Skaffa en katt till?

aiquen

Trådstartare
Jag sitter just nu och surfar runt på olika katthems hemsidor och har minst sagt tårar i ögonen. Man vill ju inget hellre än att hämta hem precis varenda katt! Men det vore förstås helt omöjligt, men en liten misse kanske... Det vore ju inte helt omöjligt!

Frågan är dock om det ö.h.t. är praktiskt möjligt för mig att skaffa en katt till i dagsläget:

Jag har ju redan en katt, Måns. Han verkar vara ganska tillfreds med livet som det är, men han skulle säkerligen inte tacka nej till att få en jämngammal katt som sällskap. Han är väldigt lekfull men absolut inte aggressiv mot andra katter. Så vad gäller Måns vore det nog inga problem alls med en katt till. Utan det största problemet som jag ser det är att jag inte har ett "fast" boende. Vardagarna tillbringas i min lägenhet (på 47 kvm) och helgerna hos min mamma, i ett hus på landet. Hos min mamma bor det också en katt, Lina (som alltid varit väldigt speciell och lite... smågrinig). Hon har efter en del om och men blivit god vän med Måns, men tycker fortfarande att han kan vara lite väl jobbig när han bara vill leka, leka, leka hela tiden.

Så jag vet inte alls hur det skulle fungera med Lina om det plötsligt kom två katter åkande fram och tillbaka till henne? (Å andra sidan skulle hon ju antagligen få vara ifred lite mer om Måns fick någon annan att terra. ;)) Inte heller vet jag om det är så bra att pendla fram och tillbaka med två katter? Rent praktiskt vore det väl inga större problem, men jag vill ju inte att katterna på något sätt ska ta skada av det på så sätt att de tycker att det är jobbigt och har svårt att finna trygghet...

Så vad tror ni? Skulle det fungera med två katter utan att någon (katt, människa, plånbok ;)) kom i kläm?
Observera dock att det här bara är väldigt lösa planer från min sida, men jag kan ju inte låta bli att fundera... Så det vore kul att höra era åsikter!
 
Sv: Skaffa en katt till?

Åh, jag förstår hur du känner!!
Jag var på ett katthem och hälsade på igår, jag har läst på kattföreningars hemsidor jättemycket på senaste, och det blir nästan övermäktigt -man vill ta dem allihop!! :(

Jag å sambon bestämde oss för ett tag sedan att skaffa en katt eller två, vi har båda bott med katt som yngre, och ville kunna hjälpa någon som verkligen var i nöd. Men hur väljer man??? Alla man väljer bort känns det som man sviker. Men till slut blev det iaf 2 honkatter som haft det svårt, de har bott på en liten toalett utan ens ett fönster i nästan ett års tid! De kom hit för 2 dagar sedan så allt är nytt och ovant :)

Så jag förstår dig verkligen!
Det gör så mycket för en katt som haft det svårt, varit oönskad eller hotas med avlivning, att jag kan hjälpa den.
Visst har du en knepig livssituation med pendlandet och din mammas katt, men om du och din mamma inte tror att hennes katt blir olycklig av en till helg-gäst, tror jag säkert att du kan hitta en katt som kan trivas med ert liv, om du verkligen letar upp Rätt katt.

Alltså, ingen skygg kisse som behöver gömma sig bakom soffan ett par veckor, för att bygga upp sitt självförtroende. Men kanske en vuxen kastrerad hankatt som en gång hade ett bra hem, men blivit utkastad, bortlämnad, oönskad pga allergi eller bara dumma människor... En trygg cool lekkompis till din katt, som bara är oönskad, inte förvildad.

Prata med din mamma, känn efter noga och kontakta några katthem och berätta noga hurdan katt du söker. För du vill ju hjälpa en kisse i nöd men ska du verkligen HJÄLPA den måste du ju ta en katt som passar för just din livssituation. Jag har hört talas om andra katter som pendlar mellan vardagarnas lägenhet i storstaden och helgens torp på landet och vant sig jättebra vid det. Lägger du lite tid på att hitta rätt katt kan det nog bli underbart bra!

Berätta gärna om du bestämt dig :)
 
Sv: Skaffa en katt till?

Jag tackar för ditt svar! (Bättre sent än aldrig heter det ju. :o)

Någon mer kisse blev det dock inte efter att jag skapat den här tråden, men nu är det uppe på tapeten igen. Mitt liv ser fortfarande ut nästan precis som det gjorde när jag skapade den här tråden, d.v.s. både Måns och Lina finns kvar, jag bor kvar i min lägenhet och jag pendlar en del. Vad gäller pendlingen har jag dock både sålt mina hästar (som var den största anledningen till att jag började åka hem till min mamma på helgerna redan från början) och skrivit in mig på Komvux för att börja plugga på heltid igen, så pendla är nog ingenting jag ens kommer att ha särskilt mycket tid till nu i fortsättningen.

I övrigt tycker jag mig nu för tiden märka ganska tydligt på Måns hur han liksom 'lever upp' när han får följa med hem till min mamma och får träffa sin kompis, jämfört med när han är ensam i lägenheten. Jag tror alltså verkligen att han skulle uppskatta att få en permanent kompis (och gärna en lite yngre som också tycker det är roligt att busa och inte bara blir irriterad som 'gammelkattan' kan bli ibland). Så det känns verkligen som om det vore ett alternativ att skaffa en kompis nu, men jag är fortfarande lite osäker på om det skulle fungera rent praktiskt och jag tänker då framför allt på hur det skulle bli för katterna (alla tre) OM det blir så att jag kommer tillbringa en del helger hemma hos min mamma även i fortsättningen (jag har ju trots allt fortfarande kvar en del vänner och sådant där)? Det är ju inte så att jag märker att Lina och Måns skulle lida av den situationen som det är nu, utan de vet vad de har varandra trots att det kan gå lite tid mellan att de träffas och Måns verkar inte må dåligt av att ha nästan som två hem etc., utan det är just om det skulle kunna bli en allt för stor omställning om det kom en katt till i bilden?

Vad tror ni? Skulle det fungera?

För jag vill givetvis inte ha tre stycken otrygga katter som till slut inte vet vad som är fram och bak på dem själva, utan är risken överhängande att det inte skulle fungera för katternas del så blir det förstås ingen mer katt nu. Jag vill heller inte göra någonting förhastat (ett kattköp går ju inte direkt att göra ogjort eller att man bara slänger katten om man ångrar sig) utan tänka igenom det här noga, men eftersom jag verkligen tror att Måns skulle uppskatta sällskap så känns det ändå som om det vore vara rätt sak att göra. Och givetvis då att försöka se till att det i så fall blir en katt som passar mig och mitt liv och som fungerar bra ihop med andra katter o.s.v., annars skulle det ju garanterat bara bli pannkaka av alltihop och det skulle självklart inte vara någonting som någon av oss skulle må bra av.

Några tankar?
 
Sv: Skaffa en katt till?

Jag var tidigare i en situation där vi bodde i stan i lägenhet och hade en stuga vi åkte till på helger, när vi började leta katt. Vi fick tipset från katthemmet att leta efter en ung katt eftersom äldre kattor kan ha svårt för förändringar. Sen flyttade vi till stugan titigare än vi hade tänkt men då hade vi med oss våra unga kattor.

Så, det är väl det enda tipset, skaffa en kattunge och inte en gammal katt. Det går säkert jättebra och det låter som om din ena andra katt skulle bli glad. Lycka till!
 
Sv: Skaffa en katt till?

Med tanke på att det finns folk som tar med katterna på utställning varannan helg så tror jag inte att katterna skulle lida stort av själva pendlingen och omställningen till huset.
Det enda problemet är katthonan din mamma har. Men kunde hon bli vän med din katt så kan hon säkert bli vän med fler. Om de bara har en chans att gå undan och få vara ifred i början så tror jag att de klarar sig fin fint.

Ta hellre en lite yngre katt om du hittar en. De har mycket lättare för att vänja sig med andra katter och ovana situationer. Om de dessutom är i kattunge/ungkattålder så blir det lättare för din mors hona att acceptera den. De tolererar ungkatter på ett helt annat sätt än äldre.
 
Sv: Skaffa en katt till?

Jag skulle välja en katt med låg ranking, det brukar de andra katterna acceptera lättare än högrankade.Det kan vara kattunge eller lite äldre katt. Flera tycker att när kattungen har blivit 5-6 månader är den för stor, så ta gärna en äldre kattunge/ungkatt de kan vara lite trögare att hitta hem till än när de är 12 veckor.
Köper man en katt på 6 månader från katthemmen brukar de vara kastrerade och då slipper man problem i framtiden då den lilla katten blir könsmogen och relationerna mellan katterna kan ändras.
Mina katter som blev 18 år fick flytta ut till landet med mig varje sommar och på hösten var vi i stugan en del på helgerna.Det var inga problem att åka fram och tillbaks.
 
Sv: Skaffa en katt till?

Tack för svaren!

Och jag har också tänkt att en lite yngre katt antagligen vore det bästa, framför allt just för att det väl är lättare att para ihop äldre katter med ungar (plus att Måns själv är ganska lekfull och antagligen skulle trivas bäst ihop med en yngre katt som också gillar bus och lek, än med en gammal grinig gubbe som helst bara vill sova ;)). En 12-veckorsunge är dock inte alls något krav från min sida.

Och vad gäller Lina så tror jag i alla fall hon skulle kunna acceptera en katt till. Innan Måns bodde hon tillsammans med en annan katt (som hon dock flyttade till när hon var unge, så där var ju rollerna ombytta) och det var inte heller några problem. Hon fräser lite i början med sedan vänjer hon sig och till slut blir de mer eller mindre vänner. Hon är dock inte överdrivet intresserad av att busa och leka en massa (dels är hon lite äldre och dels är hon utekatt, så när hon kommer in vill hon oftast bara lägga sig och sova någonstans) men samtidigt skulle hon kanske slippa agera lektant så mycket om Måns fick en annan katt att roa sig med i stället. Dessutom är huset stort och hon är ute mycket, så det är ju inte direkt så att katterna tvingas på varandra, utan det finns gott om utrymme om de vill gå undan och vara ifred också. Så den biten tror jag i alla fall skulle fungera även om det kom en katt till in i bilden.
 
Sv: Skaffa en katt till?

Haha, men det är ju framför allt den ev. pendlingen som gör att jag tvekar. I övrigt tror jag inte att det vore några problem (jag har tid och råd med en katt till, jag tror inte att det skulle vara några problem för L och M att lära känna en ny katt etc.) men jag är rädd att ett ev. pendlande fram och tillbaka (med ytterligare en katt) skulle kunna skapa någon slags otrygghet eller något. Fast eftersom det fungerar i dag, så kanske det inte är så stor skillnad med en katt till... I alla fall inte om Måns och den katten fick tid att lära känna varandra i lugn och ro hemma i lägenheten först. *nojig :D*
 
Sv: Skaffa en katt till?

Go for it! Det går säkert bra! Du verkar vara en person som kan göra det bästa av sïtuationen för kattorna och bryr dig.
 
Sv: Skaffa en katt till?

jag tror att det skulle fungera utmärkt å pendla! jag tar med mej min atvå katter på sjön 5 vckor varje sommar och varje helg under sommarhalvåret och de älskar det! jag tror personligen att katterna mår bra av att få byta miljö ibland, det gör e lite tuffare och deras liv blir inte så tråkiga :)
 
Sv: Skaffa en katt till?

hehe ja bättre sent än aldrig ;)

Sedan jag svarade dig första gången har jag fått jobb på ett katthem och arbetat där i ett halvår nu. Jättekul! Jag tycker att du verkar seriös som tar detta på stort allvar och likt någon annan här, skulle jag också rekommendera dig en lite större kattunge/ungkatt.

En katt någonstans mellan 4-10 månader på ett ungefär. Många vill ha en så liten kattunge som möjligt tyvärr och tycker att allt över 12 veckor är för gammalt, men kattungar som är lite äldre kommer också ofta in på katthemmen och de passar jättefint att para ihop med redan vuxna katter tycker jag. Sålde en liten fröken på 5 månader idag som ännu såg ut som och betedde sig som en liten kattunge, men med en personlighet som en vuxen katt! Helt underbar katt. Mycket, mycket mysigare och mer tillgiven än de små 12-veckorsungarna.

Stort lycka till nu och hoppas det känns rätt och blir av nu ;)
Berätta hur det går!
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
714
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 523
Senast: cirkus
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 162
Senast: monster1
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 366
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp