Skadat ben, skydda eller lufta? HJÄLP!!

M

Mindra

Jag blir tokig! Tog just in mina hästar och får då syn på att staketet på ett ställe var nere, på andra sidan stod en av mina hästar och såg allmänt olycklig ut. Inser att hon är den som haft sönder tråden och alldeles uppenbart fastnat med bakbenet. Nu då till frågan, såren efter eltråden (10 cm breda band) är som en halvmåne på ena bakbenet. Såren är ca 3 cm breda och är 8 stycken totalt. Alla såren blödde lite, men ett av dem är lite djupare och ser mindre bra ut (inte så djupt att de ska sys men så de ser "köttigt" ut) det blöder endel men inte jättemkt, ser ut som att de kan börja blöda mer. Har tvättat alla såren med des. medel och vanligt vatten. På det djupare såret sitter nu ett sterilt tryckförband med en vanlig gasbinda runt, dels för blödningen och dels för att inte få in massa torv. Benet är såklart väldigt svullet men senor ser ok ut även om även dem är lite svullna. Hon stödjer på benet utan problem men visar ju att det gör ont.

Så nu är min fråga, jag tänkte vänta ngn timme nu och sedan gå och kolla på det igen. Tycker ni att förbandet ska sitta kvar över natten? eller borde det få lufta? (jag förstår ju att om de rinner blod ska de inte lufta men om det slutat) Eller ska hon ha det som skydd mot smuts osv till såret är torrt?

Ska jag ta på salva på såren eller vänta med det tills imorgon när hon ska gå ut? Vilken salva borde jag ha? det som finns hemma just nu är procell, fyra ess, helosan. Har inte tvättat med jod nu utan endast des.medel och vanligt vatten.

Borde jag göra ngt åt svullnaden eller bara vänta lite?

Tacksam för hjälp, är lite bortskämd med hästar som inte slår sig så är rätt kass på det här med sår och svullna ben. :o

Sv: Skadat ben, skydda eller lufta? HJÄLP!!

Hmm.. snälla är det verkligen ingen som kan ge mig tips?? måste ju ha de så snart som möjligt..

Svårt att råda utan att ha sett såren.
Men.. jag brukar köra på att göra så lite som möjligt med sår, dvs bara hålla rent efter behov med koksaltlösning alternativt ljummet vatten. Om såret är alldeles nygjort så tvättar jag med jodopax/någon sprit, men bara om det är färskt annars gör det mer skada än nytta.

Svullnaden är väl helt normal, jag skulle inte göra ngt åt den annat än hålla koll efter lymfangit..

Salvor och sånt kletar jag inte med. Orka.. ;)

mm.. ska ut och titta på det nu. Pratat med agria vet på tel och han tyckte att förband skulle sitta på eftersom de blöder och att vet ska komma och kolla om svullnaden inte är bättre imorgon. Ska nog ta kort på såren och lägga upp så är de ju lättare att förstå hur jag menar...

Dessutom så kanske de blir penicilin kur :( jag som hatar att ge det med dels nål fobi men främst att kompis häst dog när de gav deras häst det. Åhh.. jag är sån fegråtta när de gäller sår!!

mm.. ska ut och titta på det nu. Pratat med agria vet på tel och han tyckte att förband skulle sitta på eftersom de blöder och att vet ska komma och kolla om svullnaden inte är bättre imorgon. Ska nog ta kort på såren och lägga upp så är de ju lättare att förstå hur jag menar...

Dessutom så kanske de blir penicilin kur :( jag som hatar att ge det med dels nål fobi men främst att kompis häst dog när de gav deras häst det. Åhh.. jag är sån fegråtta när de gäller sår!!

Låt förbandet sitta kvar, men inget jodopax på , innan du vet om det behöver sys.

När det inte blöder så ska det vara öppet så att det luftar, svullnaden är helt normalt, kroppen reagerar så. Även på oss om vi "slår" oss.

Se bara till att det är rent nu från början, och fram över. Ska du ha någon salva överhuvudtaget använd helosan. försök att smörja in så att det är mjukt.

Lycka till.

OBS Jag har också haft VANSINNIGT stor nålfobi, men var tvungen att ge vår fölis när den var nyfödd. Men det är en helt annan historia. Jag lovar du fixar detta.:)

Aldrig jodopax i såren, det tar död på den friska vävnaden som behös för läkning, dessutom svider det som f*n i såret.

Fast både agria vet och djursjukhuset sa att om det inte va "sy djupt" så skulle det tvättas flödigt med jodopax när de precis hänt. Från nu bara med vatten.

Procell salva brukar göra underverk med öppna sår. Har använt den åtskilliga ggr på öppna sår enligt rek. av veterinär och den funkar kanon.

Lever fortfarande på hoppet om att slippa spruta henne, främst för hennes skull såklart men även för att jag är en fegråtta *hehe*. Har iof gett både henne och andra hästar penicilin förut så vet ju att jag kan det, gick även ner några kg under den perioden eftersom jag spenderade en del tid på baksidan av stallet kräkandes efter :crazy:. Men vet ju att jag klarar det i alla fall, alltid ngt.

Varit i stallet nu på morgonen och tagit av tryckförband och rengjort med vatten. Svullnaden var väldigt stor och trots att förbandet suttit så löst det gick så har det blivit mer svullet ovanför än just vid såret där förbandet satt. Dock såg inte just det så farligt ut så tror det blir bättre när hon rört på sig lite. Ingen feber och ser pigg ut samt äter kraften som vanligt. Hade lämnat hö från natten men de är jag inte så orolig för. Valde bort salva just nu för att kunna kolla såren igen om en stund, som tur är regnar det idag så flugorna är inte lika agresiva.

När jag tog ut henne så stödjer hon bra på benet, hon markerar ju att det känns dock men valde själv att trava en liten bit i hagen. Nu går hon i hage med sin snällaste kompis (det är lugnast att hon får gå med kompis).

Hmm.. så mkt mer än såhär kan jag väl inte göra just nu? än att hålla det rent och ha koll på henne (hur hon mår, svullnad, om det varar , sårvätska, osv) Veterinären sa ju att om svullnaden inte går ner och hon verkar sämre så blir de nog penicilin men de vet jag ju inte förrens om en stund när hon rört lite på sig....

tvätta benet med oparfymerad tvål o vatten.

Var det inget av dem som behövdes sys?

Har du ståltråd som staket?

Sätt på bandage till natten o tempa hästen morgon o kväll.

Nope, elband (10 cm breda). Så när hon slet så gick bandet hon fastnat i av. Så runt såren syns det att hon slitit sig loss då det är lite som "brännskador" från att hon ryckt.

Kollade noga på såren och alla utom ett var bara skinnet som lossnat. Det såret som var lite djupare var, hur ska man förklara.. Lite "köttigt" men ändå inte så djupt. Lös med ficklampa i det och efter att ha rådfrågat alla som fanns i min närhet så var det ingen som tyckte att det behövde sys. Det slutade blöda ganska fort. Under natten har det blivit lite blod och lite gult på kompressen men inte så att det gått igenom på ngt sätt.

Har henne utanför fönstret så har koll på henne, plus att jag stanade hemma från jobbet idag då jag är livrädd att hon plötsligt ska bli sämre. Tempade henne imorse och då var det lugnt.

Hmm.. ska försöka ta bild på det så kanske ni här på buke kan säga va ni tror.

* Är som en orolig hönsmamma som snart har magsår*

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 011
Senast: Fazeem
·
Hästvård Mitt fullblod har rivit upp ett stort sår på sidan av bålen, men inte så stort att det behöver sys. Allt man kan läsa om modern sårvård...
Svar
17
· Visningar
1 109
Senast: inaa
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 648
Senast: starcraft
·
Kropp & Själ Alltså, jag tycker det är dags för sjukvården att börja med såna där hemgångsråd som man får inom djursjukvården.. Jag var och tog bort...
Svar
9
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka