Skador hos Westernpållarna??

Linda_77

Trådstartare
Jag har nu så smått påbörjat mitt examensarbete där jag ska undersöka om reining- respektive pleasurehästarna oftare drabbas av några specifika skador.
Det är säkert fler westernryttare än jag som fått frågan: "men sliter inte sån där spinning och stopping nåt alldeles oooerhört på hästarna???" :eek:
Därför har jag tänkt försöka bringa klarhet i detta ämne. Helst hade jag velat titta på de olika tävlingsgrenarna och flera grupper av hästar, men då vi bara har 5 veckor på oss valde jag att begränsa mig till Quarter & Paints som tävlar i reining och pleasure på hög nivå.

Någon som har några egna erfarenheter av detta ämne, eller som kan ge mig tips om hur jag lämpligast går tillväga? :bump:

Sv: Skador hos Westernpållarna??

Gud vad intressant!

Tips vet jag inte... Jag vet att många tyngre quarters har drabbats av hovbenssänkningar, men om det är träningsrelaterat eller genetiskt ("fel"avlat) vet jag inte...

Kan du inte försöka söka reda på kliniker/veterinärer som behandlat många quarer/paint? Det är ju svårt om dom bara har träffat på nån enstaka, vore jubra om de hade haft så många att de själva misstänkte något mönster...

Du kan ju också höra med försäkringsbolagen! De om några vet ju vad dessa raser oftast behandlas/T-märks/avlivas för! Om nån har statisktik bode det vara dom!

Lycka till, och berätta gärna vad du kommer fram till!

Tyværr så finns det inte någon større erfarenhet bland svenska veterinærer med quarterhæstar og definitivt inte med reining eller andra westerngrenar. Jag vet att veterinær Spånfors i Halmstad har en del kunskap angående ledskador. Det ær han som har Rainbow reiners.
http://www.rainbowreining.com/

Kanske du också kan kontakta NRHA och AQHA i Usa.

Mina egna tankar angående påfrestningar på reininghæsten jæmført med hopphæsten ær att den måste bli många gånger større hos hopphæsten.

Om man skal omvandla de teoretiska fysiska lagarna till praktiken så sker føljande: Kraften ær ju riktad horisontellt vid slidestopp, vilket innebær att hæstens vikt faktiskt delvis upphævs av framåtrørelsen(under førutsættning att friktionen från underlaget ær liten). Att jæmføras vid hoppning dær kraften ær riktad mot jorden vilket innebær att kraften økas med hæstens vikt och från den højd hæsten landar från.
Dessutom ær hopphæstens relativt( i førhållande till kroppsvikten)långa framben svagare och mer kænsliga før skador æn reininghæstens relativt korta och mer musklade bakben. Dessutom væger den i allmænhet mer. DESSUTOM: Jag ær ingen hopptrænare men det borde vara så att hopphæstarna får træna mycket mer hopp æn vad reininghæsten får træna stopp.
Således borde det enligt mitt resonemang vara mångdubbelt større påfresting på en hopphæsts framben æn en reininghæsts bakben. I spinn borde det inte bli någon større påfrestning på sjælva benen under førutsættning att hoven inte fastnar i underlaget. Hæsten lægger pivotbenet ganska långt under kroppen och dærmed bøjer i høftleden. Detta borde ge ett visst mått av slitage på sjælva høften, men torde væl inte gå att jæmføras med hopphæstens påfrestning på høft och rygg.
Jag kan också tænka mig att det blir en del påfrestning i reininghæstens framparti vid spinn, framførallt om hæsten ær vældigt duktig på att spinna fort. Det borde kunna påverka samtliga leder i framben och bog.

Quarterhæsten rids i allmænnhet in tidigare æn de raser som anvænds før hoppning. Fast å andra sidan så har de en kroppskonstitusion som gør att de blir mindre kænsliga før viktbærande slitage. Dær jæmnar det sækert ut sig.

Min bestæmda uppfattning ær således att en reininghæst utsætts før betydligt mindre påfrestning æn vad en hopphæst gør och allvarliga skador samt førslitningsskador borde vara mindre frekvent hos dem, men det ær bara mitt eget teoretiska resonemang. Om det ær så i praktiken har jag ingen aning om.

Ja det finns ju många aspekter att ta hänsyn till!

Arv, uppfödning/miljö och träningsförhållanden borde ju vara de viktigaste faktorerna när det gäller skador och hållbarhet.
Jag bara bubblar av frågor men vet inte vem som ska kunna ge mig alla svaren!

Vilken är t ex. den egentliga orsaken till att tävlingshästar, ffa i USA pensioneras relativt tidigt. Att de inte håller eller att man snabbt vill ha in dem i aveln?

Sunda förnuftet säger mig att följande scenarion inte kan vara särskilt bra för någon häst.

1. Alltför hård linjeavel, bristande exteriör
2. Bristfällig uppfödning, kanske ensam unghäst på liten yta?
3. Inridning och regelbunden träning vid 1,5 års ålder, kanske 80 kilos ryttare + 20 kg sadel på 145 cm häst?
4. Matchning inför ev. Futurity el. dylikt, kanske enformigt arbete på samma underlag månad efter månad?

Eller exempelvis en pleasurehäst som kanske mestadels rids lång och låg och tidigt får mycket vikt på sina framben?

Nu låter det som om jag är jättenegativ till westernridningen, vilket jag naturligtvis inte är eftersom det är det roligaste som finns :love:

MEN, det vore kul att höra ERA åsikter och erfarenheter. Gärna från någon som varit "over there" och sett med egna ögon hur det funkar. Alla som vet om någon skadad reining-eller pleasurequarter (eller Paint förstås!) får jättegärna PM:a och berätta om just den hästen och egna teorier om varför det blev som det blev. Ni behöver inte uppge hästens namn, bara ålder, kön, utbildningsnivå osv.

Hoppas det inte blev alltför rörigt. Jag är ute efter att skapa en liten debatt, så fram med era åsikter nu! ;)

Jag har hört av ngn att det e bra om hästen har en "naturlig" stopp än om man måste hålla på o träna den hela tiden .Det sliter mer förstås....

Detta med pleusure ridning tycker jag inte om, ser inte ut som ngn pleasure för hästen precis.Vill helst inte se på det.Att gå så himla lågt måste va obekvämt o ser ut o va det, men som i allt kan man väl få fram olika onaturliga stilar.....

Det finns regler för pleasure-hästens form, där det betonas att gångarterna ska vara rena och taktmässiga. Dessutom står det att öronen inte får vara lägre än manken.
Den riktiga formen sliter inte om man har med sig hästen in i formen, alltså om den jobbar bakifrån och samlar bakbenen och jobbar med ryggen.

Japp! Dessutom är exteriören väldigt viktig hos en pleasurehäst, och formen som efterfrågas är den fullt naturliga formen för en sådan häst att gå!
Vad gäller andra raser, på tex wras tävlingar, så ska man dessutom ta häsnyn till hästens exteriör, en arab går inte i samma pleasureform som en quarter.

Vill också påpeka att jog inte är långsam trav, utan i egentlig mening en gångart som tex quarterhästen har naturligt och medfött!

*puuuttt*

Kom igen nu, är verkligen alla våra hästar så friska ;)

(utom min då förstås...:crazy: )

Ja ja, dina ja! :D

Men så verkar du vara en sund hästmänniska oxå :bow:
Har nämligen läst en del av dina inlägg och smugit runt lite på din hemsida ;)
Himla synd att det inte verkar bli någon fest för mig den 18e pga jagande sambo, hade nog varit skoj att tjöta lite med dig.
Fast vi ses säkert på nån tävling eller nåt. Brukar ju allt som oftast vara och titta, även om det hittills inte har blivit så mycket tävlat...

Oj det var hemskt snällt sagt! :o :)

Näää vad tråkigt att du/ni inte kommer! Hade sett fram emot givande diskissioner runt intressanta skador och felträning av quarters! Och annat....

*puuuttt*

Kom igen nu, är verkligen alla våra hästar så friska ;)

(utom min då förstås...:crazy: )

min arab har varit utan skador :bump:
förutom att han har haft ont i ryggen, men det är av en sträckning som han fått i hagen ;)

Jag har inga egna hästar, men jag har varit i kontakt med westernhästar som haft hovbölder, tandproblem, överansträngda senor, sneda bäcken, fång, ryggont, odefinierbar hälta (ej undersökt), lösa benbitar, akut inflammerad has, kotleds- och hovledsinflammationer och andra problem som alla hästar kan drabbas av. Alltså inte sett nåt typiskt mönster för westernhästar. Däremot upptäckt ett mönster för vissa typer av ägare.

Det jag vill säga med mitt svammel är att reining och pleasure är inte skadligt i sig, om man gör det korrekt och med vett i huvet. Det är den mänskliga faktorn som slarvar och orsakar skador.
(Slarvar med träning, avel, exteriörbedömning, foder, hästens miljö och utrustning och sånt...)

Ni vet antagligen redan det här... :D

Hur mycket tid har du kvar? Kan det vara läge att prata med en veterinär om vad de generellt fått se? Eller nåt sånt...?

Jag tänker faktiskt säga som Linda_77:
riktigt synd att jag inte kan komma på träffen för du är en av de väldigt intressanta människor som man hade fått träffa då!

Det jag vill säga med mitt svammel är att reining och pleasure är inte skadligt i sig, om man gör det korrekt och med vett i huvet. Det är den mänskliga faktorn som slarvar och orsakar skador.
(Slarvar med träning, avel, exteriörbedömning, foder, hästens miljö och utrustning och sånt...)

Det som förvånar mig mest när det gäller avel, är alla ägare som tar föl efter sina ston, även om stoet har problem, t.ex. hovproblem med mycket hälta då och då... Det är ju tyvärr dessa som för vidare alla dåliga gener, som absolut inte är bra. Det borde finnsa bättre regler för detta. Nu är jag ändå inte så insatt i detta med avel, men egentligen borde inte bara hingstarna vara godkända, utan även stona, de för ju också med sig gener...

Det var min lilla åsikt de :)

Du har helt rätt, stoet är minst lika viktig som hingsten, om inte viktigare!
Men avel kommer alltid vara omöjlig att kontrollera till 100%, inom alla raser...
Detta problemet är inte signifikant för quarter och paint, men likväl allvarligt!

Hmm...*tar nästan åt mig* :o
Fast jag köpte ju faktiskt ett sto som redan var dräktigt, för att ha lite som ett rehab-projekt. Kommer nog inte att betäcka om henne ifall det visar sig att hon har ärftliga defekter eller lider av att gå som fölmärr. Men hovarna och stammen är ju bra iallafall :bump:
Håller absolut med dig angående detta.

Vet ärligt talat inte vad jag ska säga... men det värmer verkligen ett fruset litet buke-hjärta! :love:

Jag hade verkligen tyckt det var roligt att träffa er också, men det blir fler tillfällen!
Förresten, bor du i närheten av Värmland? :angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka