Skadefrekvens hos era hästar?

Sv: Skadefrekvens hos era hästar?

Köpte min skrutt för 17 år sedan , han var då 8 år och är idag alltså 25år Svenskt halblod ,vallack .

Han har tränats och tävlats kontinuerligt fram tills förra året 6-7 dar i veckan . Jag tävlade främst hoppning, men har även ridit fälttävlan och hubertusakter med honom.

Tyckte att det var dags att han skulle få bli lite pensionär för något år sedan och trappade ner ridningen , dvs red 4-5 dar i veckan men red på rätt så hårt ändå, dock gick inte detta då han ville gå fullt och helt sonika satte min mamma på backen om hon red en dag efter att han stått så han fick gå 6- 7 dar i veckan trots sina 24 år.

Han öppnades för tarmvred när han var 17 men det är också allt, har aldrig varit halt eller sjuk på något sätt , benen är något helt otroligt fina, rena och gallfria ser ut som en unghästs ben, och han har alltid varit klockren i sitt rörelsemönster, varenda veterinär som varit ute till någon av de andra hästarna förundrars över hans fina konditon.
De senaste året han stundtals varit lite ofräch fram , ålderskrämpor tyckte ag - han får väl gå i hagen och vara glad men mamma ville dock ha de kollat så vi åkte till mälarkliniken som konstaterade att helt normalt med tanke på hans ålder finns det lite pålagringar fram, de tyckte dock att så länge han är ohalt i skritt och så pigg som han är ...kör på . Jag vill dock ha kvar honom många år till så han får mest gå i hagen och köra runt med sin 10 hästars flock som han alltid varit självskriven ledare för och så skrittar vi ett par dar i veckan.

Har även ett välstammat 8 årigt halvblodssto som vi fick till skänks då hon dömdes ut som 4 åring för upprepade hov och kotledsinflammationer. Hon rehabilterades och körs och rids nu HÅRT och har aldrig varit ofräsh.

Då vi har ett inackorderingsstall med 35 hästar har man sett en del och min erfarenhet är att de hästar som inte håller / slits hårt är dressyrhästarna.
Det är inget fel att träna dressyr men att sitta och nöta i ridhus och padock runt-runt på mjuka underlag flera dar i veckan det är rena döden för en hästs ben. Ska de hålla för det så måste de även ut i skogen ett antal dar i veckan och ridas i terräng.

När jag rider med någon av dressyrryttarna i skogen sitter de och ojar sig över hur oämt det är och " här kan man ju inte trava eller gallopera" men för mig är det stärkande för hästarnas ben och det är min fulla övertygelse att det är det som gort att min häst hållit.

Så kontentan är att jag tror att det är delvis ett avelsprobplen - vi avlar fram tunnare hästar med smala ben och ärftliga defekter som håller sämre och vår ridning är idag många gånger inte stärkande utan nedbrytande.

Jag tycker att du har en vettig inställning.
Frågan är varför de avlas så?
Är det utseende?
I så fall är det ju idiotiskt!

Jag står ju nu inför att ta bort min häst och har skrivit många trådar om detta...

Tankarna går huller om buller och ut och in och man mal och mal på olika sätt...

Nu i natt funderar jag över min hästs skadefrekvens genom åren.
Vad är normalt?

Ni som har haft hästar länge: Hur mycket har de varit skadade?

Jag köpte min 2000 och 2001 gjordes första utredningen och behandlingen sen har det varit en eller två gånger per år med mest kotledsinflammationer men även ryggbesvär. Han gick ju igenom böjprov vid köp (longerades aldrig). Självklart har jag tänkt ungefär en miljon gånger att det är jag som ridit sönder honom under det första året jag hade honom...:( . Men det kan jag aldrig få veta...

Hur har ni haft det genom åren?

Finns det exempel på hästar som har hållit sig friska trots träning (behöver ju inte vara på jättehög nivå)?

Jag har bara så svårt att tro att hästar faktiskt KAN vara friska!
Kan en häst vara ohalt i två år i sträck t ex?

Och om inte...vad är det då för sport vi håller på med egentligen?

Berätta gärna om vad ni har för erfarenheter!

Ja, de kan vara friska. Jag hade en i nära 18 år som hade en del hältor av hovarna de första åren, ibland, Trampade in en söm en gång bla. MEn annars kärnfrisk. Han fick vid 23 svåra fångattacker bla av cushings syndrom och då fick vi ta bort honom. han var utom cushingsymtomen helt frisk och ren i alla fyra benen, pigg och fortfarande välmusklad. Det är jag glad för. Att han aldirg hann falla ur.

Övriga var nog oförskämt friska också.

Strax innan valacken fick tas bort bröt en hingst jag red då benet i hagen, och dog i efter operationen.

Ett ponnysto fick nervskada vid en förlossning.

En unghäst hade så mkt lösa benbitar att vi fick ta bort henne.

Sårskador någon gång.

Jag har nog haft tur hittills kanske men det vågar man väl inte säga
nästan, :crazy: Vi har haft ca 12 hästar sammanlagt sista 20 åren, i familjen.

De flesta har tränats och tävlats i hoppning o dressyr och ett par även terräng, sam hubertusjakter tex.

Jag har betalat in betydligt mer i premier än jag fått ut och det är jag tacksam för. Har nog haft tur helt enkelt.

Så kontentan är att jag tror att det är delvis ett avelsprobplen - vi avlar fram tunnare hästar med smala ben och ärftliga defekter som håller sämre och vår ridning är idag många gånger inte stärkande utan nedbrytande.

Tunnare hästar håller nog bättre än grövre skulle jag tro. Fullblodsbenen på mina har jag faktiskt aldrig haft problem med och de är smala, men starka. (Om man undantar hingsten som bröt benet i hagen men han var i o fs inte min)

Fullblodsben avlas för enorma påfrestningar i höga farter, knappast något du gör med en ridhäst kommer ens i närheten av det löphästarnas ben ska hålla för.:smirk:

*kl*

Min 5åring har haft några sår under sina livsår. De flesta såren har suttit på vänsterbakben (tro det eller ej) och har varit trampskada från ett russ (halt i någon vecka), ett sår av liknande typ året innan trampskadan (halt även den gången), två "köttsår" i jumsken pga att ha rivit sej på någon troligen pinnar i hagen. De såren hon har haft i jumsken har aldrig gjort henne halt och de har läkt snabbt.

En gång fick hon kolik men efter det har det inte varit något som helst problem med denna häst. De flesta av skadorna har förekommit i juli (då jag brukar låta henne vila och för att få min uppmärksamhet säger vi att hon brukar skada sej ;) ) Men det senaste åren har hon varit helt skadefri :banana:

"ung och galen medför vissa skador..."

Senast ändrad:

Min häst har smala fullblodsben utan gallor etc.
Men hans ben höll inte ändå...:(

Nej det är ju ingen garanti, men jag menade att grova ben betyder inte mer hållbarhet. Det handlar inte om det.

Jag tror många avlar på dåliga ston faktiskt. Skadade ston, t o m triangelmäkrta ston. Man behöver ju bara läsa här tex, på avel.:crazy:

Man avlar på ston som har svagheter som man redan vet om. :crazy: För man tycker så bra om stoet och hon har ju så bra stamtavla osv.

Det tror jag är en av orsakerna till tex dåliga ben. En tjej jag känner avlar fram ny ft häst på ett sto som aldrig hållit för ft:crazy: Nu utdömd pga diverse benproblem och den ska människan avla på:eek:

ponnyn fick jag 95-sålde honom 2000
har var aldrig skadad mer ett och annat balltramp

stora hästen köpte jag 200 fick ta bort honom 2006 pga av pålagringar på ett strålben - innan det visade sig hade haft en hovbåld och lite balltramp det var allt

Har nog haft en väldig inser jag med tanke hur folk här på buke har skadae hästar till höger och vänster

Nordissto, blir 22 år gammal i april 2007.

Vi fick hem hästen 1999, fram t.om nu har hon vilat för lätt hälta i något bakben (vrickningar troligtvis) 2 gånger, vilat cirka 4 dagar med lindor o liniment sen har det varit bra.
Hon har haft rengskållor 1 gång tidigt i våras, och hon har just nu lindrig bärrandsröta på alla fyra (har aldrig haft det innan så länge jag har haft henne).

Hon har haft lite problem med dåliga hovar i allmänhet, men aldrig varit halt för det och det har aldrig krävts någon mer komplicerad behandling.
Hon har en gång fått en pinne in vid strålen och fick gå med sula + tjärdrev i några veckor, var dock inte halt.

Hon har också lite ålderskrämpor i framknäna och bakkotorna, stelt och så. Men det tycker jag inte räknas som sjukdom direkt. Småsår har hon haft någon gång men det får ju varenda levande ting på jorden någon gång i livet.

Förutom det, har hon alltid varit kärnfrisk. Inga problem, aldrig behov av veterinär, inte en enda gång har vi varesig haft någon ute eller åkt iväg till klinik.

Har tre hästar.

Den ena har jag haft i 3 år, funkade inte hos tidigare ägaren, halt o dom hittade ej orsaken. Har hos mig varit frisk hela tiden. halvblod

Den andra har jag haft i 1 år o den har varit behandlad hos tidigare ägaren o även hos mig i ett ben (dock inte samma) halvblod

Den tredje har jag haft i 6 år o den har aldrig varit skadad. (fullblod)

Jag tror att det beror mycket på ägaren/ryttaren om hästen ska hålla. Jag tror det är mitt fel att min ena varit halt hos mig, jag satte igång honom lite för snabbt efter köpet då han inte var igång, startade lite för höga klasser för snabbt.

Jag vet att det är viktigt med skoning, underlag man rider på, vilken sadel man har, fodret osv osv

En häst som varit kärnfrisk hos en ägare kan få mycket problem hos nästa... o tvärtom...

Har tre hästar.

Den ena har jag haft i 3 år, funkade inte hos tidigare ägaren, halt o dom hittade ej orsaken. Har hos mig varit frisk hela tiden. halvblod

Den andra har jag haft i 1 år o den har varit behandlad hos tidigare ägaren o även hos mig i ett ben (dock inte samma) halvblod

Den tredje har jag haft i 6 år o den har aldrig varit skadad. (fullblod)

Jag tror att det beror mycket på ägaren/ryttaren om hästen ska hålla. Jag tror det är mitt fel att min ena varit halt hos mig, jag satte igång honom lite för snabbt efter köpet då han inte var igång, startade lite för höga klasser för snabbt.
Jag vet att det är viktigt med skoning, underlag man rider på, vilken sadel man har, fodret osv osv

En häst som varit kärnfrisk hos en ägare kan få mycket problem hos nästa... o tvärtom...

Vad glad jag blir av att höra en hästägare med lite självkritik!:bow: Det är så vanligt att man läser om hästar som blivit halta-men aldrig att någon tycker att dom har gjort fel! Du har uppenbarligen lärt dig och jag blir bara så glad!:)

Detta är inte menat som kritik till andra i just denna tråden, men jag tror att ni förstår vad jag menar...;)

Jag håller med.
Fast det är inte så kul att inse att man har orsakat sin häst smärta...
Jag kan förstå att det kan vara svårt att erkänna.

Mitt sto:

Rids och körs för nöjes skull.
Från 2003-2005 ingenting utom en mkt lindrig hovböld.

-05 red vi omkull, sen började problemen..
Ryggömhet, hetsig, sned. Behandlades, blev bra, blev sämre, behandlades, blev bra, blev sämre osv.

I år har vi varit till klinik 3 ggr, men dom kan inte ställa nån diagnos annat än att hon är öm och stel i ryggen och lite knackig på h fram.
Nu i höst har hon varit sämre än nånsin.

Dom har behandlat h framknä 2 ggr utan minsta förbättring så vi har konstaterat att det sitter i ryggen. Eller nej, JAG konstaterade det långt innan veterinärerna kom på det.. :crazy:
Dom har börjat snacka om att ge upp för att det är så mkt jobb med en "rygghäst" men glöm det!
Så länge hon inte lider så tänker jag inte ge upp. Spelar ingen roll om jag inte kan rida henne, hon betyder mer än så.

Hon äter medicin just nu, och jag anar en viss förbättring, det funkar att rida, galoppen blir bättre.
Jag ska återuppta ET behandling igen efter att medicineringen är avslutad. Sen är det bara att fortsätta, daglig motion, mkt ut och gå i skogen, tömköra över cavaletti, löshoppa, hålla ryggen varm, massera.

Min valack:

Travhäst

Vart ska jag börja.. ?? :crazy:

"Köpte" maj -05. Då halt på båda fram. Ingen behandling, han var alldeles för hårt tränad. Gick i hagen i 2 mån, sen var han ua på vet. besiktning.

En vecka senare, i slutet av juli, flög han omkring i hagen (vet inte vad han gjorde tror han hoppade in i nåt buskage) och lyckades skära upp 15-20 små och större sår på benen. Det värsta satt över en led på ena framknäet, det största ovanför baknäet. Det var väldigt jobbigt när jag hittade honom, blodet bara rann och han hade ont. Fick ringa ut vet. som kom och sydde och han fick boxvila och smärtstillande. Som tur var var ingen led skadad, men det var himla äckliga sår som tog veckor att läka.

Efter det satte jag igång honom och det gick ett tag, han var skadefri.

I oktober va han halt i 2 veckor för han sträckte ena bakbenet i hagen.

I december fick han lymfangit på båda bak.

Sen var han skadefri en längre period tills juli i år då han tog sig en skentur med vagn och trampade sig illa på ena fram. Var stel som en planka i flera dagar och halt.

I oktober var han blockhalt en morgon med riktig puls i benet, fick åka in akut till klinik nästa dag, fick bandage och sula och gips, boxvila och smärtstillande. Återbesök och diagnos sulömhet, specialsulor på hovarna.

I november slog han på sig i hagen så knäet var som en mindre boll och benen som stolpar. Han blev bra efter en vecka.
Då var det nästan att jag började fundera över att ha honom i box och bara ta ut honom vid träning. :smirk:

Han tränar hårt så jag fattar inte varför han inte kan hålla sig lugn i hagen. Han gör jämt illa sig där.
Nu får han hålla sig frisk så vi kan kvala nån gång.. :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 026
Senast: Freazer
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 578

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka