Skador hos Westernpållarna??

Sv: Skador hos Westernpållarna??

Ja visst är det! Hade gärna åkt, men känner ju inte en kotte. Skulle säkert bara bli onykter/odräglig och snacka en massa goja :rofl:
Kanske är bättre att ta den där diskussionen när/om jag kommit någon vart i min research...

Just nu bor jag i Örebro, men kommer antagligen flytta till Mariestad eller Kristinehamn inom...ett år...

Vadådå?

Jag håller med dig i det du skriver! Fram för godkännande av ston också! Och är hästen skadad är det VERKLIGEN dags med en noggrannare koll av varför stoet skadats och om det är ärftligt! (Inte bara sjukdom utan även exteriöra fel.)

Tycker faktiskt det är lite tråkigt att man slopat avelsvärderingen, även om den kanske inte alltid uppfattades som rättvis...

Då du verkar få dåligt med svar på din fråga, får väl jag berätta om min halta märr.

12 quarter sto som fått kotledsinflammation - eller det är väl det veterinärern säger när den inte hittar nått annat fel. :crazy:
Jag tror att det beror på att hon är väldigt framtung, typ reiningmodell, lågt ansatt hals, små hovar och felaktig ridning. Jag och min tränare kämpade en hel del med att få upp/bak vikten på henne, men fick henne aldrig till att gå riktigt. Hon har nu stått i 2 år men är fortfarande ytters liiiiite halt. Har struntat i att åka in med henne igen, men funderar på att prata med en veterinär jag har i USA om problemet istället.
Har tatt föl på henne (kan till viss del hålla med om att man inte ska avla på halta ston)och då tittat till viss del på framtunghet och hovar för att fölet inte ska råka ut för samma sak.
Om jag skulle börja rida henne igen skulle jag nog ta mer hjälp av en dressyr tränare.

Du har helt rätt, stoet är minst lika viktig som hingsten, om inte viktigare!
Men avel kommer alltid vara omöjlig att kontrollera till 100%, inom alla raser...
Detta problemet är inte signifikant för quarter och paint, men likväl allvarligt!

Självklart kommer man ALDRIG kunna ha 100% koll på aveln, men som köpare skulle de kunna vara bra om man kunde kolla upp om BÅDE hingsten är godkända, så att ingen har några in- och utvärtes skador/sjukdomar.
Men de som struntar i detta kan ju fortsätta avla hej vilt... ;) medan de mer seriösa personer kan få bättre koll på sina föl!

Ja men det ansvaret ligger ju också hos föl köparna...

Det är inte så lätt för de som du säger seriösa uppfödare (ja jag vill gärna tro att jag tillhör det facket) att sälja sina noga uppfödda avkommor när fölköparna faktiskt hellre betalar en bra mycket mindre slant för dessa "hejvilt" uppfödda föl...
Istället för att betala lite mer för kvalité!
Säger inte att alla gör det (som tur är för oss :smirk: ), men många. Till och med spekulanter som utger sig för att vara/vilja bli seriösa tävlingsryttare väljer ofta till syvende och sist den fölungen som kostar minst! Då är det inte så viktigt helt plötsligt...

Kvalité kommer alltid att kosta lite mer, och så länge det gör det kommer det alltid finnas snåljåpar som buskavlar lite som dom tycker, och fölköpare som väljer häst efter priset....

Men att kontrollera stona är i mitt tycke en mycket bra idé! :bow:

Själv tillhör jag dom som tycker att de ska finnas av bägge sorter. Både seriöst avlade och "hej vilt" avlade hästar.

Jag kan förstå att den som vill tävla vill ha en häst med bra stam och korrekta föräldrar. Men att vi som bara vill ha en trevlig häst och struntar i om föräldrarna har vinnut en massa, ska behöva betala multum, bara för att jag vill ha en quarter istället för en travare tycker jag är fel. Jag menar inte härmed att man ska avla på vad som helst heller.

Vilken är t ex. den egentliga orsaken till att tävlingshästar, ffa i USA pensioneras relativt tidigt. Att de inte håller eller att man snabbt vill ha in dem i aveln?

Sunda förnuftet säger mig att följande scenarion inte kan vara särskilt bra för någon häst.

1. Alltför hård linjeavel, bristande exteriör
2. Bristfällig uppfödning, kanske ensam unghäst på liten yta?
3. Inridning och regelbunden träning vid 1,5 års ålder, kanske 80 kilos ryttare + 20 kg sadel på 145 cm häst?
4. Matchning inför ev. Futurity el. dylikt, kanske enformigt arbete på samma underlag månad efter månad?

Att hästar pensioneras tidigt i USA är bla för att dom flesta hästarna inte tränas och tävlas av sina ägare utan av olika tränare. Detta är ju inte gratis direkt så därför tränas hästarna tidigt för att vara med i stora tävlingar som futurityt o senare derbyt o maturityt. Har en häst sedan vunnit el placerat sej bra på en stor tävling så har den gjort sej ett namn och dess framtid är säkrad som avelssto/hingst. Så då blir det avelsboxen vilket både hästen o ägaren tjänar på.
Personligen tycker jag att det är jättebra att det kommit fler tävlingar för äldre hästar nu som weg o world reining masters då märker folk att dom kan ta det lite lugnare med dom unga hästarna och ändå vara med i tävlingar där dom kan tjäna pengar.

Ang. övriga punkter:
1. Ja, det är rätt hård linjeavel (iaf inom reining, pleasure e jag inte så insatt i) men det är ju den enskilda uppfödarens ansvar att försöka hitta fler alternativ (cuttingavlade hästar tex. blir ofta bra reininghästar) o inte bara dom hingstar som är populära just nu.

2. Vet inte så mycket om hur hästar föds upp i Sverige men vad jag har sett av uppfödningar i USA, Tyskland, Italien och Österrike så har dom avelsstona och fölen ute så mycket som möjligt på, oftast, mycket stora arealer.

3. Inridning sker ofta vid 1,5 års ålder, men själva träningen brukar inte börja förrän vid 2 års ålder.

4. Se ovan.

Det jag tycker är "hej villt avlande" är när man struntar helt i om stoet är friskt, bär på "sjuka" anlag, ex. hovproblem mm. Så kan ju de varken vara bra för en tävlingsryttare som en hemmaridningsryttare. Är hästen avlad på fel gener så är risken fortfarande stor att fölet blir dåligt. Får fölet hovproblem osv. så kan varken en tävlingsryttare som fritidsryttare rida hästen när den är halt.
Men sedan så kan ju priset variera från sto/hingst till sto/hingst, beroende på vilka man vill ha för efter, tävlingsmeriterade föräldrar eller såna som "bara" har gått hemma som hemmahäst. och då vill jag i så fall klassa dessa "hemmahästar" som "hej vilt" hästar. MEN de SKA vara kontrollerade på ett eller annat sätt!

Visst kan det vara bra med nån sorts bedömning - liknande den som varit, fast då för både ston och hingstar. Bara det inte tillkommer för mycket avgifter (nu menar jag inte att SQHA skulle ta ut avgifter, utan staten) då så fort nånting går att kontrollera ska staten lägga dit en massa skatter/avgifter/dispanser och liknande! :mad:

/Kicki - som hara storbror samhället som kontrolleras överallt.:devil:

Själv tillhör jag dom som tycker att de ska finnas av bägge sorter. Både seriöst avlade och "hej vilt" avlade hästar.

Jag kan förstå att den som vill tävla vill ha en häst med bra stam och korrekta föräldrar. Men att vi som bara vill ha en trevlig häst och struntar i om föräldrarna har vinnut en massa, ska behöva betala multum, bara för att jag vill ha en quarter istället för en travare tycker jag är fel. Jag menar inte härmed att man ska avla på vad som helst heller.

Tror inte vi har så olika uppfattning heller... Jag tycker absolut att det är bra med bred avel, där det finns utrymme för "Svensson"hästar som inte kostar skjortan och som har trevliga föräldrar utan att det behöver vara topptävlingshästar! Absolut!
Men jag tycker fortfarande man ska vara noga med vad man avlar på, och inte avla bara för att man har hingsten i stallet och dylikt...
Och du vet ju själv vad det kostar att föda fram ett föl, och vad betäckningarna kostar idag.... :crazy:
Då är det synd om fölköparna väljer den "buskavlade" hästen bara för att den kostar mycket mindre, än en trevlig "Svensson"häst med ordinär stam, men med tanke bakom aveln och bra försäldrar, även om dom inte tävlat EM!

Däremot måste det finnas några bra riktlinjer för tex kontroll av hästarna! Att ett sto är halt tex behöver inte betyda att den inte bör avlas på!

Jag har själv ett sto hemma som av olika orsaker inte är fullt "fit", men det har ingenting med genetik och ärftlighet att göra, och hon har gett prestationsavkommor, exporter från tidigare ägaren som blivit champion utomlands osv... Så att dömma ut henne som avelssto för att hon är halt tex vore ju förkastligt...

Och både du och jag har ju hästar efter en hingst som inte presterat på tävlingsbanan pga ett brutet ben som ung, men med otaliga AQHA champions och dylikt som bröder, systrar, farbröder, söner, döttrar, osv, osv.... Att han inte skule få verka i avel vore ju synd och skam! Eller hur ;) Nu har ju han fullföljt sitt bruksprov ändå med bravur men det är ju en annan femma...

Visst kan det vara bra med nån sorts bedömning - liknande den som varit, fast då för både ston och hingstar. Bara det inte tillkommer för mycket avgifter (nu menar jag inte att SQHA skulle ta ut avgifter, utan staten) då så fort nånting går att kontrollera ska staten lägga dit en massa skatter/avgifter/dispanser och liknande! :mad:

/Kicki - som hara storbror samhället som kontrolleras överallt.:devil:

:bow: Håller med det där med staten, de lägger sig ju i ALLT! det är hopplöst ibland. så om de inte skulle vara lite "nyfikna" på allt så skulle de vara bättre

Har du fått något resultat än? *nyfiken*

Än så länge går det väldigt trögt, har bara haft en examensarbetesvecka hittills. Funderar på att begränsa mig ännu mer och bara kolla på reiningmanövrarna samt hur stor betydelse huvudpositionen egentligen har. Borde ju finnas en massa litteratur i ämnet, plus att jag planerar att själv undersöka så många reininghästar jag kan hitta (hur trovärdiga de resultaten nu kommer att bli...:o ?? )

okej, har du fått fram någonting som är värt att nämnas än då?

Min quarter gick jag omkull med så kanske inte riktig räknas som skador. Men hon fick antagligen en liten sträckning som inte kunde ses i att hon var halt eller hade ont. Så hon tränades på som vanligt och efter ett tag blev hon surare och bråkig i träning. Trodde det betydde på att hon bytt stall och ryttare (duktig) eftersom jag bröt benet i det hela. :( Men eftersom hon hade detta lilla i högerbak så belastade hon sig lite fel och det hela utvecklade sig till kissing spines (överrullande tornutskott i ryggen).
Så nu har jag äntligen börjat kunna sätta igång henne efter att hon har vilat och blivit VIP kund hos vetrinären sen i mitten på sommaren. Så det känns jätte skönt. Men de säger i alla fall att hon ska kunna bli friskt även om kotorna alltid kommer ligga på varandra så kommer hon inte störas av det vid rätt ridning. :)
Så en skada för mig och min 5åring i alla fall!

Hovbenssänkning o fång skulle jag kolla lite extra på... men det är ju inte skador i sig, mer sjukdomar som kanske ligger genetiskt?

Du ville koncentrera dig på vad just western (reining) hästen får för skador/förslitningsskador mer va?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka