skadad häst igen, vad göra?

Filur F

Trådstartare
Har haft väldiga problem med min halvblodsvalack nu i 8 veckor... Han har varit halt utan att det blivit bättre.. Det är i knät han har problem med..
Har varit inne hos vet med honom 2 ggr och hade olika veterinärer, Första gången var han inte halt vid böjprov men nu senast reagerad han.. Men det konstiga är att dom inte hittar något, han blev bättre när man hade longerat honom på böjt spår då reagerade han inte alls på böjprov :confused:
DOm sa att jag skulle börja rida honom, men jag vägrar rida en halt häst..
Han är värst på morgonen, när man ta in honom på kvällen visar han ingen hälta..
Har haft ute en ET som masserat honom på bakdelen och senast så verkade det som hon kom åt en öm punkt långt inne i musklerna, men sen när hon skulle röra knät, knäppte det till och han var bra :confused:
Han är ju givetvis fortfarande öm och halt från behandlingen då det bara är 2 dagar sen..
Ska dit igen till ET om två veckor för att se om han blir bättre annars blir det vet igen...

Är det någon som har varit med om ngt liknande??

Tycker hela skadan är konstig då han ändå inte verkar ha ont, då han stödjer på bägge benen lika mkt..

Snälla behöver råd osv!!!!!!!!!!!!!!

//F

Sv: skadad häst igen, vad göra?

Vad har veterinärerna gjort för undersökningar? har dom röntgat och gjort ultraljud?

Jag förstod inte redigt..
Var hästen halt första gången men reagerade inte på böjprov?
Eller var inte hästen halt första gången? :confused:

Undrar också vad vet. gjorde mot hältan.. Hittas ingenting vid böjprov så brukar de alltid röntga eller UL (här iaf..)
Var det fram eller bak hästen var halt?
HUR mkt halt är hästen??

Att hästen stödjer båda benen säger ju inte så mkt.
För att avlasta ett ben krävs en REJÄL hälta, och då skulle ingen vet. rekommendera ridning.

Då skulle jag absolut åka tillbaka och kräva att de röntgar och gör ultraljud. förstår inte hur de kan säga att de inte har hittat någonting när de inte har gjort någon diagnostisk undersökning.
Det ända dom har gjort är ju att titta efter symptom, då kan man ju aldrig få reda på vad det egentligen är för fel på hästen.
Föreslog de någon behandling eller sa de bara att du ska börja rida på hästen igen? verkar ju väldigt konstigt om hästen var halt, vet du hur många graders hälta den visade?
föreslog de inget återbesök?

Fång? Kan verka som hälta i början. Värst på morgonen och sen bra på eftermiddagen när de rört sig. Har fått ta bort 2 fånghästar genom åren och det började med konstiga hältor som var värst på morgonen för att sen vara bättre. Veterinärerna gick igenom hästarna utan att hitta felen. Jag är lite "paranoid" efter 2 fånghästar och din har helt säkert inte det men det kan vara luriga symptom i början.

hästen har varit halt under 8 veckor.. Efter första veckan åkte jag till vet då han fortfarande inte blivit bra.. då reagerade han inte på böjprov utan det var mer nu andra gången han var där(för 1 vecka sen).. då böjde vet honom 2 ggr och första gången var han halt men efter att vi longerat i alla gångarter var han ej halt vid böjprov så dom ville inte göra mer undersökningar...satte diagnos muskelsträckning..
det är vänster bak han är halt.. på morgonen är han jätte halt men efter att fått leda till sig är markerar han inte alls..
Ska byta veterinär klinik helt i och med att ingen utav vet ville göra mer än böja.. :crazy:

jag tror inte det är fång då han ej går på bete ännu.. Och hältan kommer från knät..

Som övriga sa, kräv att vet röntgar och/eller kör ultraljud. Något måste vara fel.

Det som jag först funderar på när du säger att det sitter i knät och att han haltar på morgonen när man tar ut honom ur boxen men går utan problem när man plockar in honom från hagen är patella upphakningar. Då kan hästen halta och/eller "tappa ben". Oftast visar det sig tydligast när hästen stått stilla mycket och brukar oftast släppa när den rör på sig.

Nej dom föreslog ingen behandling utan sa bara att jag kunde börja rida..
dom sa iinte hur många graders halt han var, men jag tror inte att det var mer än 2 graders hälta.. och hältan försvann efter att han fått springa på volt i alla gångarter..
Jag skulle bara dit igen om det förvärrades och det har det inte gjort.. Men jag ska ringa till Slöinge då dom tydligen inte gör ultraljudsundersökningar på travbanan i Halmstad..(dit jag åkte med honom)

Mmm jag tänkte också på någon låsning eller patella upphakning och ET:n med i och med att det släppte så fort hon gjorde kiropraktik på knät..

Men det konstiga är att hältan kom plötslig och inte smygande... brukar inte patella hakningar komma smygande???

Det är tydligen många kliniker som inte använder sig av ultraljud, jag fick själv tjata mig till att de skulle göra ett ultraljud på min häst efter att de hade behandlat ett bakknä tre gånger med kortison. Röntgen gjordes redan första gången u.a. sen när jag lyckades tjata till mig ett ultaljud vid tredje besöket så visade det sig att hon hade en ligamentskada i bakknät.
Fast en ligamentskada eller meniskskada borde inte bli bättre efter rörelse, så jag skulle börja med röntgen om jag var du, visar inte den någonting skulle jag gå vidare med ett ultraljud.

Det är så många skador som inte stämmer överrens med hältan.. både vet och ET:n var frågande då dom inte sett något sånt här innan:confused:

Jag frågade vet flera gånger om det kunde vara en ledinflammation då det påminner så mycket om hans förra ledinflammation men han sa att i och med att han blev bättre kan det inte vara det..

Det ända han är runt knät är lite svullen men inte alls mkt..

Hur blir dom när dom fått en blödning i knät??eller en muskelbristning??

en muskelbristning borde leda till svullnad och ömhet vid palpation.
En blödning kan yttra sig på olika sätt beroende på vart det är och hur omfattande det är, men det känns långsökt att en blödning skulle kunna orsaka hälta under 8 veckor.
Hur ser svullnaden ut? har den varit konstant under hela tiden? är den hård eller mjuk?

En sträckning känns som ett möjligt alternativ, då det inte är ovanligt att de sitter i under en längre tid och att det uppkom plötsligt utan någon kraftig hälta.

Inte alla gånger, och ibland märker man inte av de första små tecknen.
Skulle det vara det så är rätt träning, stretchning och liniment väldigt bra och lindrande. Sedan självklart så mycket hagtid som möjligt, alternativt promenader vid sidan av träningen.

Hur gammal är han?
Patella upphakning är nämligen väldigt vanligt på unghästar, när de växer och musklas.

Man ser inte ens att han är svullen utan det känns mer när man ställer sig bakom och jämför båda benen.. Vad jag vet han han varit svullen hela tiden..
svullnaden är mjuk..
Men hur länge kan en sträckning sitta i??

han är 15 år..
Vi ska sätta ut dom på bete i helgen då han mår bättre av det.. Hade velat sätta ut honom redan nu men har lite tjuriga stallkompisar..
Jag har testa att smörja in med linement men han blev inte bättre utav det..
Har även börjat ge honom Djävulsklo (rekommendats av ET:n) men hältan släppte inte..
Och försöker gå med honom varje dag...
Och stretcha honom har jag oxå börjat göra men i och med att han har ont är han väldigt svår att stretcha..

Bete låter bra och det är bara att fortsätta med de övriga sakerna med. Det tar tid innan det släpper. Liniment Blue/Blue Lotion är riktigt bra till sådant, då de efter att de kylt värmer och gör det linimentade området flexiblare. stretchningen får man g försiktigt fram med...lite i taget..du får känna efter hur mycket han klarar av att sträcka ut allt eftersom.

Men som sagt, kolla med vet om röntgen och UL, det kan ju trots allt vara något annat.

mmm ska ringa vet imorgon så att jag får en tid redan nästa vecka...

Sen har jag en till fråga... Hovslagaren kommer imorgon och ska sko om, tycker ni att jag ska avboka tiden eller inte??

Det är nog bara bra att han är väl balanserad. Så jag skulle låta hovslagaren komma ut och fixa det.
Som min hovslagare säger..."Någon/några millimeter på hoven blir till centimeter uppe i benen, lederna och ryggen".

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 532
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
539
Senast: Grazing
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 174
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
992
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Hård nacke