skador på trampdynorna

_bed_of_roses_

Trådstartare
I dag när jag gick ut med mina två hundar så gick jag ner till våran fottbolls plan och släppte dom en stund så dom fick leka lite, som vanligt springer dom och jagar varandra och det var väldigt varmt ute, sen på vägen hem såg jag att den älsta av dom haltade lite så jag kollade det när ja kom hem. Då såg jag att hon hade slitit bort skin på sina trampdynor. detta har hänt förut och då har det läkt bra utan att behöva gå till vet, men nu har hon små sår på alla fyra tasasar och undrar nu lite över hur jag skall göra.

skall jag ta henne till vet eller skall jag av vakta en tid och se om det läcker bra själv och hur jag skall hålla rent och fint.

sist fick hon använda en strumpa på tassen vid utgång före att inte så skit i såret.

hur hade nu gjort?

kan till lägga att hon är pigg och glad som vanligt och äter bra och har inga problem att gå ut,

Sv: skador på trampdynorna

Vi har råkat ut för samma sak vid ett flertal tillfällen med vår Riesen. Han har dessutom en tendens att slicka på tassarna oavbrutet om man inte hindrar honom. Jag brukar tvätta och hålla rent och smeta på en tjärluktande tassalva. Sist han råkade ur för det var det värre än tidigare och då räckte inte tassalvan till. Jag hittade emellertid en jättebra variant i en liten tub på Granngården som innehöll bl.a bivax. såret läkte på ett kick och det la sig som en liten hinna över trampdynan vilket hindrade smuts från att komma in då han var ute. Sedan är det naturligtvis viktigt att tvätta med jämna mellanrum. Det funkade för oss.

PS vår hund hade sina problem tidigt i våras och med tanke på att det är rötmånad får man kanske anpassa behandlingen efter det.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
464
Senast: Redfox
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 224
Senast: AraSlei
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 286
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 847
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka