skador på tävling

orientalkatten

Trådstartare
Rekommenerar ishestnews.se
Mycket bra läsning.
En artikel handlar om tävlingsrelaterade skador.
Inte kul att läsa men har åtminstonde börjat kolla upp problemet.

Sv: skador på tävling

Skrämmande läsning, men bra att det uppmärksammas. Förhoppningsvis leder det till förändring.

Tycker dock att texten var något otydlig på det faktum att det är bett med tungfrihet som ger skadorna. Tyckte det var mer fokus på att de var oledade, men utifrån vad tandläkarna ständigt predikar så är det ju just tungfriheten som riskerar att ge skador på lanerna. Jag tror det finns risk att detta inte framgår tydligt nog till läsare som inte redan har förkunskaper om hur och var betten inverkar.

Fast det är ju inte så sant, vår tandläkare predikare flerledat tungfrihet. Att ett stångbett av den kaliber som visas på bild ger skador i munnen, krävs ju inget geni för att räkna ut.

Alltid flerledat bett, dessa kan inte skada lanerna på hästen.

Jag har hört av flera tandläkare (i och för sig har väl alla haft stor kontakt med Torbjörn, så det kommer kanske från honom) att vanliga enkla oledade är de betten som ger minst tryck på lanerna. Och att det är just tungfriheten som gör att trycket i stället hamnar på lanerna. Finns ju inte så många ställen att lägga trycket på, och ju mindre på tungan, desto mer på lanerna?

Det är väl som med allt annat att folk tycker olika? Men vad jag har hört och läst så har alla varit överens på just denna punkten. Och så som tandläkarna visat vid bettprovning och föreläsningar så tycker jag att det har verkat logiskt och vettigt.

Jag tog med mig ett tredelat EE-bett med tungfrihet till en känd tandläkare i våras och det fick då kommentaren att det ger onödigt stort tryck på lanerna. Det handlar ju inte bara om hur många leder bettet har utan om hur det är utformat.

Nu har jag haft bl a den du omtalar, av honom inköptes ett tredelat pelham med tungfrihet och alltså på rekommendation av personen.;)

Så jag vet inte vad det skulle komma ifrån, för dagen använder vi samma veterinär som anlitas vid större ingrepp på dennes klinik eftersom det måste finnas en veterinär närvarande.

Bedrövligt är det men inte ett dugg förvånande med tanke på hur det ofta ser ut. Man kan ofta se vad hästen åt till frukost, tycker det var rätt talande också för något år sedan med bilden av SM vinnaren med tyglarna virade runt näven i ett järngrepp....... men hästarna är ju flotta.

en ung landslagsryttare delade frikostigt med sig av tipset att alltid ha med ett hackamore utifall hästen får sår i munnen, på så sätt kan man fortsätta tävla... (på en kurs för något år sedan).

nä det finns mycket att gräva i, i den här branchen....

Får man fråga vad du menar med tungfrihet? Det finns ju allt från
mini-PB080113.JPG
till
717628f3cf5a049aeacbd888b942f575.jpg_thumb_800x800.jpg

Det är ju som att jämföra äpplen och päron.

Det som jag pratat om med de tandläkare jag träffat har varit den övre typen med portar, samt EE-bettet. De tandläkare jag har träffat (och anlitar regelbundet) är veterinärer i grunden, så de utför även större ingrepp.

Fy vad hemskt, man hade ju hoppats att den typen av hästhantering skulle dö ut, men det verkar ju som att den förs vidare av nästa generation. Tragiskt!

med tanke på skadefrekvensen som påvisas i artikeln och hur det ser ut på tävlingarna så tycker inte jag att det verkar vara på utdönde tyvärr ...

Den nedre, den övre skulle aldrig komma in i en hästmun hos oss.

Precis, troligtvis av samma anledning som tandläkaren ständigt predikar som sagt. Men faktum kvarstår ju att dessa bett finns och används! Ett vanligt oledat ger inte alls samma skador som ett bett med en så kallad tungfrihetsport som den på övre bilden. Även om det, precis som alla bett, också kan ge skador så är det inte samma typ av skador. Enligt tandläkaren så är bett med så kallad tungfrihet en vanlig orsak till just skador på lanerna, medan vanliga oledade ger ett större tryck på tungan som tål ett högre tryck än lanerna (enligt vet/tandis).

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
892
Senast: igbest
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 033
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 002
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 872

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka