Skada på hornhinnan

Emmmmma

Trådstartare
Min lilla gosse har fått en rispa på hornhinnan på ena ögat och är nu ordinerad ögondroppar och smärtstillande i 8 dagar. Han är en (väldigt) van utekatt och får gå ut och in precis som han vill under dygnets alla timmar. Vi har dock ingen kattlucka utan öppnar dörren åt honom när han säger till. (Han är bara ute 2-3 timmar åt gången)
Det har nu gått drygt ett dygn och jag börjar snart slita mitt hår 😅😂 Han förstår inte alls varför han inte får gå ut och piper och springer runt som en osalig ande, framförallt under natten.
Mina frågor:
Brukar de lugna ner sig efter några dagar, eller får jag helt enkelt se fram emot en vecka med minimal sömn?
Har någon erfarenhet av en rispa på hornhinnan och hur läkningen sett ut?
Jag har inte behövt sätta på honom en tratt då han inte alls kliar sig och jag börjar lite fundera på om han ändå kan gå ut om några dagar…
Sista frågan; Kommer han flytta hemifrån när han väl får gå ut?!? 😭🥲😜
 
Om jag utgår från egen erfarenhet så skulle jag säga att det blir lite bättre med klagandet, men inte mycket på så kort tid. Så ja, du får kanske ställa in dig på dåligt med sömn…….
Skadan i sig har jag ingen koll på men jag kan nästan garantera att han inte kommer flytta hemifrån ;) Turligt nog är de ganska förlåtande när det gäller såna saker, speciellt om de får något gott efteråt:)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 050
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 301
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 584
Senast: Sandora
·
Hundhälsa Hej! Jag tidigare skrivit om min valp som har juvenil vaginit. Hon får återkommande urinvägsinfektioner pga detta. Hon är behandlad med...
Svar
16
· Visningar
3 333
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp