skaffa en kompis

Vili

Trådstartare
Nu går jag i tankarna att skaffa en kompis till min 6månader gamla rottweiler tik.
Men nu till problemet.
Min tik är rätt hård mot mina föräldrars hanhund, varje gång som vi är där på besök jagar hon nästan livet ur honom och slänger i sig hans mat.
Vill absolut inte råka ut för samma problem när jag skaffar en till.
Vad är klokast att skaffa en tik eller hane, en valp eller vuxen eller en av samma ras eller en annan ras.

Anledningen till att jag vill ha en till är först och främst att jag vill ha en lekkamrat till Diva men jag vill verkligen inte hamna i situationen där det blir ohållbart för hon trycker ner den nya.

Vill ha massa kloka råd och erfarenheter!!
 
Sv: skaffa en kompis

Du ska få ett klokt råd av mig:

Man skaffar inte en till hund för att den andra hunden ska få en kompis..

Man kan söka efter lekompisar till sin hund på annat sätt, annonsera i tidningen, ut och promenera, besök brukshundklubben...

Lycka till.
 
Sv: skaffa en kompis

Du ska få ett klokt råd av mig:

Man skaffar inte en till hund för att den andra hunden ska få en kompis..

Man kan söka efter lekompisar till sin hund på annat sätt, annonsera i tidningen, ut och promenera, besök brukshundklubben...

Lycka till.

Mycket klokt :bow:
 
Sv: skaffa en kompis

Tack för det rådet. Men mina frågor återstår!
Så om inte du vill/kan så kanske någon annan kan besvara de
 
Sv: skaffa en kompis

Kan svara på dina andra frågor också ..

Jag tycker att du åtminstone ska vänta tills din tik kommit ur den första könsmognadsperioden innan ni tar hem en valp ..

Lättast ur "fighting" synvinkeln borde ju vara att skaffa en av vardera kön, i ditt fall en hane..

Men då faller det under en annan lina, nämligen tikens löp och i sådant fall hanens könsdrift och problemen kring att sära dem åt under dessa perioder

Ras utgår jag ifrån att du skaffar dig utefter vad du vill ha och kan ge just den rasen det mest ultimata vad gäller både fysisk och psykisk motion, inte för att den skulle passa bäst ihop med din andra hund.

Att få en vuxen hund att acceptera en liten valp är nästan alltid problemfritt, sedan kan man aldrig på förhand veta hur det bli när valpen når könsmognad..

Hur fungerar din tik med andra tikar? ¨
Har endel hundvänner med just Rottweilertikar och ingen utav dem går bra ihop med andra tikar ..

Hoppas det var lite svar du kan ha nytta av
 
Senast ändrad:
Sv: skaffa en kompis

Om din unga tik är så dominant mot en äldre hane (motsatt kön brukar ändå alltid funka allra bäst, frånsett löpen, då de gillar varandra vääldigt mycket) tror jag risken finns att det blir tokigt med en hund till. Jag vet flera rottistikar som inte tål andra tikar, och när tikar slåss med varandra så gör de det på riktigt... Se gärna tråden om de två rottistikarna här på forumet.

Sedan har jag förstått att man bör ha en bra grundfostran och grundlydnad på hunden innan man skaffar en till. Risken är annars att vovvarna lite nöjer sig med varandra som flock, och säger "fuck you" till matte.

Idén om att försöka ordna kompisar på annat sätt tycker jag låtr utmärkt.

Lycka till med din hund!
 
Sv: skaffa en kompis

Tack för svaren båda två.
Jag har fått det rådet också att vänta tills hon blir lite äldre.
Jo det är precis problemet med mina föräldrars hanhund som oroar mig, samtidigt är han gammal och det enda hon verkar vilja är att leka med honom. Men det som oroat mig är att han inte säger till henne när hon snor hans mat, hur skulle då en liten valp kunna säga till ?!

Hon fungerar utmärkt med andra hundar både tikar och hanhundar, dock märker ja att det är Diva som trots sin ålder styr lekarna.
Jag har enbart funderat kring möjligheten att ha en hund till men börjar nog förstå att det får vänta. Speciellt när jag läst lite här på forumet om problemen med två rottweiler tikar.

Jag slänger in en fråga till när jag ändå är igång.
Har ni någon erfarenhet hur det brukar fungera att ha två tikar tillsammans som är mor och dotter?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 782
Senast: geting
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 228
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 175
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 225

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp