Skadar sig av att springa i skogen?

Misiaczek

Trådstartare
Ni som släpper era hundar lösa i skogen för att springa av sig, skadar sig inte era hundar på ett eller annat sätt bland träden? I helgen lät jag vår whippetvalp (7månader) springa lös i skogen med vår äldre hane, har inte vågat göra det innan då inkallningen inte satt bra hos valpen men nu gör den det så det var första gången i hans liv som han fick springa lös i skogen. Självklart tyckte han det var helt underbart och det var fullt ös medvetslös....och allting gick jättebra, han kom på inkallning, stannade direkt vid stanna-kommando trots att det kom hundar längre bort..så jag är jättestolt över lillkillen. MEN, han skadade sig lite smått typ överallt på kroppen av allt springande bland buskar, pinnar och träd... Hans mage/bröst är fulla av små rivsår, han blödde lite grann från ena tassen och hade ett stort rivsår längs hela örat... :crazy: Han verkade inte alls bry sig om detta, men det ser ju inte alls så trevligt ut med alla rivsår och det gör mig ändå orolig över att det kan gå värre till nästa gång.. Vår andra hund klarade sig utan några som helst sår, men så är han också van vid att springa lös i skogen.. Så tror ni att valpen kanske skadar sig mer pga att han helt enkelt inte är van vid att springa bland buskar och träd? Fast dom verkade ändå springa på precis samma ställen då dom jagade varann..
Saken är den att det ligger en stor skog precis utanför mammas trädgård, och vi har bara väntat på att inkallningen ska sitta för att kunna utnyttja denna underbara skog och både jag och min sambo älskar att vistas i skogar så vi vill ju helst inte behöva undvika skogar pga valpen, men är det så att han bara kommer fortsätta skada sig så är vi såklart så illa tvungna att bara gå till rasthagar istället....
Men ja, tillbaka till ursprungsfrågan, hur funkar det för era hundar som springer i skogar? Skadar dom sig inte?
Sen är det säkert olika från ras till ras beroende på pälslaget, och även om dom har täcke på sig. Så tänkte mer på er som har korthåriga hundar..

Sv: Skadar sig av att springa i skogen?

Nu har ju jag rottis som har lite mer päls än en whippet, men hon är en rätt korthårig rottis. Jag har haft henne lös i skogen sen jag hämtade henne vid 10 veckors ålder. Hon springer mellan träden och hoppar och far omkring som ett jehu och har hittills inte skadat sig alls. Och hade hon gjort det hade hon ändå fått fortsätta gå lös i skogen, hon älskar verkligen det så jag skulle inte ha hjärta att ta ifrån henne det!

Jo, de gör sig lite illa ibland. Det gör jag med när jag lever.

Självklart utsätter jag dem inte för onödiga risker, men jag lindar heller inte in dem i bomull. De är hundar och måste få utlopp för sitt rörelsebehov.

Jag har också väldigt korthåriga hundar och visst river de sig ibland. Varken jag eller dem bryr sig, då är det värre med nässlorna på hösten.

Det är väldigt sällan. Ibland att nån har fått en tagg i tassen, trampat snett kanske och varit lite öm, stuckit sig i näsan när de nosat lite oförsiktigt. Men nej, det är inte så att hundar kan förväntas skada sig jämt och ständigt i skogen. Gjorde de det hade jag kollat synen, och allmäntillståndet på dem.

Sedan har det såklart hänt riktiga olyckor, en blev ormbiten och fick köras akut till vet. exempelvis. Men det hör verkligen till ovanligheterna.

När man var liten så fanns det alltid något eller några barn i bekantskapskretsen som ständigt hade skrapsår och blåmärken på knäna. Jag brukar skoja om att Dafne är som ett sådant barn, men det är nog så att whippar (med några undantag) är hundarnas variant på dessa barn.

Dafne har jämt revor och skrapsår. Precis som Cashmir så säger hon inte ett knyst. Hon får till och med blåmärken. Sist hon lekte med R_C:s salukidamer så rann det blod om alla fyra benen och på hasen var en skinnflik avskavd :crazy:. Men jag har lärt mig att det alltid ser värre ut än vad det är. Någon dag senare så är det oftast helt läkt. Jag brukar tvätta benen med klorhexidinschampo som är desinficerande när vi kommer hem.

Hehe, rolig jämförelse..men förstår precis ;)

Tack för allas svar! Känns mycket bättre nu och känner mig smått löjlig som oroade mig för det då :o Men det är bara det att jag alltid haft sån otur med hundar innan, och valpen var nämligen skadad för ett litet tag sen så det var första helgen på nästan 2 månader som han fått springa igen, och då blir man sådär nojig och känns som man helst skulle haft honom i en liten bubbla då han är så skadebenägen....:angel: men jag vet att det inte går att hindra honom från att vara hund, så jag får helt enkelt ta det som det kommer... så länge det går bra så är både han och matte lyckliga...och går det dåligt..så tar vi det då........

Svarar som de andra - de måste få leva loppan och "skrapsår på knäna" är inget de far illa av. Det blir säkert bättre när han dels blir lite äldre och dels lär sig hur en skog är beskaffad. Bra att du frågar - hönsmamma är bättre än att bara rycka på axlarna och inte bry sig :D

Nar Mandy var i den aldern hade hon konstant skrapsar overallt. Jag kan inte se att hon ar forsiktigare, men hon har mycket sallan skrapsar numera. Det ar sa sallan att jag blir forvanad och undersoker numera om jag hittar en sarskorpa pa henne ... sa antingen ar hon forsiktigare trots att jag inte tycker att det ser sa ut, eller ocksa ar hennes skin mer taligt numera.

Så tror ni att valpen kanske skadar sig mer pga att han helt enkelt inte är van vid att springa bland buskar och träd?

Det tror jag absolut. Jag tycker det märks rätt tydligt vilka hundar (iaf bland vinthundar) vilka som fått springa på "konstiga ställen" från att de är riktigt små och vilka som inte fått det. De som inte fått det verkar helt enkelt inte fatta hur man ska bete sig och därmed skada sig lättare när de väl får prova. Det enda man kan göra är väl att släppa dem OFTA så att de inte känner att de måste passa på och rusa av sig allt de har när de väl är lös och därmed hinner tänka lite på var de stoppar tassarna osv.

Mina skadar sig inte när de är i skogen annat än i undantagsfall. De kan få lite röda "knogar" men that's it. Men du har ju en whippet och inte en saluki och tja, de har ju tunnare hud osv. Jag hade inte brytt mig alls så länge det bara var lite bortskrapad päls, lite småsår osv. Det är sånt de får, framförallt om de är ovana vid att springa i skog eller liknande.

Camaro springer lös i skogen dagligen, så gjorde även Alice när hon fortfarande levde. Visst att det kan bli små rivsår ibland, men vad gör det?

Klart hundarna ska få springa lösa! :laugh:

Delvis knapp

Den stora faran är när de springer med pinnar i munnen, speciellt om man har mer än en hund.
Spetsad hund är ingen höjdare.

Att springa i skogen etc bygger ju upp dem rätt bra så det minskar nog snarare skaderisken (för större skador iaf) på sikt.
Min brukar aldrig få sår heller men så är han rätt robust och långpälsad också (schnauzer).

Mina får ofta rusa av sig i skogen och har aldrig fått ett skrapsår. Och dem kan få sina glädjefnatt och rusa runt som idioter över nerfallna träd, stockar och stenar.
Däremot får vi hem ett gäng pinnar, gran och mossa som man få stå och plocka bort innan vi går in ^^
Har 3 st LH collie

Min hund av rasen Spinone är som avlad för italiens snåriga och taggiga natur så hon har extra mycket/tjock hud och stora tassar och tar sig fram utan problem, är bara under magen längst bak som hon lätt river sig där hon mer eller mindre hårlös och på armbågarna kan hon också få större rivsår, sen slår hon gärna sönder svanstippen lite när hon jagar mycket men det är ju tyvärr ett standardproblem för fågelhundarna med hårda svansar.

Har boxer. Hon har aldrig skadat/skråmat sig av vilda skogsturer, och inte hennes mamma heller (trots att de båda har sprungit rätt in i träd så att t.o.m. mammans chip gick sönder).

Min älskar dessutom att springa så att buskar och ris piskar henne i ansiktet. Hon blir helt överlycklig och springer flera rundor genom sådana snår.

Migo sade det så bra.

Har en Aussie som ångar på som en ångvält i skogen.
Ett par gånger kommer jag hem och visiterar honom då jag är säker på att han måste ha skadat sig. Men inte en enda gång hittar jag något annat än något litet skrapsår.

Nä men då är väl min hund den enda som lyckas skada sig i skogen...

Delvis knapp

Den stora faran är när de springer med pinnar i munnen, speciellt om man har mer än en hund.
Spetsad hund är ingen höjdare.

Exakt, och det är precis vad vår amstaff gör men med grener, så det är minst sagt obehagligt när han springer i full fart emot valpen med sånna i mun eller mot oss oxå för den delen.

Aja, alla är vi olika men jag ser ändå fortfarande farorna med att springa i skogen..

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 994
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Hur har era äldre hundar förändrats med åldern? Alvin var ett busfrö som liten, men ett snällt busfrö. Inget nafsande eller bråk, bara...
Svar
12
· Visningar
2 279
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är...
23 24 25
Svar
488
· Visningar
33 805
Senast: lizan
·
Hundträning Jag ska få hem en valp efter årsskiftet och funderar och planerar redan nu. Jag har en vuxen hund som både är genomsnäll men också har...
Svar
3
· Visningar
1 289

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka