Skäckhingst på EU station?

Luchador

Trådstartare
Vad finns det för olika skäckhingstar i europa som verkar på färsk semin via EU-station?
Berätta gärna lite om de olika :)
 
Känner till en i alla fall: Sir Cisco, Mecklenburgare e. Sancisco/Arpeggio. Godkänd i Mecklenburg och Norsk Varmblod, kan enligt ägaren änvändas inom SWB-aveln vid söknad (ett sto licens??). Stationerad i Norge 2016.

Tävlat fälttävlan på **-ig nivå, var kvalad till Unghäst VM men blev tyvärr skadat precis innan.

Du hittar hans stamtavla, tävlingsresultater (i Norge), kårningsresultat etc. här: (visst får man länka till typ utomländska versioner av blup.se?)

http://www.horsepro.no/index.php?r=competitor/horse/index&horseId=60869
 
Känner till en i alla fall: Sir Cisco, Mecklenburgare e. Sancisco/Arpeggio. Godkänd i Mecklenburg och Norsk Varmblod, kan enligt ägaren änvändas inom SWB-aveln vid söknad (ett sto licens??). Stationerad i Norge 2016.

Tävlat fälttävlan på **-ig nivå, var kvalad till Unghäst VM men blev tyvärr skadat precis innan.

Du hittar hans stamtavla, tävlingsresultater (i Norge), kårningsresultat etc. här: (visst får man länka till typ utomländska versioner av blup.se?)

http://www.horsepro.no/index.php?r=competitor/horse/index&horseId=60869
Den stod på Kempke Hof förut va?
 
Trakehner-hingsten Camaro e.Le Duc - Elvis finns på Hengststation Geling väster om Lübeck. 19 år. Han har placeringar i MSV Fälttävlan och var i final som 5-åring i Bundeschampionatet i fälttävlan.. Avkommeindex dressyr 92 (86%) Hoppning 80 (77%)

Oldenburger-hingsten Semper e.Sandro - Samber finns på Deckstation Windhof. Han är 21 år nu.
Avkommeindex dressyr 100 (84%) Hoppning 89 (76%)
 
@Luchador jag läste skräckhingstar och undrade varför du ville ha tips på hingstar att undvika.. :rofl: och sen varför folk verkade tipsa om fina, normala och meriterade hingstar :idea: :bow:

Nu är jag förvirrad? Har inte skrivit om vilka hingstar man ska undvika?! Jag vill ju ha tips på välstammade skäckhingstar då jag har köpt ett skäcksto.
 
Vad finns det för olika skäckhingstar i europa som verkar på färsk semin via EU-station?
Berätta gärna lite om de olika :)

Jag är stormförtjust i Rox Du Rouet e.Roxette(Ramiro Z - Balou Du Rouet) - Ron William (Rohdiamant), men han kommer bara finnas på fryst semin i år. Och det är ju så otroligt omständigt och kostsamt.

Även fått tips på DAVINCI Van Erpekom z e.Darco - Calimero, men min tyska suger och har lite svårt att komma fram till vilka avgifter som gäller.

På fryst finns även Homozygot skäcken CEASAR Ter Linden e.King (Purioso) - Ferro...

Måste väl finnas fler på färsk semin än de redan nämnda?
 
Trakehner-hingsten Camaro e.Le Duc - Elvis finns på Hengststation Geling väster om Lübeck. 19 år. Han har placeringar i MSV Fälttävlan och var i final som 5-åring i Bundeschampionatet i fälttävlan.. Avkommeindex dressyr 92 (86%) Hoppning 80 (77%)

Oldenburger-hingsten Semper e.Sandro - Samber finns på Deckstation Windhof. Han är 21 år nu.
Avkommeindex dressyr 100 (84%) Hoppning 89 (76%)

Är dessa två godkända i SWB med tanke på att de är godkända i sina förbund?
 
Du har kanske en möjlighet att lösa ett-sto-licens om du får röntgenbilder eller ett intyg om att hingsten är OCD-fri i knä och has och att testiklarna är u.a.
Info finns här http://www.swb.org/avel/hingstar/hingstlicenser/ett-sto-licens
Det går ju även att registrera avkomman i Zangersheide utan problem.
Semper har i år löst licens i Oldenburg så det går även bra att registrera avkomman där.
Semper står på station nere i västra Tyskland, strax öster om Luxemburg.
 
Senast ändrad:
Eddy Wally BWP (Querlybet Hero - Landetto) hos Stal de Muze. Supersympatisk hingst godkänd i A.E.S och BWP. Tävlar upp till trestjärnig fälttävlan och skulle ha bättre tävlingsresultat med en bättre ryttare på ryggen..
 
Uppfödaren finns här på buke och ja det gjorde han.
Sir Cisco växte upp på Kempke Hof som då ägde honom, de köpte honom av mig som föl. Han har däremot aldrig stått på station där, endast varit där ett par månader för frysning av EU-sperma, efter att han gått Bundeschampionatet. Året efter såldes fryst sperma från KH, så han fanns med i deras hingstkollektion. Han har funnits i Norge hela tiden hos sin ägare Lillian Strand.
 
Jag är stormförtjust i Rox Du Rouet e.Roxette(Ramiro Z - Balou Du Rouet) - Ron William (Rohdiamant), men han kommer bara finnas på fryst semin i år. Och det är ju så otroligt omständigt och kostsamt.

Även fått tips på DAVINCI Van Erpekom z e.Darco - Calimero, men min tyska suger och har lite svårt att komma fram till vilka avgifter som gäller.

På fryst finns även Homozygot skäcken CEASAR Ter Linden e.King (Purioso) - Ferro...

Måste väl finnas fler på färsk semin än de redan nämnda?
Vill du rega i Sverige så går Rox bort, han har inte gjort något hingstprov och kommer inte att göra i år om inte ägaren ändrar sig.
 
Sir Cisco växte upp på Kempke Hof som då ägde honom, de köpte honom av mig som föl. Han har däremot aldrig stått på station där, endast varit där ett par månader för frysning av EU-sperma, efter att han gått Bundeschampionatet. Året efter såldes fryst sperma från KH, så han fanns med i deras hingstkollektion. Han har funnits i Norge hela tiden hos sin ägare Lillian Strand.
Då var det ju nästan rätt.
 
Eddy Wally BWP (Querlybet Hero - Landetto) hos Stal de Muze. Supersympatisk hingst godkänd i A.E.S och BWP. Tävlar upp till trestjärnig fälttävlan och skulle ha bättre tävlingsresultat med en bättre ryttare på ryggen..

Tack för infon :) har mailat hingsthållaren o bett om mer info och villkor. Såg fin ut!
 
Nu har jag rensat lite i tråden och påminner o att det inte är tillåtet att länka till privata hingsthållare.
Man får länka till organisationer och förbund som t ex blup men inte till näringsidkare.

Görel moderator
 
Vad finns det för olika skäckhingstar i europa som verkar på färsk semin via EU-station?
Berätta gärna lite om de olika :)

Någon som vet om Utah Van Erpekom verkar via fryst eller färskt?
Min franska är inte på topp ;) så har svårt att översätta det som står på deras hemsida.
 

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
578
Senast: Shaggy
·
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 922
Senast: KesoNeso
·
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 412
Senast: L(i)FE
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
787
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp