Skadad av att föda.

Sv: Skadad av att föda.

Nej inte för alla, men vissa skulle tycka att det var en fördel, jag är en av dem.Vissa är helt enkelt bara för livrädd för förlossningar, sprutor, skalpeller osv att de vill ligga nersövda under tiden ungen plockas ut, när man vaknar är det ju över.Man har ett ihopsytt sår på magen & mer eller mindre ont, men inget outhärdligt.

Jag känner mig i princip lika rädd för vaginal förlossning som för snitt. Vet inte hur min stackars unge ska komma ut. Söva ner mig totalt i 7 månaden och väcka upp mig när ungen är sisådär några månader kanske.
Jag tycker att du ska berätta för din barnmorska att du är rädd, om du inte redan gjort det. Det finns hjälp att få!

/Bri, som hade en jättebra förlossning med lyhörd och icke-stressad personal

De stora riskerna är av annan art.
Risk för sammanväxningar och endometrios (livmoderslemhinna på rymmen i buken).
Svåra och obotliga komplikationer.
Att fixa till ett underliv är så mycket lättare.
Det sitter utanpå och innebär inga direkta risker att operera om och snygga till.

Var har du fått det ifrån att man får sammanväxtningar och endometrios efter en förlossning? Jag har själv svår endometrios, och mina läkare säger till mig att det brukar bli bättre efter en förlossning. Inte nämt nåt om att det skulle förvärras efter kejsarsnitt. Dessutom så brukar endometrioshärdar "läka ut" om man inte har mens på väldigt länge, alltså krävs det hormonpreventivmedel så brukar de flesta med inte så svår endometrios bli bra igen.
Sen tror inte jag att det är så lätt att operera underlivet och fortfarande vara lika känslig som man var innan. Tror att det är många som tappar viss känsel, eller inte lyckas "snygga till det".

Jag blir alldeles förskräckt när jag läser en del kvinnors upplevelser från sina förlossningar! Jag har inte fött barn och tänker inte göra det heller så jag vet inte hur förlossningsvården är, men det låter ju hemskt att så många känner att BM inte har lyssnat på dom och att de känner sig otrevligt bemötta! Jag blir så arg på att kvinnor inte prioriteras inom vården :mad: Hade det varit män som fött barn hade de behandlats som prinsessan på ärtan med bästa tänkbara vård.

Dessutom håller jag med No.1, jag tror att kejsarsnitt är mindre riskfyllt än vaginal förlossning, efter att ha läst artiklarna som länkats till i tråden. Tycker det är rätt så vanligt att kvinnor inte får ta del av all information. Jag vet hur svårt jag har det att få min läkare att diskutera risker och för resp nackdelar med en hysterektomi. Det enda jag får höra är att det är så riskfyllt och så farligt och så dåligt och jag ska ju ha barn blaha blaha, medan kvinnor som har genomgått en hysterektomi och alla studier som har gjorts visar nåt helt annat. Då får man uppfattningen att det är guds gåva till kvinnorna att bli av med livmodern...

Var har du fått det ifrån att man får sammanväxtningar och endometrios efter en förlossning?

Från den här rapporten.
http://www.socialstyrelsen.se/NR/rdonlyres/3053EF38-1210-4385-A918-A65709A3A278/3463/20051123.pdf

På den här webplatsen.
http://www.socialstyrelsen.se/Publicerat/2005/8750/Sammanfattning.htm

Sen tror inte jag att det är så lätt att operera underlivet och fortfarande vara lika känslig som man var innan. Tror att det är många som tappar viss känsel, eller inte lyckas "snygga till det".
Jo men det vet jag.
Eftersom jag är opererad och det blev alldeles utmärkt.
Nervändarna hittar varandra igen och växer ihop.
Det är mjukdelar med mycket material att jobba med och läkningen i underlivet är fantastisk.
Och kirurger är ju utmärkt duktiga.

Varför skulle inte det bli bra?
När de kan fixa till ansikten som med plastikoperation blir bättre än innan?

Jag har själv svår endometrios, och mina läkare säger till mig att det brukar bli bättre efter en förlossning.

Det är inte förlossningen som förbättrar läget.
Det är graviditeten.
Och kanske även amningan efteråt, om man ammar då.
För när man ammar är man ofta i ett tillfälligt klimakterie.

Men bara för att det gick bra för dig betyder inte det att det går bra för alla! Likaså bara för att dina vaginala förlossningar flöt på utan problem betyder inte det att alla kvinnor kan föda vaginalt eller ens vill det för den delen.

Fortfarande så är ju snitt betydligt mer riskfyllda än vaginala förlossningar. Så vad man VILL är väl rätt ointressant, det viktiga är väl vad som är medicinskt försvarbart.

Jag blir alldeles förskräckt när jag läser en del kvinnors upplevelser från sina förlossningar! Dessutom håller jag med No.1, jag tror att kejsarsnitt är mindre riskfyllt än vaginal förlossning, efter att ha läst artiklarna som länkats till i tråden.

Men vänta nu.... Hur många förlossningar tror du inte går BRA? Självklart låter det hemskt när man läser flera stycken på rad som fått men för livet. Läs istället alla 100.000 förlossningsberättelser som gick bra istället! Eller ännu fler, det beror ju på hur långt bak i tiden man ska gå, ett, två eller tio år.

Grejen är ju att för dem de går lätt och bra för inte har något större behov att prata om det, alltså hör man bara skräckhistorierna.

På återträffen med föräldrakursgruppen fick vi berätta om våra förlossningar. Hon som började ville knappt, för hon SKÄMDES över att det gått så lätt...

Varför skulle inte det bli bra?
När de kan fixa till ansikten som med plastikoperation blir bättre än innan?
[/QUOTE]

Nu jämför du väl äpplen med päron?

Estetisk pkirurgi på en frisk men ful näsa går i regel bra utan problem, men estetisk pkirurgi på skadat katastrofområden tex näsa som blivit tuggad av hund, ser kanske snyggare ut men gällande känseln får du i regel problem efteråt.
Ärrbildning som ärrbildning.

En bekant spräckte BLA sin klitoris under vaginal förlossning.
Klitoris är som alla vet ett näste av nerver.
Hon är opererad och blev bättre men inte helt bra och kommer heller inte bli.

Min bekant har nu fått sitt andra barn vilken förlöstes, pga ovanstående, med kejsarsnitt.
Min bekant föredrar, enligt egen utsago, att ha känselbortfall på snittet på magen istället för i klitoris.
För sent att välja dock.

En kvinna om året dör av kejarsnitt.
Så man kan ha otur oavsett förlossningssätt.
[/QUOTE]

1. Hur många dör årligen vid vaginalförlossning (blodpropp, blodförlust och vad det nu kan vara), för det sker mig veterligen.
...och hur många kvinnor OCH barn HADE dött vid naturlig förlossning om inte kejsarsnitt funnits.

Med tanke på satistik som visats tidigare i tråden känns det som att man ska ha otur om man får men vid kejsarsnitt medan du snarare skall räkna med något skit vid naturlig förlossning, övergående eller icke.

Det beror på vilken statistik du väljer att titta på. Jag länkade tidigare till sanningssägande Aftonbladet och den statistiken var en motvikt till den du har presenterat.

Estetisk pkirurgi på en frisk men ful näsa går i regel bra utan problem, men estetisk pkirurgi på skadat katastrofområden tex näsa som blivit tuggad av hund, ser kanske snyggare ut men gällande känseln får du i regel problem efteråt.
Ärrbildning som ärrbildning.

PRECIS!

Det handlar inte nödvändigtvis om att "snygga till" ett underliv där en blygdläpp råkat bli en halv centimeter för lång för att vara bekväm när man sitter ner i trav! Det handlar om ringmuskler som går av, nerver som går av, livslång inkontinens, känselbortfall, uttöjning och framfall. Det är inte som att ta bort påsar under ögonen!

Jag håller med båda ovanstående inlägg. Måste säga att en förlossning ofta är en ganska okontrollerad sak, medans ett snitt (utom akutsnitt) är något kontrollerat.

Jag tycker att det förekopmmer mycket desinformation och skrämselfakta, samt en märklig uppfattning om att det som är naturligt nödvändigtvis är bäst. Om det inte vore för vår avancerade vård så skulle väldigt många dö av förlossningar, och det är också naturligt.

Fny

1. Hur många dör årligen vid vaginalförlossning (blodpropp, blodförlust och vad det nu kan vara), för det sker mig veterligen.
...och hur många kvinnor OCH barn HADE dött vid naturlig förlossning om inte kejsarsnitt funnits.

Med tanke på satistik som visats tidigare i tråden känns det som att man ska ha otur om man får men vid kejsarsnitt medan du snarare skall räkna med något skit vid naturlig förlossning, övergående eller icke.

Men du måste väl förstå själv att det är skillnad att ta till en stor bukoperation när det är fara för barn och/eller mammans liv om man fortsätter, mot att ta snitt "för tänk OM det skulle bli tok".

Och återigen, hur många barn föds det? Hur många blir det något galet för mamman med vaginal förlossning? Och då räknar jag inte att behöva sys nertill där det läker ihop snabbt utan men för de allra flesta. Hur många tror du inte har bra förlossningar och du aldrig får höra om?

Skrämselpropagandan slår hårt, både vad gäller förlossningar och avmaskning mot bandmask (måste bara dra en sån parallell över hysterin om bandmask tack vare en viss reklam).

För ett antal år sedan så dog en kvinna i barnsäng efter en vaginal förlossning.
Orsaken var att man missat att hon hade fått barnsängsfeber utan trodde att hon var förkyld (influensa).
Om hon hade fått antibiotika i tid så hade det gått bra.
I samband med det så stod det också något om att en kvinna vart 10de år dog efter en vaginal förlossning.

Om t.ex. stora kroppspulsådern brister vid förlossningen, så är inte det en förlossningsskada.
Det är ett aortabrock.

Och barn.
Jo kejsarsnitt är ju en välsignelse när det verkligen behövs.
Men inte något bra att ta till som standard bara för att man har lust och inte VILL föda vaginalt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka