Skadad fölunge

Ela

Trådstartare
Min fölunge född i lördags har lyckats att dra på sig en sårskada på ena framknät. Inte så djupt men ändå rejält, skulle tro att han skrapat sig.

Iaf pratade jag med veterinären och jag skulle bandagera och se till att han inte blir jättehalt eller får feber.

Men det står still i huvudet, när räknar jag med att en fölunge har för hög temp?

Sv: Skadad fölunge

Jag har för mej att i alla fall 38,5 är normalt för en fölis.
Du får väl tempa regelbundet och hålla koll på att den inte stiger.
Håller tummarna för att det inte blir något krångel, såg bilder på sötnosen i en annan tråd!

Sv: Skadad fölunge

Vid 39 grader skulle jag iaf reagera, samt även om fölis skulle bli hängig, vila mer än vanligt, dia sämre än vanligt och verka slö oavsett temp. Aldrig fel att ringa vet och rådfråga!

Liknande trådar

Hästvård Jag var bortrest i helgen och på söndag hörde hästvakten av sig och tyckte att det var konstigt att min ena häst inte ville äta, efter...
Svar
13
· Visningar
2 220
Senast: SkorpSmulan
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 804
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 907
Senast: skuggi
·
Hästvård Hej! Jag håller på att bli tokig över detta. Förra året gick jag omkull med min häst (väldigt otippat då hon är väldigt säker på sina...
Svar
1
· Visningar
1 202
Senast: trollmamma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka