skador på distanshästar...

norpan

Trådstartare
ni som tränar o tävlar distans, har ni märkt av några typiska skador på era/andras hästar pga den typen av träningen? som hopphästar utsätter framben för höga påfrestnngar tex.

hur lång tid tar det att rida en 5 milare respektive 16 milare?? hur mycket brukar man skritta/trava/galoppera i en tävling och brukar ni stå i fältsits i traven/galoppen?

många frågor på en gång :d

Sv: skador på distanshästar...

Skador kan jag inte svara på då jag själv bara ridit 5 milare än och har en häst som varit hels skadefri. :)

En 5 milare för dom placerade brukar gå på runt 3 timmar + - 30 minuter typ beroende på vad det är för bana.
En 16 mila ritt vet jag inte riktigt, men kanske runt 12 timmar för dom placerade? Rätta mig om jag har fel, ni som är mer insatt. ;)

Jag skrittar väldigt lite, enast om terrängen är dålig eller om hästen känns strött och vill skritta. Annars är det mest trav och lite galopp. Har ett vbl och trav är hennes bästa gångart. Rider mest lätt i traven, ibland fältsits. Alltid fältsits i galoppen i princip.

Hur värmer Ni inför ett träningspass och på tävlingsdagen?
Tror NI att det finns en skaderisk på muskler, ligament mm om man inte värmer sin häst innan en hård prestation?

zalaraya skrev:
Hur värmer Ni inför ett träningspass och på tävlingsdagen?
Tror NI att det finns en skaderisk på muskler, ligament mm om man inte värmer sin häst innan en hård prestation?

Ja, självklart är det alltid en skaderisk att utsätta en ouppvärmd kropp för hårda prestationer innan den värmts upp.

Om man tänkt speeda direkt efter start så rider man sin häst i alla gångarter 15-20 min innan start, om man har en lugn häst och tänker starta lugnt så är det inte lika viktigt, man kan starta tävlingen i skritt eller lugn trav.

norpan skrev:
har ni märkt av några typiska skador på era/andras hästar pga den typen av träningen?

Det vanligaste är nog problem med utrustningen, t ex sadeln eller sadelgjorden. Skav, tryck eller snedbelastning.

tack för svaren! blev lite nyfiken, för vad man hört så medför vissa hästsporter typiska skador i hård träning. men har aldrig hört något typiskt inom distansen, trots att det är en krävande sport för både häst och ryttare. tycker sporten i sig har en så härlig "alla är välkomna" inställning, många som startar bara för att det är kul! ska bli spännande att köra ett pp så småningom!!

Det finns ju inte lika många distanshästar som det finns hopphästar och sporten är tämligen ny här i Sverige. Så ännu har man väl inte kunnat se någora specifika skador inom distansen, men jag är säker på att man kommer att göra det om sporten fortsätter att växa. För visst utsätts hästen för slitage. Fast det är kanske också är något som distansryttare hela tiden tänker på. Hållbarheten är ju på ett annat sätt det centrala för en distanshäst - inte korrekta rörelser eller tekniskt bra hopp - för hållbarheten är just det som skapar en bra distanshäst. Annars kan den inte klara att gå fort och långt utan att bli utslagen.
Hälsning Maja

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 483
Senast: Fiorano
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 735
Senast: Mia_R
·
Hästvård En vän ska bli medryttare på en häst som hostar första halva varvet i trav, ca 4-5 gånger. Enligt ägaren slutar hästen med detta när han...
Svar
3
· Visningar
1 131
Senast: Sirap
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama