Skaffa foderhäst

feliciaalmqvist

Trådstartare
Hej! :) Jag är en tjej på 16 år. I augusti 2012 uppfyllde jag min dröm, jag började att rida! Sen dess har jag ridit på ridskola, sen i augusti detta året rider jag 2 gånger i veckan. Men jag vill så gärna rida mer och utvecklas fortare. Har letat medryttarhäst men har inte hittat någon jag söker, jag skulle blivit medryttare på en ponny men jag och ägaren funkade inte ihop. Att ha en ponny på foder ett tag/hyra ponny är ju ett alternativ. Isåfall någon gång nästa år. Tycker ni att jag är för oerfaren?
Jag har faktiskt lärt mig väldigt snabbt och kan mycket om hästvård också eftersom jag har teori varje lektion också på min ridskola. Jag vill ju så gärna utvecklas och det känner jag att jag kommer göra med rätt ponny. Men jag vill ju att hästen ska få det bra med mig, jag ser ändå alltid till hästens bästa.
Vad tycker ni?
 
Sv: Skaffa foderhäst

:) Fortsätt rida på ridskola om du inte hittar en medryttarhäst, du kanske kan rida en gång till i veckan på ridskolan . Det är mycket mer jobb att ha en foderhäst ,plugg, stallskötsel och hitta en bra utbildad foderhäst som passar dig och du gör samma framsteg på är nog inte det lättaste och det är ett stort ansvar att ha någon annans häst,
Det är det rådet jag kan ge dig med en 17 årig dotter som har egen ponny som just nu är skadad, hon pluggar och jag tar hand om hennes ponny och hon rider min stora ridhäst och på ridskola
 
Sv: Skaffa foderhäst

Ja, jag tycker att du är alldeles för oerfaren. Du har bara ridit på ridskola i lite drygt ett år. Du är för oerfaren både ridmässigt och i övrigt. Rid lite mer på ridskolan och försök kanske hitta en medryttarhäst, så att du lär dig mer om allt "runt omkring" ridningen. Det blir mycket bättre, tror jag!
 
Sv: Skaffa foderhäst

Heej! Jag är dottern. Och är faktiskt 16 och fyller 17 i december, ville bara rätta mamma. :p
jag tycker att det låter som om du VÄRKLIGEN är häst intresserad och det tycker jag är jätte kul.
det rådet jag kan ge är att hästar tar upp mycket tid och jag vet att det brukar kunna bli mycket pluggande på skolor... Så fortsätt på ridskolan (kan ta flera lektioner) om du inte hittar en snäll häst som skulle kunna behöva medryttare. Hoppas att det löser sig :)

PS: Lycka till, det är bara att träna på och ge inte upp. Om man ger upp så kommer man ingen stans, ha även tålamod. :)
som en kompis till mig brukar säga "sikta till stjärnorna och nå trädtopparna"!! :D

och foderhäst tar mycket tid, ansvar och om den blir skadad så är det du som får kosta på veterinär, Det kan bli problem om du vill lämna tillbaka den och Bra, utbildade snälla brukar vara SVÅRA att få tag i för dom brukar oftast inte lånas ut.
 
Sv: Skaffa foderhäst

Jag håller med föregående. Du har inte mycket erfarenhet än, fortsätt på ridskolan. Fortsätt leta medryttarhäst då jag tror att det är troligare att du kan hitta en lämplig sådan och då har du hjälp av ägaren.
Jag tror inte (jag är givetvis inte allvetande ;)) att någon som har en "attraktiv" häst (snäll och välutbildad) att låna ut väljer att göra det till en nybörjare. Chansen/risken är större att det du kan hitta är typ en outbildad f.d. travare eller någon annan svårsåld häst som inte lämpar sig som förstahäst.
 
Sv: Skaffa foderhäst

bara et instick, att rida varje dag på ridskola är mindre kostsamt än att ha foderhäst, så du har mycket "utrymme" att lära dig massvis mer på ridskolan och utvecklas snabbare än om man är en "en gång i veckan elev"! Spendera tid som o vara skötare osv.
Man lär sig otroligt mycket av att bara vara i stallet! Att ta han dom en häst på heltid kräver väldigt mycket "känsla" i hantering och ridningn som man bara får av att spendera fler timmar med häst och i stallet. Det man sedan inte helelr tänker på ofta när man vill ha häst är att man är den "enda" som hanterar hästen - varje dag. Dvs den formar sig efter dig, hur du gör i hantering och ridning. Om du hanterar en häst lite fel å ridskolan händer oftast inte mycket eftersom det kan vara andra ex personal som ändå håller "standarden" (eller hur man ska uttrycka det). Samma med ridning.

EN medryttarhäst som är pigg som man låter "gå iväg" eller "sticka" lite som du rider 1-2 gång i veckan och resterande dagar rids av ägaren ändrar sig kanske inte så mycket. Skulel den d'remot märka att den alltid får "ta över" lite hela tiden, kan det bli problem.

MEN som de också säger, kul att du är så hästintreserad och ge inte upp!" Sug in all kunskap du kan så blir det bra :D
 
Sv: Skaffa foderhäst

Nu vet jag inte vart i landet du bor. Men här kostar det runt 3000 per termin att rida 1 gång/vecka.
En häst kanske kostar det per månad, beroende på stallhyra, foderkostnad, veterinärkostnader, hovslagare osv..
Men en termin är 4 månader (?? Vi säger det i alla fall).

Istället för att lägga 3000 per månad på egen häst året om, kanske du kan rida 3 dagar i veckan för 9000:- per termin. Det är fortfarande billigare än att ha egen häst och man får säkert rabatt om man rider fler dar i veckan.
På ridskolan här får man dela upp betalningen, kanske är möjligt där du rider också?
 
Sv: Skaffa foderhäst

Jag säger som flera, det är för tidigt för dig att tänka i de banorna. Men kul att du har börjat rida och välkommen till hästvärlden!:D

Jag tycker att du ska sköta själva ridningen på ridskola ett bra tag till. Att ha foderhäst är rent vardagspraktiskt som att ha en egen. Du behöver ha rutin på hur du gör om hästen börjar testa dig, grundläggande kunskap i sjukdomar, skador och foder, kunna se om utrustning passar eller inte, ja listan kan göras lång.

Men däremot tycker jag att du ska leta sköthäst:) då får du lära dig massor om hur det är med privathäst, om stallrutiner och massa annat, och hästägaren kanske kan lära dig att longera och annat smått och gott kring själva hästeriet som inte innefattar ridning. Själva ridningen är en så liten del.
Men du kan ju också rida privatlektioner, kanske extra på lov eller så:) och ridläger! Åk på ridläger, det är kanon att få ett par veckors intensiv träning ett par gånger per år. När jag gick på ridskola åkte jag varje sommar och fick alltid beröm för min utveckling när jag kom tillbaka på höstterminen:)
 
Senast ändrad:
Sv: Skaffa foderhäst

Håller med resten men några tips:
1. Bli medryttare om du hittar en häst
2. Bli skötare på någon häst, du måste du inte betala och den måste inte passa dig ridnässigt.
3. Åk på ridläger! Jätteroligt och du får sköta hästen själv.
4. Läs massor av böcker och tidningar för att lära dig så mycket som möjligt!
5. Börja hjälpa till med grejer på ridskolan
6. Om nåt år kanske du kan hyra sommarhäst om du har bra hjälp.

Jag red på ridskola i 7 år, var medryttare ett år och tog honom sedan på foder. Det är mycket som man inte tänker på , och det är ännu mer arbete än man tror. Vänta några år till med att ta över 100% Ansvar för en häst.
 
Sv: Skaffa foderhäst

Det beror på dina föräldrar! Är de hästvana och har kunskap nog att ta ansvaret så kan det vara ok. Pröva t ex att hyra en sommarponny (finns flera stall som har som affärsidé att hyra ut sommarponnyer). Annars är tipset att hitta en ridskola med någon form av halvfodervärdssystem, det blir vanligare och vanligare. Då har du kvar tryggheten men får möjlighet att rida fler dagar i veckan, att rida ut i skogen etc. och på sikt kanske tävla.

Finns en tjej på forumet som köpte häst efter ett par år på ridskola, trots ridkunnig mamma har hon inte haft det lätt. Leta t ex bland trådarna undet "Dressyr".
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 051
Senast: Emro
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 276

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp