Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du har helt rätt, stoet är minst lika viktig som hingsten, om inte viktigare!
Men avel kommer alltid vara omöjlig att kontrollera till 100%, inom alla raser...
Detta problemet är inte signifikant för quarter och paint, men likväl allvarligt!
Vilken är t ex. den egentliga orsaken till att tävlingshästar, ffa i USA pensioneras relativt tidigt. Att de inte håller eller att man snabbt vill ha in dem i aveln?
Sunda förnuftet säger mig att följande scenarion inte kan vara särskilt bra för någon häst.
1. Alltför hård linjeavel, bristande exteriör
2. Bristfällig uppfödning, kanske ensam unghäst på liten yta?
3. Inridning och regelbunden träning vid 1,5 års ålder, kanske 80 kilos ryttare + 20 kg sadel på 145 cm häst?
4. Matchning inför ev. Futurity el. dylikt, kanske enformigt arbete på samma underlag månad efter månad?
Själv tillhör jag dom som tycker att de ska finnas av bägge sorter. Både seriöst avlade och "hej vilt" avlade hästar.
Jag kan förstå att den som vill tävla vill ha en häst med bra stam och korrekta föräldrar. Men att vi som bara vill ha en trevlig häst och struntar i om föräldrarna har vinnut en massa, ska behöva betala multum, bara för att jag vill ha en quarter istället för en travare tycker jag är fel. Jag menar inte härmed att man ska avla på vad som helst heller.
Visst kan det vara bra med nån sorts bedömning - liknande den som varit, fast då för både ston och hingstar. Bara det inte tillkommer för mycket avgifter (nu menar jag inte att SQHA skulle ta ut avgifter, utan staten) då så fort nånting går att kontrollera ska staten lägga dit en massa skatter/avgifter/dispanser och liknande!
/Kicki - som hara storbror samhället som kontrolleras överallt.