterrier ( Nytt namn: Russkiy toy )
Papillon
Pekingese
Petit brabancon
Phalène
Powder puff ( Se: Chinese crested dog )
Prazský krysarík
Pudel ( Se: Pudel, stor )
Pudel, dvärg
Pudel, mellan
Pudel, stor
Pudel, toy
Russian toy terrier ( Se: Russkiy toy )
Russkaya tsvetnaya bolonka
Russkiy toy
Shih tzu
Storpudel ( Se: Pudel, stor )
Tibetansk spaniel
Tibetansk terrier
Toypudel ( Se: Pudel, toy )

Senast ändrad:

Australian kelpieNej, för aktiv
Boston terrierVet ej kan tänka mig
Boxer ( mer min pojkvän som vill ha)Kanske,dock lite speciell enligt mig:)
Dansk/svensk gårdshundVill ha en gård att springa på :p
Entlebucher Sennenhund
Flatcoated retrieverNej, för aktiv
Fransk bulldog
LabradorNej nej
Lancashire Heeler
SamojedhundDetta är ju en draghund? som kräver mycket?
Welsh corgi cardigan
Welsh corgi pembroke
Welsh springer spanielKankse

Så känns de iaf för mig när jag kollar på det, gå in på varje rashunds hemsida och kolla där, brukar säga en del... www.skk.se

Delvis *kl*

Naturligtvis kan de det. Det är ju hundar? :)

Min första hund, en cavalier, körde jag agility, personspår och lydnad med (hann inte mer, han blev bara 4,5 år pga skada). Han sprang gärna bredvid cykeln och tog heldagspromenader i skogen.

Skillnaden är väl främst att man inte måste ut och träna i ur och skur. De är lika lyckliga ändå. Medans en brukshund kan bli odräglig om man är förkyld en vecka eller har mycket annat att göra och ont om tid.
Jag trivs bra med den kravlösheten.
Min nuvarande golden funkar lite så. Med henne måste jag inte träna dagligen. Men min förra krävde ett pass varje dag annars blev hon skitdryg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 865
Senast: Hedinn
·
P
Hundavel & Ras Nu har mina krav på nästa hund ändrats något och därför vänder jag mig ännu en gång till kunniga Buke för hjälp! Jag vill ha en hund...
2
Svar
31
· Visningar
2 924
Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
7 060
Övr. Hund Här kommer en lista från ett försäkringsbolag. De som har avdrag, är de friskaste raserna, de som har tillägg, är de mindre friska...
2
Svar
26
· Visningar
5 231
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte