Skäck på storhäst=styggelse?

D

Dwight

Har följt lite trådar ang skäckar på storhästraser (oavsett tobiano eller overo) och kommit fram till att det inte är en hit i ridhästvärlden.

Finns det någon som säger emot?

Det påstås att skäckar inte döms ner på grund av sin färg men varför finns inte en enda skäck som gått igenom nålsögat i Sverige?
Är de helt enkelt av sämre kaliber eller har man ändå någonstans en inställning som gjort att de dömts hårdare?

Har man färg på sin häst är man oseriös för att man avlar färg?

Kom igen! Lufta era åsikter och fördomar! Låtom oss disskutera:D.
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Jag gillar skäckar! Och trots att jag är inbiten hopp- och fälttävlansfantast så tycker jag att det är roligt med skäckar. Det behövs lite färg i världen!!

Sen får man inte avla på en häst enbart för att den är skäck, utan den ska ha andra kvaliteter också!
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

många är ju väldigt oseriösa! avlar på allt som har färgen och skiter i annat... syns ju på resultaten som annonseras ut..

själv gillar jag inte skäckar. dom tilltalar mig inte öht, har nog aldrig sett en storhäst som jag tyckt om. blir lite för mkt ko-häst. :p sen känns det rörigt på nåt sätt, ser bara alla fläckar och ingen häst...:o
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Sen får man inte avla på en häst enbart för att den är skäck, utan den ska ha andra kvaliteter också!

Det är väl kanske det som är problemet med de som färgavlar, att det är färgen som är det viktigaste, även om man kanske inte vill erkänna det.

Personligen tycker jag att det är konstigt att färgen ens är ett kriterium, eftersom den inte påverkar hästens förmåga överhuvudtaget. Men om jag ska vara ytlig för en liten stund så är jag inte så väldigt förtjust i skäckar, alldeles för rörigt i mitt tycke, så jag ser ärligt talat inte tjusningen i den färgen som så många andra uppenbarligen tycks göra.
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Nu är han varken ren eller borstad speciellt mycket och killen ovanpå är lika lortig han. Men erkänn att hästen är lite fräck?

Valack, 5 år på bilden, 176 cm hög. Hur cool som helst!
baltazar.jpg
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

tycker i regel inte alls om skäckar, men jag hade faktiskt en. KWPN med Samber i stammen och olympic ferro på andra sidan. köpte den för att den hoppade fantastiskt!

och ja, han var rätt snygg oxå

lite tråkig pose bara...:p

tycker man ser fler och fler skäckar, spec inom fälttävlan?
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Jag fattar inte varför det skulle vara ok på ponny men inte på häst? Vad har färgen med storleken att göra?
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Nä, någon får förklara det för oss, jag får det inte heller att gå ihop.
Skäckade ponnyer presterar lika bra och kan vara minst lika snygga som vilken enfärgad som helst men så fort den blir storhäst så tror jag inte att den ses med lika opartiska ögon.

Någon sa till mig att man ser en udda häst mer (kan vara isabell eller gulbrun, sak samma där) . Du måste ha en mycket snyggare häst och rida mycket bättre för att få godkänt jämfört med en enfärgad som smälter in mer. Känns sant för mig.
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Är skäck en godkänd färg? Nu är den väl det, men tidigare? Man avlar ju inte på en som inte tillhör rasexemplaren om man vill ha en bra häst. Tänker på hur det var för ett antal år sen. Därför det inte finns så många skäckar inom halvblodsaveln?

Finns ju en halvblodshingst som ger gröna papper, Utah van Erpekom.
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Jag som livnärt mig på att sälja hästar under många år i mitt liv vet att det är mycket lättare att sälja en isabell, bork eller skäck. En svart eller skimmel går också. Men fuxar och bruna måste ha snygga tecken eller vara speciella för att gå, och de säljs inte alls lika fort som tex en isabell gör.

Det är sant att sitter man på en isabell eller skäck så får man mer uppmärksamhet. Vem kommer ihåg en tråkig brun häst liksom.
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Om man gillar skäckar så är han nog fräck, ja.;)

När vi ändå är inne på färger, skulle jag inte gråta blod om min framtida häst hade denna färgen.:angel:
12Lifurrau.jpg


Skulle valet stå mellan två helt jämbördiga individer (dock väldigt osannolikt) så skulle jag nog ta den med färgen jag föredrog, men inte annars.
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Rätt häst har väl aldrig fel färg!!??? Har sett flera fina skäckar, från Holland, där man visst tillåter sig viss färgavel, utan att pruta på förmåga. Finns några sådana i Sverige (fanns?) på Deler-stuteri. Och så fanns ju hingsten Simsalabim, som var en fin och kapabel häst men inte fullt godkänt i ASVH trots gröna papper. Men jag har för mej att han godkändes i Danmark och Tyskland. En "traditionell" ridhästmänniska accepterar nog en skäck på sin förmåga, men man är troligen noga med att den ska vara regelbundet och fint tecknad och färgad.
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

många är ju väldigt oseriösa! avlar på allt som har färgen och skiter i annat... syns ju på resultaten som annonseras ut..

Där har vi ett av problemen till att man sällan ens kikar på skäckar:angel:(ibland halvbloden)

själv gillar jag inte skäckar. dom tilltalar mig inte öht, har nog aldrig sett en storhäst som jag tyckt om. blir lite för mkt ko-häst. :p sen känns det rörigt på nåt sätt, ser bara alla fläckar och ingen häst...:o

Håller med dig... Jag kan lika gärna gå ut och kika på kossrna i hagen då:devil:

Nä, allvarligt - en skäck för mig måste verkligen ha kvaliteter utöver det vanliga för att jag ska kika en gång till.

Och jag skäms lite att medge att jag tycker det är helt ok med färgen på ponnyer och kallblod:omen inte på varmbloden...

Men visst är det som Ramona säger, som hästförsäljare så är det betydligt enklare att sälja en häst med rolig färg/teckning - många vill ha en häst som ser lite annorlunda ut.
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Rätt häst har väl aldrig fel färg!!??? Har sett flera fina skäckar, från Holland, där man visst tillåter sig viss färgavel, utan att pruta på förmåga. Finns några sådana i Sverige (fanns?) på Deler-stuteri. Och så fanns ju hingsten Simsalabim, som var en fin och kapabel häst men inte fullt godkänt i ASVH trots gröna papper. Men jag har för mej att han godkändes i Danmark och Tyskland. En "traditionell" ridhästmänniska accepterar nog en skäck på sin förmåga, men man är troligen noga med att den ska vara regelbundet och fint tecknad och färgad.

Han blev väl inte godkänd av den enkla anledningen att han inte genomförde ett godkänt ridprov? Det är ju inte specifikt för honom, detär inga andra hingstar som blir det heller.

I Holland har man haft bättre skäckhingstar än vad vi har haft här, framförallt Samber, det är nog närmast därför som de har fler skäckar.
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Jag skulle mer än gärna kunna tänka mig en skäck på dressyrtävlingsbanan!:love: Däremot skulle jag inte ge avkall på några andra kritierer bara p.g.a. en färg men om den uppfyllde alla andra krav så skulle färgen på en häst aldrig kunna få mig att backa.
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Det är faktiskt åtminstone in skäck anmäld till bruksprovet i år. Ace of Hearts som prestationhingst. Jag såg honom när han gjorde provet som treåring och jag vill minnas att han såg mkt trevlig ut och hoppade fint.
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Han blev väl inte godkänd av den enkla anledningen att han inte genomförde ett godkänt ridprov? Det är ju inte specifikt för honom, detär inga andra hingstar som blir det heller.

I Holland har man haft bättre skäckhingstar än vad vi har haft här, framförallt Samber, det är nog närmast därför som de har fler skäckar.

Bruksprov menar jag såklart, inte ridprov!:o
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

*kl*

Säg att du har ett skäcksto som du betäcker med en enfärgad kvalitetshingst. Fortsätter med hennes skäckfärgade stoavkomma, betäcker med kvalitetshingst osv osv. Då borde man väl efter några generationer inte kunna tala så mycket om kvalitetsbrist i aveln? Om det nu var ett mediokert sto som man började med så borde aveln väl ändå föra sig framåt så att säga. Men helt klart mer kostsamt än att direkt börja med ett enfärgat kvalitetsto :)
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Det måste ju dock tilläggas att det inte är alla ston inom halvblodsaveln som är kvalitetsston bara för att man avlar på dem!
 
Sv: Skäck på storhäst=styggelse?

Jag bara älskar min skäck 166cm, och än så länge bara positiva reaktioner ;)

Jag hoppas det kommer fler av dessa vackra djur inom ridsporten..

16961217.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp