skadad häst igen, vad göra?

Sv: skadad häst igen, vad göra?

Nu har jag ringt till vet ska dit på Torsdag nästa vecka... Hade velat åka dit tidigare då han var värre idag på morgonen.. Han kunde knappt gå :crazy: Men blev så klart bättre under dagen...

Djursjukvårdaren som jag pratade med trodde det var ngt med Patellan i och med att han blir bättre när han värmt upp..

Men blir inte benet helt rakt om dom har ngt fel på patellan? Han går nämligen mer på tå..

Patella är enklast att upptäcka om du går med han i en brant nerförsbacke. Du tror inte att han kan ha blivit sparkad på bakknät? Att han är halt på morgonen skulle jag se som ett varningstecken. Äldre hästar har svårare att läka sig. Haltar han eller knäpper han med bakbenet när du för ut honom? Reagerar han när du trycker och klämmer på knät?

Jätte bra!

Patella låsningar orsakar låsningar i knäleden som gör att de int kan böja-sträcka ut benet ordentligt. Om du känner på knät så finns det en kula där, där finns det ett ligament som de hakar fast knät i. Det är så de vilar benen när de står, sover osv. Du vet att hästar då har ovansidan av hoven i backen, så om hakningen inte går tillbaka direkt kan göra att han bara kan sätta tån i backen.

Som Friss sa kan du testa att leda honom i backar.

En sätt att få en hakning att släppa lättare är att backa hästen, så det är ett tips när du tar ut honom på morgonen, backa honom något eller helst ett par steg innan du leder ut honom.

Låter precis som min ponny som hade lösa benbitar. Hon blev halt bara pang bom och första gången tog jag ut vet då sa han att jag skulle fortsätta rida henne för då kunde de "kana ur" leden så jag red försiktigt på henne och dagen efter så var hon ohalt. Har även läst att hästar kan "tro" att de är halta länge efter att skadan gått över. Såg det själv på min häst sm hoppade på tre ben 1 vecka innan jag köpte henne (hon hade alltså hoppat på tre ben i 2-3 veckor men sparades eftersom röntgen visade på benbitar) så en dag blev det trångt i insläppet och hon tappade balansen och satte ner det fjärde benet och kom på att WOW jag har visst inte ont! :D

Hur som så är väl en rejäl genomgång av pållen att rekomendera. lycka till :)

jo visst kan han har fått en spark på knät.. Men jag tycker det borde ha läkt nu..
Han blir bara bättre och bättre från hältan sen ET : n var här men vill ända åka in till vet i fall det har blivit ngt i knät..

Han reagerar inte när man trycker på svullnaden.. har han aldrig gjort..
På morgonen haltar han ut och kan inte göra riktiga vändningar..
Men som sagt han verkar bli bättre för i dag gjorde han en riktig vändning utan att halta :)

Uppdatering från veterinär besöket idag...

Hästen var jätte halt idag och visade kraftigt på högt böjprov...
Han bedövades mellan kotan och hasen men hältan släppte inte så det blev röntgen.. Inget hittades på röntgen, förutom en jäääätttteee liten förändring på hasen.. Veterinären trodde ej det var den som orsakade hältan då hältan kommer från knät..
Han gjorde ultraljud och där visade ingenting heller... :confused:
Var där i 5 timmar men fick inte veta vad det var :crazy: Hästen var helt tokig och drog i väg med veterinären.. Han fick smeknamnet Huliganen hehe..

Ska dit nästa vecka igen för att bedöva alla ben så vi verkligen får reda på var hältan kommer i från..

Hade hoppats på att få reda på vad det var idag men ville inte plåga han mer... Tur var det iaf att det inte var en fraktur..

Nej han böjde bara vänster bak.. Men nu nästa gång ska han nog bedöva alla ben om han inte hittar var felet sitter... Sen blir det väl titthålsundersökning för att verkligen hitta det..
Min ET tror det är en liten skada på minisken då skadan påminner lite om det men vet såg inget när han gjorde ultraljud så jag är tveksam till det...

Det kan vara fång även fast den inte gått på bete!

En häst i stallet fick fång, i tidigt i mars (inte ett grässtrå hade kommit upp) och hade samma symptom: halt på morgonen och bättre på kvällen. Vet togs ut, böjde och sa att det var kotl.infl. Det var dock en ganska gammal häst (+25) så det var nog inte så konstigt att han reagerade på böjprovet....
Även hovslagare kollade hovarna och klämde på dom men hittade inget (det var i början av hältan), efter en tid åkte hon till klinik = fång. Tyvärr gick det inte så bra för honom, det blev bara värre.

Hoppas du hittar vad som orsakar hältan hos din häst!

Jag tror inte att det är fång, han hade då blivit mkt värre när han kom ut på bete och det har han inte.. och hovslagaren var här för ca en vecka sedan och han sade inget om fång när han skodde om..
om han hade haft fång hade han reagerat på lågt böjprov men det gör han inte utan bara på högt...

Har idag varit inne med honom hos vet igen för att gör bedövning på hela benet..
Idag reagerade han på lågt böjprov, men även på högt böjprov..
Han bedövades först i kotan och då släcktes ca 20 % av hältan men vet var inte nöjd så då bedövade han knät.. Hältan släcktes inte alls :confused: Alla har trott att hältan kommer från knät..
Han bedövade från hasen och neråt och då släcktes resten av hältan...
Ska tillbaka dit igen på måndag och bara bedöva knät för det tar så lång tid att se :(
Han trodde att antigen sitter hältan 20% kotan och 80% hasen eller 100% knät..
Om hältan släcker vid bedövning av knät måste dom göra titthålskirurgi för att kolla och inte ens då är det säkert att han blir fullt återställd.. :( Och vid titthålskirurgi är det jättelång konvalencse tid och man får börja om helt från början :cry:
Usch det var en jobbig dag, hade hoppats på att dom hade hittat felet så man sluppit åka dit igen då hästen inte tycker det är kul längre.. :cry:

Uppdatering....

Har återigen varit hos veterinären för bedövning av knäled.. Hältan släcktes inte utan blev värre..
Så hästen röntgades i båda bak knä utan att inte hitta ngt men veterinären ville skicka plåtarna till en konsult för att vara på säkra sidan... Men han tror inte att dom kommer hitta ngt..
Han ville göra en insatts så han sprutade in kortison i knälederna och även i hasen.. Boxvila i 2 dagar sen stå i liten hage i 3 veckor och efter det återbesök...
boxvilan gick bra men inte att stå i en liten hage själv utan han fick panik och galopperade och ställde sig på bakbenen:crazy:
Så nu står han i ganska stor hage med en otroligt lugn hästkompis..
Han har inte varit halt på flera dagar nu :) Och man märker att han mår sååååå mkt bättre..
Går även på medicin Metacame och han älskar den haha slukar i sig den med glädje.. :bow:
Hoppas på att han är bra vid återbesöket så vi slipper mer utredningar...

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 532
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
539
Senast: Grazing
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 174
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
992
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att curla eller inte curla sina barn
  • Gamla trotjänare
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur