G

gabriel jesus

jag laser ofta har pa buke att manga hastar dras med skador eller ar halta..
ar det bara jag som har sadan tur som har en hast som aldrig varit skadad eller halt.?
sedan har jag tankt pa att hastarna i sverige gar mycket mera i ute/hage sa det ar kanske dar dem flesta skadar sig?
jag bor i spanien och har ar det mycket ovanligt med en halt/skadad hast.
kan det vara sa att kvaliten pa den spanska hasten ar battre?
eller rider/tranar man hastarna hardare i sverige.
vad tror ni?

Sv: Skador...

Jag tror att det handlar om 2 saker; ett att hästen är väl grundriden från unga år och två hur man själv tar hand och rider/motionerar hästen.

Mitt halvblod som jag haft i dryga 2 år har inte heller någonsin varit skadad eller ens i närheten av hältor etc. Det ända hon hade var kolik en gång som gick över efter 20 min promenad vid hand.
Hon har gått både i stora, kuperade hagar, större plana hagar med kompisar och idag, en lite mindre hage ensam (har tyvärr inte hittat någon i stallet som vill dela hage).
Jag har inga direkta knep för hur jag har gjort med mina hästar. Men jag försöker rida varierat, på ett sätt som passar både mig och hästen och som jag tycker är bra. Jag rider mycket dressyr och lugnare ritter ute i skogen, hoppar nästan aldrig.

Men i korta ord tror jag att det handlar om de två saker jag skrev högst upp.

M-oaa

Tycker det beror på hästen. Vissa är klumpiga och slår halv ihjäl sig i kuperade hagar, andra gör det inte. Vissa hästar rids sönder av sina ägare, andra kanske föds med defekter.

Jag har aldrig behövt ta ut veterinär till min nordsvensk, annat än för vaccinering/tänderna. Till fullblodet däremot som jag bara haft ett år har jag nog haft ute veterinären 10 ggr, pga svullnader, hovböld, ögoninflammation etc... Han lyckas alltid skada sig på nåt i hagen eller liknande.

Så om man går på mina erfarenheter skadar sig inte kallblod, men det är nog lite väl förenklat och fel ;)

Fast två år är inte så länge, skadorna kan komma ändå.

Jag hade haft min i tre år sen fick han kotledsinflamation på bägge fram och jag har aldrig övertränat min häst, alltid varit noga med fram och avskrittning, haft ett väldigt varriernade arbete anpassat efter honom och han har gått ute i riktig hage med hästkompisar fått bra foder osv.
Har nu haft honom i 6 år och han var alltså fräsch i tre år efter första kotledsinflamationen och i sommras fick han det igen, fast på ena fram bara men är under igångsättning nu, dock så ska vi in till klinik igen för att kolla upp honom lite extra den här gången. Nu är han inte halt men det är nått som stör mitt och dom andra erfarna ögonen som tittat på honom så det ska bli intressant och se om man kanske kan hitta grundorsaken till dessa ledinflamationer för det behöver inte bero på hur hästen sköts utan även på individen i sej, hur den är uppbyggd osv.
I övrigt har han varit frisk hela tiden*peppar peppar ta i trä*.

Men visst gäller det en person som köper nya hästar efter hästar pga tex ledinflamationer på alla efter en tid hos denne, då kanske man ska ransaka sej själv och sitt ridsätt mm.

Jag menade såklart att det inte alltid är så.
Hon kan säkert åka på något, men än sålänge har skadorna inte dykt upp. På ponnyn jag hade innan i 4-5 år hade vi heller aldrig några skador under tiden vi hade henne heller.
Sedan handlar det säkert om tur - och otur. Vissa hästar kan ha haft något liggandes som kanske inte dyker upp förrän senare.

M-oaa

Hmm..jag har också alltid sagt att jag har en pigg och frisk häst..vi har haft henne i 9 år och hon har aldrig varit skadad eller halt,aldrig varit på klinik,aldrig under våra 9 år tillsammans varit sjuk..
Med andra ord en kärnfrisk häst!
Skött och riden med sunt förnuft!

Nu tiger jag..idag var vi på klinik..
Hovledsinflammation fram och knäledsinflammation på ena bak..

Vi har en häst som aldrig är sjuk eller skadat o sen har vi en annan av samma ras som är trasig o sjuk jämt (kallblod) så jag tror det hänger på turen.

Det kan ju vara så att "många inte märker" att hästen är halt eller har lätt hälta eller rörelsestörning. Min poppo är numera pedantskött, inlindad i bomull och väldigt försiktigt ridning.... Men ibland så tittar jag på gången på hästar som de rider förbi på vägen utanför vårt hus. Ganska många ser jag rörelsestörningar på... Lika när man åker till ridhuset o tittar... Visst finns det fler som kanske inte ägaren o ryttaren tror är halta... Men jag är nog lite petig...

..skulle vilja lägga till gener också :)

Vi ( jag , mamma & pappa) har haft några hästar och har idag 9 hästar på gården, har haft travverksamhet i mindre skala o hästarna som är kvar är då fd tävlingshästar. Den äldsta är 26 år o hans enda skada i livet är en gaffelbandsskada hf. som han fick efter en rejäl omkullridning när han var 23 år. 7 års stoet vi har, som inte ville vara travhäst alls, fick hovbensfraktur vb som 4 åring (hade henne utlånad då).

Utöver har vi haft 8 koliker, 4 foderstrupsförstoppningar under sammanlagt 22 år inom hästlivet (för min del då).

Dock har tävlingshästarna varit på klinik för kontroll mellan starterna, och fått en rundsmörjning i lederna. Om vi inte varit noga med det hade det säkert dykt upp en o annan större skada.

Det kan ju vara så att "många inte märker" att hästen är halt eller har lätt hälta eller rörelsestörning. Min poppo är numera pedantskött, inlindad i bomull och väldigt försiktigt ridning.... Men ibland så tittar jag på gången på hästar som de rider förbi på vägen utanför vårt hus. Ganska många ser jag rörelsestörningar på... Lika när man åker till ridhuset o tittar... Visst finns det fler som kanske inte ägaren o ryttaren tror är halta... Men jag är nog lite petig...

Då är vi 2 :)

Jag har aldrig haft problem med halta hästar, en gång var min fd valack halt och då var han dålig under en vecka. (Berodde på att han landade fel då han hoppade ner från en bank så det var ju ingens fel direkt.) Honom hade jag 3 år ungefär.

Sedan har stona jag haft skadat sig (blivit sparkad och fått spricka i benet, vält med transport och fått muskel avsliten, skurit sig på el tråd och då överbelastade alla andra ben och halt pga det).

Sista hästarna jag fick hem var valacken halt efter en vecka men är säker på att han gjort något i hagen för efter 3 veckor var han ohalt igen så det var väl något han gjorde i hagen, eller så var var han inte halt utan pga av att han är lite ojämn i korset såg han halt ut då ridbanan var ganska djup.

jag laser ofta har pa buke att manga hastar dras med skador eller ar halta..
ar det bara jag som har sadan tur som har en hast som aldrig varit skadad eller halt.?
sedan har jag tankt pa att hastarna i sverige gar mycket mera i ute/hage sa det ar kanske dar dem flesta skadar sig?
jag bor i spanien och har ar det mycket ovanligt med en halt/skadad hast.
kan det vara sa att kvaliten pa den spanska hasten ar battre?
eller rider/tranar man hastarna hardare i sverige.
vad tror ni?
Naturligtvis är vissa hästraser känsligare än andra. Det är väl nummer ett tror jag. Sedan finns det de som inte uppmärksammar hältor. Sedan finns det de som uppmärksammar hältor, men inte åker ilfart till kliniken och sprutar och fixar utan låter hästen gå lugnare under en period för att sedan rida igång hästen igen.
Men det finns de som vill ha "the quick fix" som kräver av veterinären at h*n ska kunna konstatera hälta och spruta och fixa så att ägaren så fort som möjligt ska kunna rida för fullt igen. Återkommande kotledsinflammationer tar ryttaren ofta som att det skulle vara fel på hästen, när det är mycket troligt att det handlar om felridning och/eller dåligt underlag. Stor omväxling i träning och underlag ger friskare hästar! Det är jag helt säker på. Det är kanske det man anammar i Spanien.

I Sverige tycker jag att man på många håll håller för stenhårt i sin "gren". Har man dressyr som inriktning, så tränar man dressyr på banan fem dagar i veckan och rider (kanske) ut en dag i veckan. Samma med hopphästar. Hoppträning varvat med markarbete och sedan kanske dressyr någon dag för att man måste... Tro f*n att hästarna inte håller!

Jag ber om ursäkt för att jag generaliserar, men tänk på saken, det är inte ett helt ovanligt träningsupplägg...

Nja vi är 3 ;) Mia

Tur och otur skulle jag vilja säga, i alla fall för mig. Har haft ett antal hästar under ett antal år som inte varit varken skadade eller sjuka i någon högre grad. Inte förrän jag köpte drömhästen... som verkar visa sig vara en mardröm...

Hej!

Jag tror mycket beror på hur mycket man väljer att se också. Där jag jobbade innan (gammal hästkarl som drev stallet) var hästarna "aldrig halta", vilket innebar att om en häst var lite ofräsch gick den ändå (ridskola), blev den halt så det märktes (oftast inte förrän lektionsryttarna började fråga) fick den ila en vecka och var sen "ohalt".

Jag misstänker att många (inkl jag själv) hellre åker in med en "konstig känsla" från hästen, än rider vidare och hoppas att det ska gå bort. Vi letar nog mer fel själva och är mer noggranna med att hästarna ska vara 100%.

Många hältor går tyvärr att "rida bort", med tillräckligt "bra" ridning (jag har sett hästar med ordentligt smärtsamma ringkotor som varit ohalta efter 20 min ridning, bara för att de "ridits ihop", på längre tygel med "mindre erfaren ryttare" är samma häst mer än halt!).

/ Lavinia, som haft en olyckshäst som inte en enda gång var halt pga ridningen, däremot väldigt ofta skadad/halt pga omkullspringning, sparkskador, konstiga sjukdomar mm..

Först måste man skilja på skador och förslitningar.
Jag har aldrig haft en ledinflammation på någon av mina hästar vilket jag är väldigt glad över, jag tolkar det som att mina hästar rids godtyckligt i bra form på varierande underlag och iallafall inte tokslits på. En ledinflammation är ju en slags överansträngning och jag tror många som har de som återkommande problem inte går tillbaka till sig själv, sin egen ridning eller utrustning där felet säkert kan sitta.
Sen finns det skador; benbrott och div. frakturer, sparkskador o.s.v. sådant som kan hända vem som helst.
Sjukdomar som fång, kolik o.s.v.
Genetiska problem som ex. hovbroskförbening.
Som någon annan skrev så är jag också väldigt observant på rörelsestörningar och i 9 fall av 10 när jag tyckt eller tänkt något så har det varit rätt och som jag trott. Men man tipsar ju ofta för döva öron när det är så. Jag känner av väldigt lätt och fort om det är något annorlunda eller inte 100% med min/a häst/ar. T.ex. åkte jag in på klinik med min 6åring för lite mer än en månad sen för att jag tyckte han tog kortare steg med höger bak, ingen hälta när man såg eller red men halt på böjprov och de hittade hovbroskförbening.
Det är ju både en för och en nackdel att vara så observant, för hästens skull är det ju bra för hos någon annan kanske de bara ridit på och struntat i att han var kortare på ena bakbenet och så hade man inte upptäckt något förräns han hade mycket ondare. Bara som ett exempel då.
Jag har haft mycket otur med yttre trauman = skador som orsakats av olyckor, sjukdomar, genetiska och medfödda fel.

Först måste man skilja på skador och förslitningar.
Jag har aldrig haft en ledinflammation på någon av mina hästar vilket jag är väldigt glad över, jag tolkar det som att mina hästar rids godtyckligt i bra form på varierande underlag och iallafall inte tokslits på. En ledinflammation är ju en slags överansträngning och jag tror många som har de som återkommande problem inte går tillbaka till sig själv, sin egen ridning eller utrustning där felet säkert kan sitta.
Sen finns det skador; benbrott och div. frakturer, sparkskador o.s.v. sådant som kan hända vem som helst.
Sjukdomar som fång, kolik o.s.v.
Genetiska problem som ex. hovbroskförbening.
Som någon annan skrev så är jag också väldigt observant på rörelsestörningar och i 9 fall av 10 när jag tyckt eller tänkt något så har det varit rätt och som jag trott. Men man tipsar ju ofta för döva öron när det är så. Jag känner av väldigt lätt och fort om det är något annorlunda eller inte 100% med min/a häst/ar. T.ex. åkte jag in på klinik med min 6åring för lite mer än en månad sen för att jag tyckte han tog kortare steg med höger bak, ingen hälta när man såg eller red men halt på böjprov och de hittade hovbroskförbening.
Det är ju både en för och en nackdel att vara så observant, för hästens skull är det ju bra för hos någon annan kanske de bara ridit på och struntat i att han var kortare på ena bakbenet och så hade man inte upptäckt något förräns han hade mycket ondare. Bara som ett exempel då.
Jag har haft mycket otur med yttre trauman = skador som orsakats av olyckor, sjukdomar, genetiska och medfödda fel.

Är lite nyfiken på vad du haft för skador som är olyckor,sjukdomar,genetiska och medfödda fel vid hälta ?

Mia

Senast ändrad:

Håller med om att man ofta talar för döva öron... Vissa lyssnar bara på "en guru"....Den allsmäktige som skall kunna allt.... Själv är jag en russinplockare tar lite här o lite där på minnet...
Nåja - när vi fick hem vår som var halt så bytte vi ut allt... Prova sadlar, ifrågasatte ridning, vad har hästen gjort innan, hur snabb var förra igångsättningen, har den sadeln passat, hur satt de (hade en videosnutt o foto...) - vad kunde vara orsaken till problemet. Det är väl där som de flesta går bet. De behandlar en gång o fortsätter därefter lika vilket gör att bekymmer kommer tillbaka och tillslut blir hästen utdömd. Nu hoppas jag att han håller sig fräsch men man kan ju aldrig veta... Bara göra sitt bästa...

Hälta har jag väl iofs inte påstått att någon av mina hästar uppvisat..?
Jag har haft en ponny som fick akut kolik (lipom) och fick buköppnas och sedan togs bort för akut kolik igen i vintras.
Jag har haft en häst som hade sammanvuxna kotor i nacke, manke och länd dock ej synligt på röntgen (jag har även fått känna och se på hans ryggrad efter obduktion) samt en hel radda trasiga organ, urkalkat skelett m.m.
Min andra ponny gick omkull i en fälttävlan (innan vi köpte honom) och skadade knäet men gick som dressyrhäst efter det.
Min nuvarande har hovbroskförbening som lett till förändringar i framkotorna men det bör inte vara några problem, han sätts igång just nu efter utredning.
Sen hade jag ett hoppsto för massa år sen som lånades ut som avelssto och fick belastningsfång som ledde till hovbensrotation och togs bort p.g.a. det.
I övrigt har jag aldrig haft problem med hältor eller några sådana saker. Jag drar på mig stora jobbiga fel istället.

Liknande trådar

Samhälle Jag sag nagonstans att det var lang vantetid att fornya pass i Sverige sa jag kollade och upptackte att mitt svenska pass gar ut i...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
19 075
Senast: 95johsv
·
Fritid Eller den regelbundna ledighet du har, beroende pa jobbschema? Jag ar nyfiken da jag nastan varje helg brottas mellan att vilja gora sa...
2
Svar
24
· Visningar
2 392
Kropp & Själ Jag ar 30 nu och har lange varit dalig med hudvard. Jag har val anvant nagon cleanser, toner och dagkram, speciellt nar jag brukade...
Svar
10
· Visningar
1 096
Senast: Rosett
·
Gnägg Sa har jag kommit i kontakt med UK's forsta miniatyrguidehast som alltsa ska funka som vagledare at de med synnedsattning pa samma satt...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar