Skador i bakknän, nu artroskopi?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare cerrox
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 4 439
C

cerrox

Hästen i fråga är behandlad för återkommande knäledsinflammationer bb flertal gånger nu utan resultat, är röntgad UA, är dock ultraljudad med mindre meniskskador, vilket veterinären misstänker är anledning till ledinflammationerna. Veterinären har som förslag nu att gå in och göra en artroskopi för att se hur det verkligen se ut och om dom kan göra något. Jag hörde att vetenären vart tveksam till om f-bolaget kommer att gå med på detta, men kan dom verkligen göra det, neka till artroskopi? Hästen kommer inte att kunna fungera som ridhäst som det är idag pga dessa återkommande ledinflammationer i bakknäna. Dömmer dom hellre ut hästen än att göra en artroskopi? Vad kan en artroskopi gå på med narkos, behandligar osv som krävs för artroskopi av 2 bakknän?

Ni med erfarenheter av skador/artroskopi av bakknän får gärna berätta om det..vad hade den för diagnos, konvalescens, hur det gick sen, blev hästen rullt ridbar osv.

Sv: Skador i bakknän, nu artroskopi?

Hej!

Vad försäkringsbolaget ersätter för just din häst vet jag inte, men på min häst ersatte Agria för ca 8 år sedan. Efter artoskopin i vb-knä har hon haft inflammationer i båda framknäna istället, men bakknäet har hållt sig fint. Hon blir dock stel och lite orörlig om hon inte får röra på sig regelbundet och det tar lite längre tid att värma upp. Hon släpar tån ibland som om hon inte riktigt orkar lyfta benet helt, men det går över med regelbunden träning. Detta uppkommer bara vid längre perioder med vila. Så jag tror att det är bra om de får röra på sig/ridas så gott det går. Har dock ej hoppat med henne, bara ridit på platten och i skogen.
Lycka till!

Tack för svar..

Varför gjordes artroskopi på din häst? Du vet inte vad det kostade med operation och narkos osv? Dom inflammationerna i framknäna är det pga bakknät?

Valackens bolag betalade utan knot en rent diagnostisk artroskopi av hasleden. Dvs samma typ av artroskopi de vill göra med din herre, för att helt enkelt kunna se det som inte kan ses på rtg och UL, och få en klarare diagnos.

De visste redan innan att de med största sannolikhet inte skulle kunna 'göra' någonting, dvs förbättre oddsen. De ville dock se hur brosk etc såg ut. Slipfåror i brosket, sekundära ledskador etc hade ju gett en definitivt nattsvart prognos, men då hade vi ändå VETAT att det inte var någon ide att försöka mer t ex.

Tack för svar..

Hur lång tid kan man få vänta på svar egentligen? Tror att denna häst har samma som du har på din (får man skriva vad det heter? börjar på a..)? Nu är det väl semester också för det är väl veterinärer på f-bolaget som ska gå igenom journaler och bilder osv? Men man vill ju veta direkt egentligen om dom går med på det eller inte, inte kul att vänta..

nej det var inte A, hade an annan vet då, som slutat på kliniken för flera år sen.

De ringde ett telefonsamtal till bolaget bara så var det klart.

Han kom in på ett återbesök, vi hade inte ens diskuterat artroskopi. Han hade inte svarat ett smack på behandlingen, och vet tyckte bara att han ville gå in och göra en diagnostisk artroskopi och se om det ens var vits behandla mer. Han gick och ringde till försäkringsbolaget (Sveland), och kom tillbaka tio minuter senare och tyckte 'inga problem', och sen fick hästen pleg, munkorg och ställdes i en op-box och sövdes några timmar senare. Gick som på räls =)

När Kele opererades så inhämtade de också besked från bolaget (Agria) innan. De faxade, och Agria svarade dagen efter (ovanligt lång tid tydligen för svar) och sa nej. Vet skrev ett långt och ganska surt brev och faxade, och Agria svarade samma em med att ge klartecken. (Sen att de senare när fakturan skulle direktregleras avslog den är en annan story. Var dock lättlöst, vet stoppade bara faxet med 'godkännandet' i faxen och sen betalade de *s*)

Men som sagt, det tog i valackens fall ett telefonsamtal. Samma sak (samma bolag, Sveland) när kompisens åring skulle oppas för lös benbit (också artroskopi men inte diagnostisk), vet ringde bolaget och 10 minuter senare var det klart med beskedet.

Sen, i vissa fall kan de ju behöva få hela journalerna etc, men i t ex Keles fall svarade de ju även där snabbt.

Min ena häst har tid för artroskopi i början av september.

Hon blev sparkskadad för 6 veckor sedan över patella och bakknä ena bak. Behandlades först med antibiotika och antiinflammatoriskt mot muskelblödningar i området (enligt UL), men var inte bra vid åb så nu skall de alltså gå in.

Inget syns på röntgen, och bedövning för inflammation i knäleden släcker inte, samtidigt som hon är lika besvärad vid belastning som tidigare, så ett telefonsamtal till f-bolaget räckte för ok.

Det är ju dock en annan typ av skada än för din häst.

Tyvärr kan jag inte svara på vad operationen går på nu, om 2,5 vecka vet jag...

Själva operationen har 2 månaders konvalescens, sen beror allt på vad de hittar.

ska oxå göra en atroskopi på min häst nästa år efter återkommande knäledinflammationer, vet tror på ligamentskador... först svarade mitt försäkringsbolag nej när jag ställde frågan om denna operation eftersom de normalt INTE ersatte detta, men efter lite gnäll o gnöl från min sida eftersom hästen bara är 5 år så har jag fått igenom detta hos försäkringsbolaget och har skriftligt på det oxå. operationen ligger någonstans mellan 12 o 15 tusen kronor. anledningen varför jag inte gör den nu är för att pållan är dräktig.

alexandra,
hur lång blev konvalecenten efter operationen och vad gav vet för anvisningar gällande igångsättning?

/ Helen

Hjälper till och puttar upp tråden.

alexandra,
hur lång blev konvalecenten efter operationen och vad gav vet för anvisningar gällande igångsättning?

/ Helen

Två månader konvalescens i båda fallen.

Minns inte på rak arm igångsättningen, handlade ju om en ganska 'standard' igångsättning, dvs skritt, öka på tiden, lägg in korta snuttar trav och öka på. Men minns inte riktigt hur lång tid den var över. Det stod ju ganska tidigt klart ang valacken att 'det gick inte vägen' och vi avbröt den och han slogs ut 3 månader efter op, det räckte med att jag började sätta igång i trav för att inse att 'nehe'.

Stoet som genomgick en kotledsartroskopi med borttagande av benbitsframgment så där var inte igångsättningsrek så relevant. Hon betäcktes under första delen av konvalescensen, och fick ju sen ta det lugnt första 40 dygnen av dräktigheten, sen trasslade ögat, hon oppades för det osv, hon var ju dessutom bara tre så precis bara inriden när hon oppades. Så hon vilade ända tills hösten då hon sattes igång lugnt och fint, men hon hade ju inte satts igång på annat sätt icke-oppad heller, iom dräktigheten.

HAR FÖR MIG ang valacken då att igångsättningen var nånstans kring totalt 2 månader, men måste kolla i papprena för att vara säker.

Minns inte på rak arm igångsättningen, handlade ju om en ganska 'standard' igångsättning, dvs skritt, öka på tiden, lägg in korta snuttar trav och öka på. Men minns inte riktigt hur lång tid den var över. Det stod ju ganska tidigt klart ang valacken att 'det gick inte vägen' och vi avbröt den och han slogs ut 3 månader efter op, det räckte med att jag började sätta igång i trav för att inse att 'nehe'.

Var det i bakknät din valack opererades? Fick du reda på innan eller överhuvudtaget hur utsikterna ser ut för hästar som blir opererade? Vet nämnde operation för vår del redan vid första besöket.

Nej i hasleden.

Det var på honom en rent diagnosticsk artroskopi, för att de om det fanns värre skador än de vi redan åsg på röntgen.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 002
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 298
Senast: Djurvän
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
3 060
Senast: Vogue
·
Hästmänniskan Jag är nu mitt uppe i en diskussion med försäkringsbolaget och det har kommit fram att veterinären har sagt en sak till mig som...
2
Svar
24
· Visningar
3 742
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna