Skadat ögonlock - hjälp? tips?

Nettanjau

Trådstartare
Jag behöver verkligen alla goda råd jag kan få. Är lite smått chockad och vet inte vad jag ska göra mer...:confused:
Så här började det: Måndag 8/10 ringde telefonen efter fikat på jobbet och stalltjejen sa att min häst behöver sys och jag får kalla dit veterinär. Med hög puls fick jag ta i distriktsveterinären och han var där vid kl 14.
Han gav hästen en lugnande spruta och sydde igen ögonlocket både i framkant och i bakkant med några stygn (han trodde att han fastnat i något med ögonlocket). Jag fick ögonsalva och jag fick en plastspruta med pasta som hette Hippoxxxx, någonting.
Jag har varit i stallet varje dag för att smörja och ge pasta och det såg ut att läka fint.
Men första bakslaget kom lördagen den 13/10 - såg att 0,5 cm i bakkant gått upp. Men när jag kom söndagen den 14/10 hade hela bakkantssåret gått upp ca 3 cm. Ingen veterinär ville komma dit för det fanns inget att göra med ett gammalt sår.
Men vad gör jag nu, ska det se ut så här? Ögonlocket hänger ner över ögat, får han tillräckligt med fukt på hinnan, kan han klia bort ögonlocket - hur blir det.

Vill gärna ha tips och höra med någon som har liknande skadehistoria. Vad gör jag?
Har lagt ut bilder på skadan och ögat, hur det ser ut efter en vecka. Se min hästs Blogg - Klicka här!

Sv: Skadat ögonlock - hjälp? tips?

Detta hände ett sto jag red för några år sedan och vet. kom ut och rekomendera oss att tvätta det dagligen och ha ordentlig koll på det.Hon syddes inte men det läkte ihop fint har dock ett ärr efter det men ögonlocket sitter där det ska nu.Men som sagt det var några år sedan och dem ville inte göra något åt det och undrar än i dag varför dem bara inte sydde henne.Men det blev ju som sagt fint.

Sv: Skadat ögonlock - hjälp? tips?

Vi hade en ponny för många år sedan som lyckades fasta med ögonlocket i karbinhaken som höll vattenspannen (rostig:o och vänd åt fel håll:eek:). Hon fläkte upp hela ögonlocket och fick sys med sexton stygn.
Det såg inte vackert ut, även hos henne släppte några stygn.
efter läkningen "hängde" hennes ögonlock halvvägs ner.

Hon har dock aldrig varit hämmad av detta, utan det är bara ett lätt skönhetsfel.

Hon tävlar fortfarande vid 16 årsålder MSV hoppning, och har som sagt aldrig varit hämmad av sin olyckliga skada som 3 åring:)

Liknande trådar

Hundhälsa Upptäckte 10/1 en gråaktig fläck i ögat, ringde veterinär och fick tid direkt. Hornhinneskada och inflammation/infektion i ögat, alltså...
2 3
Svar
48
· Visningar
9 551
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa För snart två år sedan fick Ivan ett irriterad öga med svullet ögonlock. Han hade ett litet, litet sår på ögonlocket, men blev...
Svar
18
· Visningar
7 669
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 463
Senast: mackan
·
Hundhälsa Jag har postat på hundar ifokus, postar här med då jag vet att det finns mycket kunskap här också. Hej! Jag tänkte be om lite tips...
2
Svar
23
· Visningar
4 371
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka