Skadad på hingststation

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare JennyD
  • Startdatum Startdatum
J

JennyD

I somras hade vi vårt islandssto på en stor hingststation, där hon av olika skäl blev kvar nästan hela sommaren. Hon blev handbetäckt men gick i stoflock som enligt utsago var "välskött". (stökiga ston och sådana som gått ur brunst o.dyl. separerades från gruppen, alla var oskodda) Då jag är rädd om mitt sto och vet att sparkskador är inte helt ovanliga under sådana omständigheter är hon väl försäkrad och vi hade även ett muntligt avtal, utöver det vanliga kontraktet, att jag skulle kontaktas om hon blev skadad, smått som stort.

Vid slutet av sommaren började ryktet att hon var skadad nå oss. Jag tog omedelbart kontakt med hingststationen som ohövligt upplyste om att "hon är då inte halt när hon kommer travandes emot oss efter att ha varit och dängt upp de andra stona". Jag bad att veterinären skulle titta på henne och fick ett bestämt nekande med motiveringen att veterinären kunde inte hålla på med hältutredningar, det var fertilitetsanknutna saker eller skador av "akut" art han hade hand om där, något annat fanns det inte tid för. Då hon äntligen, i samma veva, konstaterats dräktig gav jag upp försöken till kommunikation och vi åkte och hämtade henne.

Det första jag såg var en enorm svullnad på höger skena, vid griffelbenshuvudet, vi lindade stödbandage och min man fick köra hem de fyra timmarna då jag chockad och illamående satt och fantiserade hur man avlägsnar lösa benbitar eller lappar ihop griffelbenshuvud på ett dräktigt sto... Lokalbedövning eller?

Efter ordentlig utredning på djursjukhus visade det sig att svullnaden var serum, blodkoagel och lymfa efter en trolig spark på de stora kärl som går ut där. Dessutom hade hon blödningar på det andra bakbenets sträcksena och det kan förklara varför hingststationen uppfattat henne som "ohalt", har man ont i båda benen är det inte så enkelt att halta. Vi såg dock en klar rörelsestörning framförallt i skritten och det är inte konstigt att det spänner och gör ont av en sådan enorm svullnad. Skönt var det iallafall att det inte var lösa benflisor!

Det har varit väldigt lång konvalecens på detta och skadorna kommer att bli kroniska o form av stört lymfsystem (=hon svullnar upp när hon inte gått på någon dag, stått still länge och vid kall väderlek) och ett stort överben. Själv mår hon inte dåligt av detta och användbarheten kommer inte att påverkas, men jag gråter fortfarande när jag tänker på att hon gick i deras hagar i över en månad utan att dom gjorde något åt hennes skador. Hade hon fått en antiinflammatorisk behandling i ett tidigt skede hade inte skadan blivit kronisk!!!

Varför? Hon var försäkrad, och dom borde ha kunskap att bedöma skador. Nonchalans? Tidsbrist? Okunskap?

Jag startar INTE denna tråd för att baktala eller gå till personangrepp. Jag vill bara veta om vi är ensamma om att ha varit med om något sådant här. Om inte; hur har ni blivit behandlade, vad hände och hur har det gått sen?

Vi tänkte driva detta i Islandshästförbundets ansvarsnämnd, men jag orkar inte. Dessutom har vi inte mycket att "komma med" då skadorna inte är speciellet "allvarliga". Stuteriet är stort, vi är små och kommer att bli nermejade i ev. rättslig tvist. Skriver av mig här på Buke istället, så kan jag kanske sova gott sedan!!:cry:

Titta gärna in på min hemsida och se hur hon såg ut dygnet efter vi hämtat henne, skulle ni lämna detta obehandlat i över en månads tid?

http://jennyd.zoomin.se/A669P7613

Hälsningar Jenny

Sv: Skadad på hingststation

Hej Jenny!

Jag blir så ledsen när jag läser ditt inlägg,:cry: dock har jag inte varit med om det själv.:smirk: Men jag kan förstå att du är ledsen.

Jag tycker det är dålig stil av dom att dom inte har bättre koll på hästarna, tar man åt sig ston på detta sätt anser JAG att då ska man även hinna med den dagliga vårdnaden,oavsett om dom har mkt att göra osv!
Annars får man minska ner hästarna eller be ägarna att köra fram o tillbaka med sina hästar i stället. (vilket ja kan förstå kan vara svårt för en del med långa resor osv)

Hoppas att ni får ett fint o välskapt föl som extra tröst!:p

:eek: Yikes! Benet ser ju helt deformerat ut!:mad:

Det är ju inte möjligt att de kan ha missat detta, om de hade koll på hästarna. Hur förklarar de själva att de kunde missa en sån sak?

Nej skulle inte lämnat det utan veterinär tillsyn mer än 24h (dvs den tid det tar för en upptagen veterinär att komma ut).

Tog ni hem henne direkt när ni fick höra ryktena? (Anklagar inte, undrar.)

lil-sis skrev:
Nej skulle inte lämnat det utan veterinär tillsyn mer än 24h (dvs den tid det tar för en upptagen veterinär att komma ut).

Tog ni hem henne direkt när ni fick höra ryktena? (Anklagar inte, undrar.)

Nu har jag förkortat alla händelser (blev trots allt ett långt inlägg!), men i stort sett blev vi varse om skadan redan i ett tidigt skede, när den fortfarande var akut och fick då löfte av stuteriets personal att hon SKULLE springas med inför veterinär och när jag sedan inte blev kontaktad angående behandling eller fortsatt veterinär kontakt (hältutredning) trodde jag att skademisstanken var "undanröjd". Redan i den vevan insinuerade personalen om att jag var "hysterisk", de uttryckte irritation när jag kom med önskemål och upprepade hela tiden "Lita på oss, vi vet vad vi gör..." Och jag, mitt nöt, trodde dom, ville iallafall tro dom.

Döm om vår förvåning när vi, efter regelbunden (dock motvillig från deras sida) telefonkontakt med stuteriet ang. fertilitetsproblemen, fick tillförlitliga uppgifter från annat håll om att benet var väldigt fult och säkert behövde veterinärvård. Detta var dryga månaden efter att vi trott att de visat upp skadan för stuteriveterinären. Han hade dessutom sprutat upp en brunst, tagit baktodling och gjort ett ultraljud på henne efter att skadan uppkommit...

Resten vet ni. Vi visste alltså att skadan var gammal och följdaktligen inte så allvarlig att hon var blockhalt. Det tog fyra dagar efter det sista telefonsamtalet innan vi kunde hämta henne, hemska dagar. När vi kom till stuteriet var ingen av de personer vi haft kontakt med där, bara en stackare som inte ens visste vilket sto vi ägde. Henne kunde vi ju inte klandra. Vi betalade vår räkning och tog henne därifrån så fort vi bara kunde. Usch. Det var hemskt.

Mabuse skrev:
:eek: Yikes! Benet ser ju helt deformerat ut!:mad:

Det är ju inte möjligt att de kan ha missat detta, om de hade koll på hästarna. Hur förklarar de själva att de kunde missa en sån sak?

Vi har bara haft kontakt via mejl efter allt detta, och även där insinuerar dom att det är vi som har problem med bl.a kommunikation (=vi är gnälliga) och de tycker fortfarande inte att skadan är allvarlig nog för att berättiga ett extra vetrinärbesök. Jag hade glatt betalat detta "extra" besök, då allt annat var prydligt fakturerat. Bl.a dygnsavgifter hela vistelsen. Vad fick vi för tillsyn för dom pengarna???:confused:

Det du beskriver är mycket vanligt.

Den största anledningen till att jag köpte egen hingst som passade mina ston var att jag inte vågade lämna mina ston någonstans. Det var inte värt ångesten. På nittiotalet gick många hingstar med flockar utan tillsyn på TAGGTRÅD. :crazy:

Den största anledningen att jag inte tagit emot ston de senaste åren är att jag kan inte ha en stoflock utan tillsyn dygnet runt. Jag har i alla år sovit med fönstret öppet ut mot hagen, och även då har man konstant ångest för vad som kan hända, med både stona och hingsten (i vårt fall iofs oftast hingsten) :eek:

Vi har trots ett maximalt säkerhetstänkande med separerade stoflockar etc haft en del tillbud genom årens lopp (många hundra betäckningar) och det är ju BRÅTTOM att ta hand om skador. Jag har kastat mig iväg till djursjukhus alla tider på dygnet för rädda uppsparkade knäleder och sönderbitna halsar, tycker att det sällan finns tidsmarginaler att vänta på att ta ut en veterinär först då det ofta krävs klinikresurser för den typen av skador det kan vara fråga om vid den här typen av "hormonellt" våld.

Jag tror mycket beror på okunskap och/eller lathet från hingsthållarnas sida. Främst okunskap.

Jag ser gärna att en hingsthållare är veterinär, eller åtminstone läkare eller annan hyfsat sjukvårdskunnig person :p

Ingen som har någon egen historia??? Då är vi kanske ensamma ändå:smirk: !

Vi har varit med våra islandsston hos fyra olika hingsthållare och det har fungerat bra överallt.
Sedan att ett sto inte blev betäckt hos en hingst tycker jag inte vi kan skylla på hingsthållaren utan på stoet och kanske hingsten.

Jag hade ett skadat sto hos mig i somras. När jag var uppe på kvällen för sista tilltitten (hos mig gick de ensamma alt några få i varje hage) så såg jag ena stoet (de gick 2st) springa som en tok i hagen, en ljus skimmel som nu hade en annan färkg på ena benet. När jag fick tag på henne så visade det sig vara en liten artär blödning på insidan av frambenet. Tryckförband och tät telefonkontakt med distriktan som inte kunde komma ut. När blödningen slutat så tittade vi till henne varje ½ timme resten av natten:smirk:
Det är den enda skadan vi tack o lov haft på de ston som kommit hit för betäckning. Det här slutade bra och ägaren var nöjd (vi ringde henne så fort vi talat med veterinären första gången).

Silverkedjan skrev:
Jag tror mycket beror på okunskap och/eller lathet från hingsthållarnas sida. Främst okunskap.

Jag håller nog med dig här..
Vi har inte hingststuteri men man kan ändå råka ut för både det ena och det andra på våra inackorderingar.

Både jag och gubben har tittat på bilden och läst igenom inlägget..
Först och främst skulle vi ringt ägaren.
Vi skulle också ha tagit in stoet och lagt om jodopaxomslag och tempat.
Om hon inte hade haft temp så skulle vi avvaktat till dagen efter.
Dagen efter hade vi ringt ut veterinär som fått gjort en bedömning om vidare åtgärd..
(vid temp hade vi ringt ut vet. akut ävem om ägaren inte hade gått att nå)

Tråkig historia...
Oftast står det i kontraktet att ägaren lämnar stoet på egen risk..men i detta fall har ju hingsthållaren försummat sin plikt att vårda stoet på bästa sätt..

AM

Senast ändrad:

Fast Elin - du har väl rimligen sorterat BORT en hel del hingsthållare när ni valt hingst ?

De som inte har den kunskapen kan råka mycket illa ut :(

Usch, vilken tråkig erfarenhet.
Jag har bara haft egen hingst två somrar (även om jag inte ägde honom första sommaren).

Vad jag har råkat ut för var ett sto som blev biten i mulen, såg inte kul ut. Pratade med veterinär, stoägare och även hingstägare. Daglig skötsel flera gånger om dagen i sommarvärmen och det läkte jättefint.

Att lämna på "egen risk" är för mig för sådana saker man inte kan råda över. Daglig tillsyn är en självklarhet. Har också hagarna runt huset..

Ja, det har jag gjort, bl a den hingsthållare JennyDs sto var hos.

Till Svala har vi haft särskilt höga krav.
Fast egentligen är det nog mest Askja som riskerar att bli skadad för hon är dum nog att inte flytta på sig, och så stökar hon gärna runt så de andra hästarna blir förbannade. Svala kan slåss utan att själv få en skråma.

em76 skrev:
Ja, det har jag gjort, bl a den hingsthållare JennyDs sto var hos.

Till Svala har vi haft särskilt höga krav.
Fast egentligen är det nog mest Askja som riskerar att bli skadad för hon är dum nog att inte flytta på sig, och så stökar hon gärna runt så de andra hästarna blir förbannade. Svala kan slåss utan att själv få en skråma.

Det var lite därför vi kom överens om att de omedelbart skulle meddela om det hände något i stoflocken, för att det inte är ovanligt med skador. Jag anser att de brutit både i tillsyn, djurskydd och mot vår muntliga överenskommelse.

Däremot är det mycket svårt när man inte har avlat förut, och dessutom inte är den typen som intresserar sig för skvaller, att VETA (eller ens ana) vilka som tar väl hand om ens sto eller inte. Det förutsätter man väl, eller är jag naiv? "Vårt" (fd!!) stuteri är bl.a auktoriserade av Islandshästförbundet. Vad behövs mer? Ska man inte kunna lita på auktorisationen???:confused:

Jag förstår fortfarande inte varför det var så svårt att berätta vad som hänt. Alla vet väl att det är skaderisk med hästar i grupp. Hade vi fått veta och betala för veterinären hade det inte sett ut som det gör idag!:(

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 548
Senast: Liten
·
Hästvård Hej! Tänkte rådfråga lite här för att se vad ni kloka bunkefalister anser och tror om detta. Jag har ett 7 årigt arabsikt...
Svar
2
· Visningar
1 512
Senast: Grannox
·
D
Ekonomi & Juridik Hej! Jag vänder mig till er här på buke då jag har ett problem. Detta nick är nygjort och jag vill inte röja mitt riktiga till hänsyn...
2
Svar
26
· Visningar
8 354
Senast: lilith
·
Hästvård Hej Vänder mig till forumet för att höra med er som varit med om liknande & kan dela med sig av sina erfarenheter. För 6 veckor...
Svar
2
· Visningar
4 698
Senast: jarnroos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka