M
Mindra
Jag blir tokig! Tog just in mina hästar och får då syn på att staketet på ett ställe var nere, på andra sidan stod en av mina hästar och såg allmänt olycklig ut. Inser att hon är den som haft sönder tråden och alldeles uppenbart fastnat med bakbenet. Nu då till frågan, såren efter eltråden (10 cm breda band) är som en halvmåne på ena bakbenet. Såren är ca 3 cm breda och är 8 stycken totalt. Alla såren blödde lite, men ett av dem är lite djupare och ser mindre bra ut (inte så djupt att de ska sys men så de ser "köttigt" ut) det blöder endel men inte jättemkt, ser ut som att de kan börja blöda mer. Har tvättat alla såren med des. medel och vanligt vatten. På det djupare såret sitter nu ett sterilt tryckförband med en vanlig gasbinda runt, dels för blödningen och dels för att inte få in massa torv. Benet är såklart väldigt svullet men senor ser ok ut även om även dem är lite svullna. Hon stödjer på benet utan problem men visar ju att det gör ont.
Så nu är min fråga, jag tänkte vänta ngn timme nu och sedan gå och kolla på det igen. Tycker ni att förbandet ska sitta kvar över natten? eller borde det få lufta? (jag förstår ju att om de rinner blod ska de inte lufta men om det slutat) Eller ska hon ha det som skydd mot smuts osv till såret är torrt?
Ska jag ta på salva på såren eller vänta med det tills imorgon när hon ska gå ut? Vilken salva borde jag ha? det som finns hemma just nu är procell, fyra ess, helosan. Har inte tvättat med jod nu utan endast des.medel och vanligt vatten.
Borde jag göra ngt åt svullnaden eller bara vänta lite?
Tacksam för hjälp, är lite bortskämd med hästar som inte slår sig så är rätt kass på det här med sår och svullna ben.
Så nu är min fråga, jag tänkte vänta ngn timme nu och sedan gå och kolla på det igen. Tycker ni att förbandet ska sitta kvar över natten? eller borde det få lufta? (jag förstår ju att om de rinner blod ska de inte lufta men om det slutat) Eller ska hon ha det som skydd mot smuts osv till såret är torrt?
Ska jag ta på salva på såren eller vänta med det tills imorgon när hon ska gå ut? Vilken salva borde jag ha? det som finns hemma just nu är procell, fyra ess, helosan. Har inte tvättat med jod nu utan endast des.medel och vanligt vatten.
Borde jag göra ngt åt svullnaden eller bara vänta lite?
Tacksam för hjälp, är lite bortskämd med hästar som inte slår sig så är rätt kass på det här med sår och svullna ben.