skadat sig i en sena...

S

sanni

Min lilla pålla har skadat sig i en sena i bakbenet i hagen.. Vetrinären har varit och tittat och rekomendeade att vi skulle låte henne gå ute i hagen, och leda henne högst en kvart om dagen...med lite psykträning på slät mark.
(psykträning= titta på "farliga" saker, tex lägga en jacka på marken...för att stimulera hennes huvud, då hon har en förmåga att bli stimmig..)

Om en månad så kan vi börja skritta henne sa hon.. Men till frågan... Jag har aldrig varit med om skador i senorna på någon av mina hästar..så jag undrar, kan det bli bra igen...? (hon är tänkt som distanshäst..)
Hur ska jag lägga upp träningen senare, någon som har erfarenhet som vill dela med sig? :bow:

Sv: skadat sig i en sena...

Det kan bli bra men det beror på hur omfattande skadan är. Jag skulle nog åkt till klinik och ultraljudat senan för att kolla så att den inte är trasig. Först då kan man bedömma om hästen kommer att hålla för framtida övningar.

mirage skrev:
Det kan bli bra men det beror på hur omfattande skadan är. Jag skulle nog åkt till klinik och ultraljudat senan för att kolla så att den inte är trasig. Först då kan man bedömma om hästen kommer att hålla för framtida övningar.

Borde inte vetrinären sagt detta då..? :confused:

om det va en distriktare så har de kanske inte den kunskapen eftersom en del är mera kunniga inom ko området. Förresten så finns det ingen veterinär som kan säga hur allvarlig skadan är utan att gjort ett ultraljud först, så det tycker jag att du ska göra, skadan kanske är såpass stor att hon inte ska gå i hage

Det är inget roligt att få en senskada. Prognosen beror helt på vilken sena som drabbats och hur mycket av senan som är av. Ultraljud krävs för säker bedömning av omfattningen på skadan. Generellt så är skador på en böjsena (baksidan av benet) allvarligare och tar längre tíd att läka än en skada på en sträcksena (framsidan av benet). Detta därför att böjsenorna belastas så otroligt mycket mer vid allt arbete.

Senskador tar lång tid att läka och det är väldigt viktigt att belasta senan MEN UNDER GRÄNSEN FÖR ATT SKADAN SKA BLI VÄRRE för att läkningen ska ske på bästa sätt. Förr rekommenderades ofta boxvila men det har man gått ifrån eftersom senan blir skör och oelastisk om den inte används. Den kan då gå av när hästen sätts igång efter vilan. Men eftersom en skadad sena är mycket svagare än normalt är risken stor att skadan går upp eller förvärras om man överanstränger, det är därför det är så viktigt att ha kontrollerad motion under hela rehabiliteringen.

Om din häst skadat en böjsena rekommenderar jag dig att åka till en hästklinik för att med ultraljud kolla skadans omfattning och prata rehabilitering. 9-12 månaders rehabilitering är inget ovanligt och det kan ta längre tid också. Om det är en mycket lindrig skada kan det gå fortare, som i mitt fall, se nedan.

En skada i en sträcksena går fortare att läka och kan bli bra på ett par månader. Om det är en sträcksena som din häst har skadat skulle jag inte vara så orolig utan göra som din vet rekommenderat och skippa klinikbesöket.

Min egen häst fick en lindrig skada på ytliga böjsenan för 4 år sedan. Hon fick ungefär samma rehab som du blivit rekommenderad, gå ute i hagen, skrittpromenader vid handen i en månad, skritt under ryttare en månad till, därefter försiktig igångsättning. Det tog 5 månader innan vi var helt igång. Jag kunde fortfarande känna en strukturskillnad på senan länge efter skadan (som en liten skrovlighet på skadestället). Igångsättningen gick utan problem och min häst har aldrig haft några men av skadan.

En skada efter ett trauma (vrickning eller liknande) har bättre prognos än utmattningsskador som beror på överbelastning under längre tid. Så om din häst varit helt frisk och inte haft problem med senan tidigare har den troligen en fast och fin sena i övrigt utom där den skadats. Då är det bara för kroppen att bilda nya starka trådar, det är detta som tar tid och för att den nya vävnaden ska bli lika elastisk och stark som den gamla är det nödvändigt med kontrollerad motion. Om inte skadan är så allvarlig tycker jag alltså det låter som du fått ett bra råd av din vet att låta hästen gå ute men visst är det en risk att hästen gör något dumt och gör skadan värre.

mvh
Lejonelle

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 496
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 405
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 386
Senast: pews1972
·
Hästmänniskan Vet inte var jag ska börja, tycker allt börjar gå mig över huvudet just nu.... Ska ta saken i så korta drag som möjligt bara så ni...
Svar
13
· Visningar
1 986
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25