Skadligt överskott av mineral

Corax

Trådstartare
Vilka mineraler (och vitaminer) är det som man inte "får" överdosera och som hästen inte klarar att ta upp.
Jag har ju kunnat detta en gång i tiden men nu är det som borta.

Sv: Skadligt överskott av mineral

Selen är det första man brukar prata om är farligt att överdosera. Men det är liten risk att göra det, toleransnivån är ändå hög. Det är väl bara typ om de får orimliga mängder av ett mineralfoder som det kan hända... Det är inte som att du riskerar överdos om du ger 1-2dl för mycket av ett mineralfoder.
Inte här uppe i Norden iaf, selenförgiftning är mer förekommande i länder där det finns mycket selen i jorden (här finns det nästan INGET).

Med normala givor är det liten risk att överdosera någon mineral (så att det skulle bli farligt) men det är viktigt att ha en god balans mellan framförallt kalcium och fosfor. Det får aldrig vara mer fosfor än kalcium i en foderstat för då "äter" fosforen upp kalciumet och hästen kan få kalciumbrist trots att den får tillräckligt av det.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 008
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
685
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 352
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
532
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka