Skadas hästen av fel sittben?

P

pepsimaxchill

Jag har funderat ett tag, och när man rider i ridhus/manege så byter man ju sittben beroende på vilket varv man rider.
Men skadar det hästen om man inte byter sittben när man byter varv? Eller har det med fokus och koncentration att göra?
Med tanke på att man inte tänker så mkt på rätt och "fel" sittben när man rider ut i skogen tex.

tacksam för svar :)

Sv: Skadas hästen av fel sittben?

sittbenen har och göra med hästens balans om jag inte är helt ute och cyklar :crazy: så det kan nog även uppstå försltining om du enbart rider med samma sittben, samt att hästen kan få svårare att hitta balansen vilken kan leda till andra otrevligheter.

I skogen rider du inte på böjt spår som inne på en ridbana, därför är man oftast inte så noga med vilket sittben man sitter på där.
Jag byter alltid sittben emellanåt även när jag rider i skogen.(för belastningens skull)

att sitta på rätt sittben har att göra med att underlätta för hästen att träda in med sitt inner bakben under sig, bland annat.

sen om det sliter vet jag inte, men det är ju onödigt att sitta på fel, om man kan sitta på rätt, menar jag.

ute gör jag precis som bigganl, byter med jämna mellanrum.

Främst för att hjälpa unga elelr vingliga hästar med balansen, men också för att "slita jämt" på hästen
Vid uteritter byter jag också. Har varannan gång. Liksa med galoppen om jag inte tränar något specifikt.

eftersom du bara rider lätt i traven (vanligtvis, man kan göra det i galopp som en balansövning) så är det bara i traven du behöver bekymra dig om det

man byter inte sittben i galopp, sittben är de steget man sitter ner i traven, i tex vänster varv om man har rätt sittben så sitter man ser när det yttre fram tar i mark, och står när det innre frambenet tar mark. ;)

Joo, sittben i TRAV vet jag vad det är såklart :)
Men jag tänkte på det som Älgen skrev;
" Liksa med galoppen om jag inte tränar något specifikt. "
Eller hon kanske menade att hon varierade mellan höger och vänster galopp.. ;)

M-oaa

Senast ändrad:

Precis som de andra skrivit så är det mest för att hjälpa hästen.
Ute i skogen är det viktigt att växla sittbenen, liksom att växla mellan galopperna. Jag brukar rida lätt 12 ggr på resp sittben innan jag byter till nästa. Då glömmer man aldrig :)

men är det inte jobbigt att räkna till 12 hela tiden? :D
jag är aldrig så noggrann med hur länge jag rider på respektive sittben, brukar känna ungefär när det är "dags" att byta...

Jag kanske e lite ute och cyklar...Men jag tror att det inte spelar någon större roll vilket sittben man sitter på om man rider på rakt spår, utan grejen är att man ska sitta på rätt vid böjt spår. Jag kommer inte riktigt ihåg varför det var så, men jag tror att det var som någon av ovanstående har skrivit, det har med balsansen att göra :)

:bump:Jag har aldrig fattat det där med sitbenet o trav ..Men man kan få en häst som får ont i ryggen om man inte sitter om...Vilket jag aldrig har haft.Min första häst hadde jag i 20år och han användes som moped,jag red över alt.plus att jag hadde ca4km ner till skolbussen vilket jag red stalla upp honom bredvi busshålplatsen ,han fick ringkotta men ingen dålig rygg...:bump:

Vet inte om jag tycker en ringkota skulle vara så mycket bättre...

när jag rider i skogen brukar det vara ganska jämna travsträckor, så jag brukar ha vartannat sittben, för det där med 12 gånger.....?
Jag menar man brukar ju inte byta varv efter 12 travsteg när man rider på banan.. ;)
Det är iallafall min åsikt :)
Och anledningen till att man byter sittben är ju dels för att egentligen hela ekipaget ska kunna balanseras upp, eftersom hästen går inåtställd i hörnen och på volter osv...

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
424
Senast: Lavinia
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 758
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 829
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 399
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit