Hej alla experter!
Jag har under en period letat efter en foderhäst, provridit ett tiotal. Men med min osäkerhet och rädsla har jag inte hittat rätt, tills jag provried senaste. Jag har aldrig känt sånt band mellan häst och ryttare, trots att han ska vara blyg var han väldigt mysig med mig. Ägaren var chokad över hur hästen hade bettet sig kring mig, vilat på min axel. Jag var alltså helt såld.
Även när vi red så var det underbart, trots att han stressade upp sig när hagkompisen gnäggade så fick jag inte känslan av osäkerhet, utan mer känsligas av "sluta fjanta dig". Tyckte det var extremt härligt.
Nu till problemet, han har en senskada.. Villet menas med att han inte ska hoppa, ett skutt går bra men inte mer. Sedan så kan han heller inte ridas hårt på sommaren då skadan svullnar upp och han blir halt, men man kan skritta enligt ägaren trots att det inte känns helt ok?
På vintern blir han helt bra, går att rida hårt på osv. Ägaren beskriver det som om han blir helt bra vid månadsskiftet, tycker det låter supermärkligt. Hur det kan bero på månader, att han efter x antal månader blir bra. Kan det verkligen bero på de par extra graderna?
Jag själv tror att ägaren börjat rida honom på sensommaren (Hon började då rida in honom) och sedan ökat på arbetet, och sedan vid nästa sommar märkt av skadan och ställt av honom. Sedan när skadan blev bra började hon rida och trappa upp arbetet.
Vi har pratat mycket och länge med ägaren, han är röntgad. Hon har pratat med duktiga veterinärer och det finns inget att göra förutom att rida anpassat. Kan även säga att han fick skadan som föl. Jag själv är rädd att stå med en häst som är halt. Trots att det är ägaren som står för försäkring och vetrinärkostander. Vi funderar att ta ut en veterinär som vi känner och prata med henne om detta, att hon alltså kan lära oss. Funderar också att ta ut min förra tränare som är superduktig kring hästen, massör och tränare kring marken och förstår hästens språk.
Vad tycker ni att vi ska göra? Ta honom? Jag kan själv säga att jag inte rider hårt, dressyrnörd som älskar att mysa. Har ni varit med om detta att under sommaren blossar skadan upp?