Skada i carpus!! Behöver råd

K

korint_lover90

I tisdags förra veckan (8 dagar sen), gick min häst omkull i hagen och kom in med två svullna knä + sår på mulen. Då jag kom till stallet väldigt sent och ingen hade sett skadad när de tog in hästen från hagen så fick jag bara tvätta av såren och lade på en alovera gel (råd från stallkompis). Ingen feber, var pigg, men varm i benen + svullen. Dagen efter var höger ben helt okej men vänster knä rejält svullet så jag ringde vet. som sade åt mig att lägga ett spritbandage över natten(hade inte sprit så det blev jodopax), och hästen stog inne nästa dag då benet var lindat över knät. Ingen feber, piugg och haltade inte. Dagen efter (titta på bilderna), fortfarande ingen feber och det verkade gå åt rätt håll så lindade inte mera tvättade bara såret och på med kräm. På fredagen hade svullnaden 'åkt ner' till skenan, men promenerade och efter va det bättre.

BILDER (ursäkta den flummiga bloggen..)
http://alexzz.bloggagratis.se/

så vi har tagit lugna promenader (hästen i hagen också på dagen) fram tills i går. (skriver detta mitt på natten). Svullnaden var knappt där så jag och en kompis bestämde oss för att se hur han gick. Till min förskräckelse så haltade han jätte mycket på vänster fram i trav både höger och vänster på både rakt och böjt spår...

Nu har jag läst mycket om vad ni på buke har skrivit innan om linande saker, m,en nu är jag osäker på vad jag ska göra.

Ska jag bara hålla i gång honom som jag gör nu, endast lugna promenader?
Eller åka inn til klinik och be om ultraljud och/eller röntgen??
Har ägen hört om Back on track knäskydd.
skulle det vara nåt bra??
tack för svar...

Sv: Skada i carpus!! Behöver råd

Vi hade en irländare för många år sedan som fick en liknande skada, på ett liknande sätt.

Hon vilade två veckor med olika bandage(minns tyvärr ej vad).
Var halt lite till och från i några veckor.

Sattes sedan igång i tävlades i flera år, tills hon fick pensioneras pga åldern. -Aldrig några problem av skadan i knät.

Däremot så hade hon typ som en vätskefylld "galla" över knät i flera år efteråt.
Jag hade en veterinär att skriva ett intyg på att den var helt utan betydelse för hästen - och det var aldrig ngn som stoppade oss pga den. Däremot frågade de flesta om den.

Jag skulle absolut åka in och kolla, av uppenbar anledning.

Håller tummarna det inte är någon fara.

Tack för svar
Känner att jag nog vill vara på den säkra sidan. Ringer imorrn och beställer tid hos kliniken! Har däremot dåliga erfarenheter av klinik..
vad är det jag borde förvänta mig? sprutningar och sånna gejjer?? usj det här e inge kul :crazy:

Förvänta dig ingenting tycker jag. Det behöver inte alls vara något, men det kan vara det. Och även om det är svårt så det är ingen ide att ta ut en massa elände i förskott, om man kan låta bli.

Men uppdatera oss gärna när du varit på kliniken, och jag håller en tumme!

Jo var på kliniken i måndags. böjprov och longering som vanligt, där hästen haltade på vänsterfram och höger bak (parallelt så inte så ovanligt). Vi röntgade vänster framknä, och som tur va fanns det ingen skada på benet :) däremot var knäet såpass svullet at det inte gick att spruta där. Istället blev han sprutad i kotan och ner itll hoven, blev ingen skillnad med lognering efter det så skadan är helt klart i knäet. På grund av det så fick vi anti-inflammerande pulver han ska få i 2 veckor och sen om 3 veckor skall vi tillbaka igen.

Har någon nåt bra tips på att få hästen att äta pulvret??
jag har försökt med betfor och müsli men det är verkligen jätte svårt att få honom att äta! TIPS?! :)

Ultraljudades knäet?

Om hästen inte äter pulver om man blandar i betfor eller liknande, får du slamma upp det i vatten, fil, äppelmos eller liknande och ge i munnen, som en avmaskningsspruta ungefär.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 621
Hästvård Min lilla älsklingshäst blev för tre veckor sen ordentligt halt vänster fram. Vi har varit inne på klinik, lagt bedövning och då släcker...
Svar
14
· Visningar
2 970
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
987
Senast: igbest
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka