Skadad menisk

Lady_D

Trådstartare
Är det någon är som har/haft en häst med meniskskada i ett bakknä? Hur ser prognosen ut?

Vi vet ännu inte dess omfattning då den upptäcktes idag med ultraljud, de ska gå in med titthål den 2:e. Hästen i fråga har varit halt mer eller mindre konstant sedan februari:crazy:. Började som frambenshälta som sedan visade sig komma från en bakbenshälta. Den ledde till att vi hittade ryggproblem i form av kissing spine och ett mkt snett kors. Detta hade dock hyfsad prognos och vi behandlade och försökt muskla honom.
Detta utvecklade sig tyvärr inte som vi hoppats och hältan försvann inte och snedheten kom tillbaks.

En sak som hela tiden "stört" mig är att han aldrig trots 1-2 gradig hälta bak aldrig verkat ha ont, utan glatt busat, sprungit, jobbat och hoppat. Då hältan verkade smärtfri och inte såg ut som en vanlig stapplande hälta utan snarare som att han hindrades att jobba igenom knäleden, kom jag att börja fundera kring brosk och meniskskador. Tyvärr hade jag rätt...

Då jag inte har någon erfarenhet av ngt liknande skulle det vara intressant att höra era erfarenheter och reflektioner.

Sv: Skadad menisk

Det fall jag känner till gick inte väl.
Vet inte mer än att det var en skadad menisk där också.

det beror väl mycket på hur pass skadad menisken är, jag har ingen erfarenhet av meniskskador på häst men destå mer på människa.
och menisken är ju som en liten disk som kan spricka, på folk opererar man ju en skadad menisk, med god prognos, där är det en rutinoperation som görs väldigt ofta. men jag vet inte hur pass utvecklad meniskkirugin är när det gäller hästar.
ring och fråga på närmaste djursjukhus?

Min häst har problem med ett bakknä. Det började med hälta för ganska precis ett år sen. Han behandlas då i två omgångar och sattes sedan igång under hela våren. lagom tills han var igångsatt i ´slutet på juni blev han dålig igen. Behandlades med Kortison bak och blev bra på första behandlingen. Hem för igångsättning igen.

Efter knappt 3 veckor i skritt blev han dålig igen så vi åkte in på UL och det visade stora förstoringar på minisken. Opererades ca 3 veckor efter det och skadan kommer troligen från att han gått omkull eller liknande. Om minisken sa inte kirurgen något speciellt egentlgien.. Den har antagligen bara blivit förstorad p.g.a. fel belastingar m.m. i knät.

Nu är det ca 2 månader sen han opererades och han sätts igång nu ganska snabbt enl. rekommendation från vet.

Det kan ju vara något liknande för er att det egenltigen inte är miniksen som är skadad utan att den tagit stryk av det andra.

Ledsen om det är luddigt skrivet.

Vet ett fall som visade sig vara en perforerad menisk. Hästen har blivit bra igen och hoppas regelbundet sen en ganska lång tid tillbaka. Fick dock spruta båda bakknäna innan hästen började vilja jobba ordentligt igen + en lång uppbyggnadsperiod för att muskla upp den.

det beror väl mycket på hur pass skadad menisken är, jag har ingen erfarenhet av meniskskador på häst men destå mer på människa.
och menisken är ju som en liten disk som kan spricka, på folk opererar man ju en skadad menisk, med god prognos, där är det en rutinoperation som görs väldigt ofta. men jag vet inte hur pass utvecklad meniskkirugin är när det gäller hästar.
ring och fråga på närmaste djursjukhus?

jag uppfattade det som att skada på menisk på häst är annorlunda än på människa. Kommer inte ihåg så mkt fakta om det nu eftersom det är så mkt sakdor att hålla koll på känns det som.:crazy:

Men samma typ av operation görs inte vad jag kommer ihåg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vilken vagn?
  • Träning och hälsa del 12
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka