Skadat gaffelbandsfäste!

M

miisen80

Någon som har erfarenhet av detta?

Min treåring står med skadat gaffelbandsfäste VB (vid kotan) Hon visar 1-2 graders hälta, svullen men inte det minsta öm. Hon fick ett zinkbandage och får gå i liten hage sålänge hon håller sig lugn.

Om det nu visar sig vara en lindrig skada (vilket vet trodde) hur lång konvalecens kan man då vänta sig?
Vet kommer tillbaka på torsdag och ska då göra ett ultraljud, antar att jag får en lite bättre prognos då.

Har aldrig haft denna typen av skada på någon häst så all info mattages tacksamt.

God jul på er allihop!

Sv: Skadat gaffelbandsfäste!

dom behöver vila väldigt länge annars är det stor risk att det kommer tillbaks.

Min häst hade en svullnad på gaffelbandet som åring och då stod hon i sjukhage i 4 månader.

Det står en del om gaffelbandsskador i http://www.vetmed.ucdavis.edu/CEH/Pubs-SuspBrochure-bkm-sec.pdf
Hoppas att de hittar något på ultraljudet, isåfall kan man ju följa upp hur skadan läker under konvalescensen. Det är inte helt lätt att ultraljuda fästena, själva gaffelbandet och senorna är enklare. Min häst har en liknande skada, men man vet inte vilket/vilka ligament det är. 4-8 månaders kontrollerad skrittmotion, ev 12, säger min vet. Liten hage, inget bus eller galopp. Prognosen beror väl sen på hur pass välartad din häst är som konvalescent. Vi skrittar nu 40 min per dag uppsuttet eller vid hand, raka spår, inga backar, plan mark, hellre fast än mjukt underlag, asfalt är ok.

Min hade en väldigt lindrig gaffelbandsfäste skada, 1 gradig hälta, visades inte när man red, ingen svullnad

Hon fick vila i 5-6 månader skrittades för hand två gånger om dagen 20 minuter + stod i liten sjukhage, sedan så var det skritt i arbete på 2-3 månader, sedan började vi trava. Det tog ett år innan hon var lika bra som innan skadan.

Shit också! :cry:
Det låter ju inte så roligt det här, får väl se vad ultraljudet säger på torsdag.

Har bara haft hästen i knappt fyra månader dessutom och precis fått igång henne efter hennes vintervila. Känns som om den vintervilan blir liiiite längre än planerat.

Hur går det för dig och din häst?

Vet precis hur det känns!!:(
Min valack har också fått en gaffelbandsskada fast på insidan på höfram (försvagade Gaffelbandsinfästningar). Vi var på ATG i början av nov och gjorde ett ultraljud.

Skritt i 3 mån till o börja med. Promenader el uppsuttet. Fick börja med 20 min/dag och sen succesivt öka på. I januari räknar jag med att skritta honom ca 40 min/dag. Underlaget som vet rekommenderade: asfalt el hård grusväg.

Han går ensam i en liten rasthage och ska så göra tills återbesöket och nytt ultraljud i feb. Då får vi också besked om vi får börja trava lite försiktigt. Jag ska vara jätteförsiktig och verkligen ge honom tid att bli bra. Har hört mig för bland vänner och bekanta och alla säger samma sak: 1-1,5 års rehabilitering.

Lycka till med pållen! Berätta gärna hur det går för er.

Det är nästan omöjligt att bedömma hur pass allvarlig skadan är eller vart den sitter utan ett ultraljud.

Så försök att inte "måla :devil: på väggen" förrns du vet helt säkert.

Lite uppdatering...

Hittills har det gått bra, tycker att svullnaden har lagt sig, lite svårt att bedöma iom bandaget men det verkar bra.
Dock märks det redan nu på pållen att hon börjar bli rastlös, hon brukar snällt lunka på bredvid en men nu märker man att hon är på tårna och redo att hitta på något :devil:
Hon hade visst dragit några repor i sin lilla hage i dag men det verkar som om det inte hände något med benet i alla fall, får kanske göra den ännu mindre...

Jag gick ut o betade lite med henne i dag o det var uppskattat, måste ju hitta på något kul!

I morgon kommer vet igen och det är väl bara att hoppas på det bästa o hålla tummarna.

Några bilder på min tjej från i dag.

17249918.jpg
17249917.jpg

hej, har en fyraårigt sto med mystisk svullnad på vb. Hård svullnad mellan hov och kota misstänker att det är samma som din häst. hur såg din häst´s svullnad ut. MIn donna är jämn tjock som hoven fast lite mer på insidan. Rönkad 2 gånger ua. kolla min tråd. "fortfarande halt efter 1½ månad" mvh marianne

Min häst fick en gaffelbandskada precis där för några år sedan. Var varken svullen eller öm men liksom haltade lite smått. Halkade i skritt när det hände, 50 meter från hem så det kändes pissigt. Ultraljudade och fick diagnosen. Han skrittades först enligt rekommendationerna från veterinären i två månader och ultraljudade igen. Han var inte ett dugg bättre, snarare lite sämre. Så vi bestämde att "vi glömmer bort honom", typ, han fick gå i sommarhagen hela sommaren, typ fyra månader och så snitslade jag hagen men plastband som en labyrint så han inte kunde få upp nån fart. Jogga är svårt att undkomma men nåt mer gick det inte. För att ställa honom i en minihage i månader var inget alternativ för honom då han skulle bli orolig och knäpp av det. Så efter sommaren tog jag tillbaka honom och ultraljudade och han var såååå mycket bättre, inte helt bra men mycket bättre. Blev såå lyckligt! Bästa dagen i mitt liv tror jag! Så då började jag skritta honom och efter ett par två-tre månader till tillbaka på kliniken, fick instruktioner om att börjat satt igång honom lite ii trav innan det så jag hade travat honom några veckor också, lite. Och ultraljudet var HELT UTLÄKT! JIIIPIIIE! Det tog ett år, kändes som pesten drabbat oss men det gick jättefort och vi fick hitta på små små saker för att aktivera hjärnan bara. Jag var extremt försiktig och satte igång långsamt men så har jag peppar, peppar, en helt kry häst utan men som rids MSV dressyr och busar ohc hoppar igen! Vill inte göra dig deprimerad ifall det verkar så utan jag vill bara säga att det kommer att gå bra! Lycka till!

Tack o lov så visade det sig att det inte var någon skada på gaffelbandet :D
Det såg fint ut på ultraljudet.
Så nu har vi börjat skritta lite smått igen.

Min häst hade en svullnad på gaffelbandet som åring och då stod hon i sjukhage i 4 månader.
Vet att detta är nästan 10 år gammalt :angel: Men testar ändå att fråga hur det gått med denna häst? Sitter i samma situation...köpte en 8mån som skadades bara några dagar innan hämtning och det visades sedan vid veterinär kontroll att det är just en gaffelbandsskada :down: Har nu stått i sjukhage i ca 4mån och än inte bra, veterinärerna säger dock att hon kommer bli helt återställd och aldrig få problem utav detta då hon är just föl. Tanken är att hon ska användas inom kosseklasser, reining och ev barrel race och pole bending men inga problem enligt honom....

Hej! Hästen var bra efter 4 månader i sjukhage och behandlades med antiinflammatoriskt och BoT. Hon är idag 14 år och har aldrig varit halt pga detta igen, har gått hoppning, dressyr och fälttävlan genom åren.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301
Hästvård Varning gnällinlägg... Alltså jag börjar undra om jag krossat massa speglar eller vad jag gjort för ont!! Kommer ut till stallet idag...
Svar
18
· Visningar
3 830
Senast: super
·
Hästvård Hej! Känns som jag frågat typ alla jag känner för att bara höra hur de tänker om detta, men hör ändå gärna lite mer input/tankar...
Svar
11
· Visningar
1 341
Senast: fridaxi
·
Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 576
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama