Skadar sig av att springa i skogen?

Sv: Skadar sig av att springa i skogen?

Exakt, och det är precis vad vår amstaff gör men med grener, så det är minst sagt obehagligt när han springer i full fart emot valpen med sånna i mun eller mot oss oxå för den delen.

Aja, alla är vi olika men jag ser ändå fortfarande farorna med att springa i skogen..
Man får akta knäna med sådana hundar, Rottis o Boxer är ökända för att springa med grova grenar som har en tendens att hamna i knävecken.
:angel:

Aja, alla är vi olika men jag ser ändå fortfarande farorna med att springa i skogen..

Visst. Fast det finns faror överallt. Hunden kanske sliter sig och blir påkörd, blir trampad av en häst, biten av lösspringande hundar. Det finns så otroligt många fördelar med att hunden kan springa lös i skogen att det uppväger nackdelarna.

Jag ser absolut(!) att det finns faror med att låta hundarna springa i skogen, och då är rivsår osv bara den lilla delen av det. Det FINNS faktiskt hundar som snubblat och brutit nacken så de dött och liknande saker. Det finns alltid en liten risk att man möter otrevligheter eller att det sker någon annan olycka.

Men, jag ser även riskerna med att ge två hundar mat samtidigt, med att åka bil, med att ge sig ut när det är halt... Det GÅR inte att leva om man ska vara helt skyddad från farliga saker.

Jag ser hellre att mina hundar lever ett aktivt och skitroligt liv och kanske dör på kuppen, än att de lever länge men har ett jättetråkigt liv. Om mina hundar skulle bryta nacken eller liknande när de springer och leker, ja då vet jag i alla fall att de dog när de var som allra, allra lyckligast.

Min vintis springer i princip enbart i skogen -dagligen. Och jag reflekterar inte längre över småsår längs benen vilket jag fick erfara förra veckan när en påpekade att min hund blödde från knogarna och jag svarar "äsch, det där lilla?":D Några timmar senare syns ju inget av det iaf...
Och ont verkar han aldrig ha :)

Nej hellre en glad och lite blodig - men ack så lycklig hund:rofl:

Vinthundarna har ju generellt ganska tunn hud.

Visst finns det faror, men de finns, som sagt, överallt.

Nu är min hund visserligen för långhårig för att få skrapsår (men skrapsår är väl heller inte det värsta som kan hända i skogen, jag är mer rädd för vildsvinen här :crazy:) men den gång hon har råkat som värst ut och på riktigt varit nära döden var när hon blev påhoppad av en mycket större hund. Hemma. På vår tomt. Av grannens gästers hund.
Slutsats = det kan hända saker överallt.

Jag riskerar hellre att min hund får skrapsår ex. (som inte är farligt i sig, titta på barn ex. de har nästan alltid sår men är glada ändå!) än att den aldrig får springa lös i skogen. Jag tror man gör både barn, hundar, hästar mm en björtjänst om man försöker eliminera varenda risk i hela världen.

Man får akta knäna med sådana hundar, Rottis o Boxer är ökända för att springa med grova grenar som har en tendens att hamna i knävecken.

Jotack. :crazy: Leker min med sin boxerkorsningskompis får man ställa sig bakom ett träd för att undvika att bli nersprungen. De springer helt enkelt så otroligt fort och planlöst att de kan krocka med vem eller vad som helst. Oftast, som du säger, knävecken. :D Som tur har vi aldrig några vilda pinnlekar, det skulle vara skrämmande!

No shit :angel: Rekommenderar inte att man böjer sig ner för att knyta skosnörena samtidigt som rottisen springer runt med sin "pinne" (träd, typ). Om det gör ont i knävecken är det ingenting mot vad det gör i nacken...

OnT: Vår hund bröt benet i skogen när hon var fyra månader... Hon sprang nedför en liten slänt, snubblade och slog in frambenet under sig så att hon landade på det, slog loss armbågsspetsen och fick en fraktur i bogen. En operation och åtskillig rehab senare är hon idag 4½ år, tjänstehund i försvarsmakten, och springer och leker i skogen. Hon har aldrig ens fått ett rivsår varken före eller efter sin olycka.

Som uppfödarna sa till oss: "Visst, om ni låter henne jobba och leka så kanske hon börjar halta vid 8 års ålder, men om ni bara går koppelpromenader kanske hon lever till 10. Frågan är bara, är det värdigt en ung hund att den aldrig ska få ha riktigt roligt, för att eventuellt förlänga livet något?"

Delvis knapp

Den stora faran är när de springer med pinnar i munnen, speciellt om man har mer än en hund.
Spetsad hund är ingen höjdare.

Eller flattar som älskar stora långa pinnar. Det blir rejält tvärstopp om man springer med för lång pinne mellan två träd......:angel:

Det blir det om en schäfer får ett jättelångt tuggben också.
Försöker den sedan springa genom en dörrkarm med benet i munnen går det oftast inte så bra :p

TS: Nu har jag ingen hund visserligen, men om jag hade det så skulle jag hellre se att den fick några småsår i skogen, än att den bara fick springa i en tråkig rastgård.

Ja det är inte småsåren jag är orolig över, utan att han ska bryta något ben eller bli spetsad av en gren på ett eller annat sätt.. Han är inte van vid att springa bland buskar och grenar och vet inte vad han ska se upp för.. Det är ju inte direkt stigar dom springer på... Men ja jag förstår vad alla här menar med att det ändå är värt att låta dom springa i skogen trots riskerna... Fast jag ser det ändå inte på samma sätt som "ja men han kan ändå bli biten på gatan eller rymma och bli överkörd", jag tycker inte att just lösspring i skogen tillhör vardagen i just vårat liv, så därför känns det i mitt fall att det är en större risk jag får ta med min stadshund.. Men bor man i princip i skogen och hunden vistas i skogen dagligen så skulle jag nog resonera annorlunda

Visst finns det risk för skador, men samtidigt eliminerar släpp i skogen skador på ett annat sätt: Släpp i skogen kommer att lära Cash att hålla koll på var han sätter fötterna. Det kommer också göra honom starkare och mer hållbar. Jag är övertygad om att en vinthund som har sprungit mycket i skog och mark blir mindre skadebenägen vid LC och race än en som bara har sprungit rakt fram eller på öppna fält. Ojämnheterna i marken och den varierande terrängen är på det sättet ypperligt! Jag önskar att jag hade bra skog lite närmare där jag bor.

Jag försöker hålla mig till vissa käpphästar:
- Aldrig ha hunden lös vid branta klippor eller andra höga höjder.
- Aldrig släppa hunden på nytt område utan att först ha kollat igenom det.

Det senare handlar så klart inte bara om risken för skador, utan även för att bilda en uppfattning om var vilda djur kan dyka upp och om det finns mycket kanin i området. När jag är på Gotland studerar jag alltid rabbisbajs. Torra högar - koppel av. Färska högar - koppel på. :D

Jag kom på en sak: Det du kan göra för att dämpa farten och öka koncentrationen något är att inte släppa Cash samtidigt som ni släpper er andra hund tills han har lärt sig att det inte är en god idé att inte gasa för fullt i knivig terräng. Dafne springer alltid mycket mer kontrollerat när hon är själv än med andra hundar och jag gissar att det även gäller för Cashmir. :)

Visst finns det risk för skador, men samtidigt eliminerar släpp i skogen skador på ett annat sätt: Släpp i skogen kommer att lära Cash att hålla koll på var han sätter fötterna. Det kommer också göra honom starkare och mer hållbar. Jag är övertygad om att en vinthund som har sprungit mycket i skog och mark blir mindre skadebenägen vid LC och race än en som bara har sprungit rakt fram eller på öppna fält. Ojämnheterna i marken och den varierande terrängen är på det sättet ypperligt! Jag önskar att jag hade bra skog lite närmare där jag bor.

Det måste väl vara lite samma som med hästar? En häst som får gå på varierat underlag, lyfta på fötterna osv håller i regel bättre än en häst som bara går på perfekt doserat, sviktande underlag.

Jag kom på en sak: Det du kan göra för att dämpa farten och öka koncentrationen något är att inte släppa Cash samtidigt som ni släpper er andra hund tills han har lärt sig att det inte är en god idé att inte gasa för fullt i knivig terräng. Dafne springer alltid mycket mer kontrollerat när hon är själv än med andra hundar och jag gissar att det även gäller för Cashmir. :)

+1 Ju fler vi är tillsammans, tillsammans, tillsammans, ju fler vi är tillsammans ju gladare vi blir!! :D

Ett sätt att få dem att dämpa tempot i början är att ge dem en uppgift: söka rätt på matte/köttbullar/leksak eller nått liknande.

Det måste väl vara lite samma som med hästar? En häst som får gå på varierat underlag, lyfta på fötterna osv håller i regel bättre än en häst som bara går på perfekt doserat, sviktande underlag.

+1 Ju fler vi är tillsammans, tillsammans, tillsammans, ju fler vi är tillsammans ju gladare vi blir!! :D

Så är det med alla liv som vandrar här på jorden, gäller även oss människor ;)

Som för hästar är det jättebra för hundar att skritta i kuperad terräng, stärker som mest då och hundar som upplevs som "lös" i kroppen stärker sig jättebra och blir stabil :bump:

Min vintis springer i princip enbart i skogen -dagligen. Och jag reflekterar inte längre över småsår längs benen vilket jag fick erfara förra veckan när en påpekade att min hund blödde från knogarna och jag svarar "äsch, det där lilla?":D Några timmar senare syns ju inget av det iaf...
Och ont verkar han aldrig ha :)

Nej hellre en glad och lite blodig - men ack så lycklig hund:rofl:

Vinthundarna har ju generellt ganska tunn hud.

Jag har aldrig haft vinthund och inte upplevt rivsår som något vanligt problem. Men min tanke är ett tunt täcke kanske kan skydda lite?

Min blandis "pitbull"/boxer har tunn päls,men har klarat sig relativt bra,dock så har jag aldrig släppt han i helt igensnårade skogar då jag är orolig att det ska stå något vilt bakom buskarna,vet att inkallningen sitter,men har bara behövt testat den EN gång in action,en katt hoppade ner alldeles framför nosen på han och drog iväg i 120 när han låg i skuggan av ett träd för nån sommar sen,så han hakade såklart på ganska fort,röt i och han stannade och kom direkt,lika chockade var vi bägge två! :p:D
Men jag är så jävla orolig att han ska springa efter nått och för en gångs skull inte lyssna,så han får gå i koppel/lina när vi är i täta skogar.

Han har skadat sig ordentligt en gång,sprang och stutsade runt som en galning,sen helt plötsligt så skriker och skriker han för fulla muggar,kommer fram till en hund som inte kan gå och blodet pumpar ur munnen! :cry:

Visade sig att han hade hoppat rakt på ett nedfällt träd och antagligen vridit till benet trodde vett (inget var brutet tack och lov),och lyckas spetsa tungan,var verkligen ett hål rakt igenom...:crazy:

Nä men fy vad otäckt :(
Det är just sånt jag är rädd för... det kan ju faktiskt gått mkt värre, vilken tur att det "bara" var tungan som blev spetsad och inte halsen eller ett öga... ne usch, får rysningar bara jag tänker på det!

Jag håller med er alla om att det säkert skulle få honom att snarare bli stadigare i olika terräng och lära sig "hur man springer i skogen" så småningom...och jag kommer fortsätta släppa honom lös i skogen, redan imorgon har vi planerat in förmiddan i skogen för att få hundarna lugna till julfirandet... men måste säga att jag fortfarande tycker att skogen är en allt annat än säker lekplats.. Jag hoppas bara vi slipper några olyckor imorgon för vore inte så trevligt att spendera julafton hos veterinären :o

Ja,fy vad läskigt det var,speciellt innan jag såg vad det var,för han var lite framför och vägen svängde,och han var nere i ett dike,så jag hörde bara hur han skrek,och inte kom när jag ropade,så jag fick en riktig chock,sprang inte ens dit själv,utan vart iskall och stannade och ropade,när tillslut hjärnan fungerar igen så springer jag dit,rädd för vad jag ska få se,där står han på tre ben,och det är MASSA blod,tårarna bara sprutade på mig medans jag lyfte upp han och bar han enda hem (10-15 min,tungt när han väger ca 30 kg,men då var man stark..)

Visste inte ens vart blodet kom ifrån,mer än att det kom ut ur munnen,men var orolig för innre skador,och om det var därför det fullkommligt sprutade blod ur munnen på han,min jacka var alldeles blodig,och jag bara plockar på mig bilnycklarna och åker in direkt till veterinären när vi kommer innanför dörren,blödningen hade nästan slutat när jag kom hem (tungan läker snabbt tack och lov)och jag hinner se att det är hål igenom tungan,så vart lugnare då,så var mest orolig över benet,men det visade sig att det inte var nån fara,utan han hade antagligen vridit till sig bara.

Känns lite tryggare att släppa han på åkrarna där det inte finns nått att skada sig på,men då och då åker vi ut i skogen fortfarande och låter han springa lös,men bilden sitter fortfarande kvar på näthinnan,jag är ju så löjlig så jag tror ju alltid det värsta jämt så jag trodde han skulle dö där och då,och jag får fortfarande panik när jag tänker tillbaka på den dagen.

Min schäfer är i princip alltid lös. Enda gångerna han är kopplad är när det är mycket folk på stan, men det är mest för deras skull han är kopplad då och för att de är lag på det. Han hade utan problem kunnat gå lös där också. Skadar sig gör han inte så ofta men ibland har man sett små sår på ffa tassarna när han lekt i skogen med oss. Inte så konstigt egentligen, det hade vi också haft utan skor. Men skulle aldrig kunna med att ta ifrån honom den friheten att springa lös. Skulle nog få en väldigt olycklig hund också.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 994
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Hur har era äldre hundar förändrats med åldern? Alvin var ett busfrö som liten, men ett snällt busfrö. Inget nafsande eller bråk, bara...
Svar
12
· Visningar
2 279
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är...
23 24 25
Svar
488
· Visningar
33 805
Senast: lizan
·
Hundträning Jag ska få hem en valp efter årsskiftet och funderar och planerar redan nu. Jag har en vuxen hund som både är genomsnäll men också har...
Svar
3
· Visningar
1 289

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka