Jag vet inte riktigt vad ska jag göra. Hästen har en lång tid av sjukdomar och skador, vi talar alltså 95% av hästens liv. De senaste gångerna jag försökt sätta igång har vi kommit till trav och så hästen halt igen. Vi har tagit det som återkommande fånganfall men för ett par år sen sa en veterinär till mig att det är något som inte stämmer. Det kan inte vara fång hela tiden. Lång historia kort så ringde hon kollega som kom och typ låg på stallgången för att kolla hästen. Det verkades och gipsades etc och rekommenderade ny hovslagare. Den nya kom och peppar peppar har hästen varit halt enbart pga hovböld sen dess (som feldiagnosticerades fel på djursjukhs som fång samt senast i höstas, en ny böld som feldiagnosticerats som NPA).
Det har varit prat om CT på djupa böjsenans fäste. Nåväl, hästen skrittas igång avsuttet som alltid samt kör equiband med mig som amatör 2 gånger i veckan. Hon rör sig trevligt men sist jag körde equiband visade hon hälta efter en stund, i trav. När det blir för tight på volten började hon halta riktigt. När jag sen testade igen var hon inte halt på större volt, men sen kom det igen i nåt steg, så det blir inte hela tiden.
På kvällen fick hon metacam (en dos, enligt vet ordination testar vi det), var "fångvarm" och sen gick det över. Jag tror inte på fång riktigt som kommer och går även om hon fortfarande har roterat hovben,sänkning och lamellränderna inte läker riktigt. Ligament i hoven som "ger smärta" vid den där volten?
Är det ens idé att testa att sätta igång igen?
Jag har genom åren tagit massor av hjälp och ingen kan hjälpa mig. Veterinären gör det de kan, har provat massörer, equiterapeuter, osteopater etc men ingen kan få min häst att bli hållbar. De ger upp extremt fort kan jag känna. Har nu funderat på att testa en sista person, en sjukgymnast för häst som jobbar eller jobbade på Evidensia i Helsingborg. Men ag vet inte.