Skador hos Westernpållarna??

Sv: Skador hos Westernpållarna??

Hej Wranglan!
Jo det är mer förvärvade skador jag är ute efter, förslitningsskador osv. Jag vill ju kunna ha bra och vetenskapliga svar när man får de där frågorna om inte "spinning och stopping" sliter nåt oooerhört på våra hästar, för att inte tala om när vi rider dem på lösa tyglar med huvudet i sadelhornshöjd och då får all vikt på deras framben :angel:.

Ha ha, ja det är bra! :D

Jag jämför nu med höjdhoppningstävlingen på Globen igår, där Bruce Goodins häst hoppade 2.03, och landar med all sin vikt på en liten hov och en led som inte är större än mina knutna hand!

Min sambo kommenterade faktiskt det! Han hade fått en fråga en gång på ett jobb, av en kvinna som fick reda på att jag red western. Hon undrade just det, sliter det inte något oerhört på hästarna med western, dessa stop o "spins"...det ser ju så hemskt ut!

Hon var hoppryttare...

Jag har också fått hör det en hel del. Så vore kul om de kom fram lite vetenskapliga bevis på om det slits eller inte! :)

Jag jämför nu med höjdhoppningstävlingen på Globen igår, där Bruce Goodins häst hoppade 2.03, och landar med all sin vikt på en liten hov och en led som inte är större än mina knutna hand!

Min tanke när jag såg höjdhoppningstävlingen igår var att dom ens tänker tanken att utsätta sina hästar för den påfrestningen, alltså det såg ut som benen skulle gå av i landning:crazy: där kan man snacka om påfrestning.

Jag får också ofta frågan: Sliter det inte stoppen otroligt mycket på honom?:eek:
Alltid blir svaret: En häst som är rätt musklad, har tekniken och gör det rätt blir det ingen större påfrestning för.
Så ställer man frågan tillbaka om hur stor dom tror att påfrestningen är för en hopphäst? Då blir oftast svaret: Ja men dom har ju tekninen och vet hur dom ska göra i landningen för att de inte ska göra ont. :bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka