Misiaczek
Trådstartare
Ni som släpper era hundar lösa i skogen för att springa av sig, skadar sig inte era hundar på ett eller annat sätt bland träden? I helgen lät jag vår whippetvalp (7månader) springa lös i skogen med vår äldre hane, har inte vågat göra det innan då inkallningen inte satt bra hos valpen men nu gör den det så det var första gången i hans liv som han fick springa lös i skogen. Självklart tyckte han det var helt underbart och det var fullt ös medvetslös....och allting gick jättebra, han kom på inkallning, stannade direkt vid stanna-kommando trots att det kom hundar längre bort..så jag är jättestolt över lillkillen. MEN, han skadade sig lite smått typ överallt på kroppen av allt springande bland buskar, pinnar och träd... Hans mage/bröst är fulla av små rivsår, han blödde lite grann från ena tassen och hade ett stort rivsår längs hela örat...
Han verkade inte alls bry sig om detta, men det ser ju inte alls så trevligt ut med alla rivsår och det gör mig ändå orolig över att det kan gå värre till nästa gång.. Vår andra hund klarade sig utan några som helst sår, men så är han också van vid att springa lös i skogen.. Så tror ni att valpen kanske skadar sig mer pga att han helt enkelt inte är van vid att springa bland buskar och träd? Fast dom verkade ändå springa på precis samma ställen då dom jagade varann..
Saken är den att det ligger en stor skog precis utanför mammas trädgård, och vi har bara väntat på att inkallningen ska sitta för att kunna utnyttja denna underbara skog och både jag och min sambo älskar att vistas i skogar så vi vill ju helst inte behöva undvika skogar pga valpen, men är det så att han bara kommer fortsätta skada sig så är vi såklart så illa tvungna att bara gå till rasthagar istället....
Men ja, tillbaka till ursprungsfrågan, hur funkar det för era hundar som springer i skogar? Skadar dom sig inte?
Sen är det säkert olika från ras till ras beroende på pälslaget, och även om dom har täcke på sig. Så tänkte mer på er som har korthåriga hundar..
Saken är den att det ligger en stor skog precis utanför mammas trädgård, och vi har bara väntat på att inkallningen ska sitta för att kunna utnyttja denna underbara skog och både jag och min sambo älskar att vistas i skogar så vi vill ju helst inte behöva undvika skogar pga valpen, men är det så att han bara kommer fortsätta skada sig så är vi såklart så illa tvungna att bara gå till rasthagar istället....
Men ja, tillbaka till ursprungsfrågan, hur funkar det för era hundar som springer i skogar? Skadar dom sig inte?
Sen är det säkert olika från ras till ras beroende på pälslaget, och även om dom har täcke på sig. Så tänkte mer på er som har korthåriga hundar..