Skador på era hästar. (Yttest ovetenskaplig undersökning)

Sammet

Trådstartare
Eftersom jag. förhoppningsvis. skall gå en utbildning för att bli problemfinnare och lösare på häst skulle jag vilja ta hjälp av alla godvilliga bukefalister och göra en undersökning.

Exakt vad det är jag ska utbilda mig till går jag inte in på just nu. Istället ber jag er berätta om skador, "hängighet", mm som era hästar haft som ni:

1) Fick en lösning på.
1a) var lösningen och orsaken något ni förväntat er?
1b) var lösningen och orsaken något ni inte förväntat er.

2) Inte fick en lösning på.
2a) Hur länge tog det innan hästen blev frisk av sig själv (om den blev det).

Kort sagt.
Berätta om någon/några sjukdom/ar eller skada/or som er häst haft och vad som var problemet.
Samt vem eller vad det var som hjälpte er till lösningen.
(Vet. hovslagare, massör, equiterapet, mfl.)

Ju mer annorlunda sjukdom och lösning, desto mer intressant.

Ni kan se det som att ni hjälper mig att göra en marknadsundersökning. :)

Sv: Skador på era hästar. (Yttest ovetenskaplig undersökning)

Eftersom jag. förhoppningsvis. skall gå en utbildning för att bli problemfinnare och lösare på häst skulle jag vilja ta hjälp av alla godvilliga bukefalister och göra en undersökning.

Exakt vad det är jag ska utbilda mig till går jag inte in på just nu. Istället ber jag er berätta om skador, "hängighet", mm som era hästar haft som ni:

1) Fick en lösning på.
hästen gjort någon form av frivolt i hagen.. hasen skadad på både ut- och insida med lösa benbitar, inget ytligt dock, men svullen som en melon ungefär:crazy: skrapsår på både mulen och knät.
lösningen blev efter många turer på klinik, en titthålsoperation där de skulle plocka ut den/de lösa benbitar som orsakade svullnaden och hältan.
Orsaken till svullnaden och hältan visade sig vid op bero på en kronisk inflammation i en ledkapsel och hade ingenting med benbitarna att göra, ledkapseln avlägsnades och redan när bandaget togs bort var svullnaden nere markant..

Veterinären var ju den som i huvudsak hjälpte mikn häst, men även hovslagaren har haft en liten roll i det hela, då tårna behövdes hållas något kortare under konvalecsensen så hästen skulle behöva lyfta sina ben så lite som möjligt.
Total tid konvalecens efter OP: 3 månaders igångsättningsschema, jag tog det dock mycket lugnare än så och red efter första halvan av schemat i närmare ett år.

hoppas att det var tillräckligt och den typen av info du ville ha :)

Senast ändrad:

Here we go...

1) Fick en lösning på.
Svårt för högergalopp.
Vi trodde det berodde på att hon var ganska outbildad, och även otränad. Blev bättre med träning, men inte bra.
Var till en kille som pysslar med allt möjligt, masserar, healing, homeopati osv. Han gick igenom henne och petade, tryckte och ryckte, vad nu sådana dära gör. Det var inte specifikt för galoppen, mest en allmän koll bara. Jag red henne några dagar senare, och blev jädrigt förvånad över hur bra högergaloppen plötsligt funkade.

1) Fick en lösning på.
Stuphalt en morgon.
Pinne-tramp i hoven. Röntgades och konstaterade att det inte verkade sitta något kvar. Fick lite mediciner.
Pinnen visade sig sitta kvar, läkte fint så fort den var borta. Den upptäcktes i såret som hade värkt ut ovanför ballarna, efter att hon fått bedövning i den orkade hon antagligen trampa ner ordentligt och då kom den ut.

1) Fick en lösning på.
Var ovillig vid ridning, ville inte korsa frambenen eller svänga snävt.
Veterinärerna på ATG kliade sig i huvudet i två timmar. Röntgade sedan och upptäckte hovbensrotation, och konstaterade då fång. Fick Quadrisol.
Har en egensinnig hovslagare, som är väldigt bra. Skodde först enligt skolboken, men så småningom började han vinkla om åt andra hållet. Han har nämligen en teori om att på det viset trycka tillbaka hovbenet. I vilket fall som helst så är hon återigen fullt ridbar och behöver inte ens sulor.

Samma häst alltihop, arabsto, sju år i början och runt elva vid det sista, nu femton.

/Ida

Tack LillaMy84 och sarma för era svar. De var intressanta.

Jag vill gärna se fler liknande svar.

inte för att det kanske spelar någon större roll, men såg nu att jag hade skrivit skrapsår på knät.. det ska stå skrapsår på båda knäna.. kan ju ge ett lite bättre hum om hur han lyckats skada sig..
alltså att han gått ner på näsan, och sen hamnat med båda bakbenen rakt bakåt, fastnat med ena benet och ryckt loss det och då sprängt sönder skelettet.. detta är iallafall veterinärens teori

Häst 1

1) Fick en lösning på.
Sköt ut rumpan åt vänster och gick snett, öm av och till i ryggen,
svårt med höger galopp, superkort i v sidan, svårt med allt i h varv, förbannad när man red i h varv, mkt hetare än vanligt när man red
Det tog ett tag innan jag fattade sammanhanget men det var solklart hur det hade gått till när jag väl tänkte på hur hon betedde sig. Vi red omkull 2 ggr på en vecka och hon landade ena gången hårt på h sida, hon slog sig värre än jag trodde.
Lösningen blev att hon fick behandling av en ET som behandlade flera ggr, då blev det en stor förbättring, jag blev mkt förvånad.

1) Fick en lösning på.
Halt av och till på h fram.
Jag trodde det var nåt med nån led. Hon fick diagnos knäledsinflammation och sprutad i 2 leder i knäet. På åter besöket blev hon sprutad igen på samma ställen.
Det blev inte bättre, så efter att jag bytt ET hittade han en spänning i vänstra delen av ländryggen som han behandlade med laser, herregud vilken förbättring! Pållan höjde upp ryggen av sig själv, blev rakare i kroppen, och slutade vara halt av och till på h fram.

Häst 2

1) Fick en lösning på.
Ca 3 graders halt på ena fram och 2 grader på andra fram.
Han hade varit skadad innan och var under igångsättning, han fick jogga i några veckor, sen fick han börja gå lika fort som dom som hade gått snabbjobb i 4 månader. :crazy: Kan bara leda till en sak.
Jag tvivlade på att han skulle bli bättre av att vila, men han gick 2 månader i hagen och blev sen kollad av veterinär ua.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 806
B
Ekonomi & Juridik hej! nu behöver jag lite hjälp här, köpte en häst förr förra hösten av en galopptränare, hästen var en 2årig hingst och jättetrevlig...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 523
Senast: Sammet
·
K
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Jag har hamnat i ett dilemma med min mycket fina halvblodsvalack. Lite bakgrundsfakta: Hos förra ägaren...
Svar
2
· Visningar
1 769
Senast: Kikki84
·
Hästvård Står för dagen med ett veterinärmysterium. Ettårig hingst som vägrade röra sig framåt och när han väl gjorde det så åkte höger bak rätt...
Svar
14
· Visningar
3 495
Senast: Tess82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023