Skäckhingstar

Sv: Skäckhingstar

Tror alltid man har sin önskning på vad man vill ha som fölunge, själv vill jag ha ett sto, skulle det bli en hingst måste jag sälja och då är det lättare att sälja en skäck har jag fått för mej... kanske har fel...

Stoet är skäck och har bara gett skäckavkommor med enfärgade hingstar, så chansen lär väl vara ganska stor att det blir en skäck med en skäckhingst?
Skulle det bli en enfärgad får jag väl ta den smällen, fadern har ju bra prestationsblod..

Men om stoet alltid ger skäck kan du ju likagärna betäcka med en enfärgad hingst med korrekta ben? A-dur själv, t ex, om du gillar det blodet. Eller Ludwigs champion, om det är Argentinus du vill åt.

Vill du kunna sälja fölet går det mycket lättare med en bra, godkänd hingst än en icke godkänd, oavsett färg. Tror jag i alla fall!

Jag skulle nog säga att det är svårare att sälja en skäck... Fick jag välja mellan två likvärdiga hästar skulle jag inte ta den som är skäck. Då är det mycket bättre att avla för att få fram en riktigt bra häst!

"En bra häst har ingen färg" heter det ju;)

Vilket jag ABSOLUT inte har ngt emot. Men det är synd när färg blir så viktig att allt det andra glöms bort.
När jag avlar så väljer jag egenskaper först är färgen sen udda så är det ett plus.

Nu är jag inte i det läge som TS och poloplayer, utan jag avlar renrasigt och med färg för att jag gillar hästar som sticker ut från mängden helt enklet. DOCK inte utan krav på kvalitet mina hästar ligger mellan 36 - 40 p och alla har "färg".

Jag gillar färg helt enkelt!

Sen finns det ju Sambesi eller han har inte löst licens i år?
Vet att han skulle lånas ut men har ingen aning om hur det har gått med det.

Annars är det en hingst jag kan rekomendera. Han lämnar även ganska stort.
Jag har själv en efter honom och jag har en vännina som har fött upp en efter honom och vi båda är väldigt nöjda.

Men att det skulle vara lättare att sälja en skäck har jag svårt att tro. I alla fall vad jag själv har fått erfara. Min har varit till salu sen han var liten med något lägre pris än dom "grönpapprade" men har inte haft en ända spekulant hitintills. Vilket jag dock är väldigt glad för nu! Han kommer inte att säljas för han är den absolut helt underbaraste häst jag har mött.
Han är 2 år nu och både "insutten" och inkörd. Stabilare i körningen (körd ca 10 ggr nu) är många av våra vuxna hästar.
"Inridningen" var bara att hoppa upp, barbacka i grimma och grimskaft på gårdsplanen.
Och nu kanske alla tror att han är en "ko som aldrig gör en fluga förnär" men det är han inte. Han har bara ett helt underbart temprament och en inställning som är "ditt ord är min lag".
Vart jag än har varit med honom så kan inte varken vetrinärer eller andra "kändisar" komentera hur fin och fantastiskt snäll han är. :love:
Men nog om honom, jag är ju trotts allt litta partisk :D

Vad finns det för Skäckhingstar att tillgå?? Godkända/icke godkända??

Skall vara stora hästar minst 160 i mankhöjd!

Jag har en skäck med Simsalabim i andraled. Hon är en ganska trevlig hopphäst med bra galopp, mycket hopp och hinderklok, dock en ordinär skritt och en ganska dålig trav. Exteriören är inte heller någon höjdare - hon är överbyggd och i naturlig nerförsbacke ^^ Temperamentet gör som tur är henne relativt ridbar ändå. Hennes mamma, som alltså är e. Simsalabim, är dock ingen höjdare.. båda är också ganska små, så jag vet inte om jag kan rekommendera Simsalabim till dig. Han är i alla fall inte godkänd, men avelsvärderad och har själv gått 1,40.

Vill du kunna sälja fölet går det mycket lättare med en bra, godkänd hingst än en icke godkänd, oavsett färg. Tror jag i alla fall!

Stämmer nog helt klart! Dock tänkte jag komma undan lite billigare, men inser att en godkänd hingst är nästan billigare än dessa icke godkända!!! Helt otroligt!! Fattar inte hur dom kan ta så höga summor på icke godkända... Det jag va ute efter va att kunna sälja fölungen för kanske 8.000:- när den va född om det råkade bli en hingst (vill ha ett stoföl...och får bara ha ett visst antal hästar för min sambo, därav måste den säljas om det skulle bli en hingst...)
Sedan skulle jag vilja hitta nån på naturlig betäckning runt västra götaland men verkar inte så lätt... och då kom dom icke godkända hingstarna in i bilden... inser dock att om jag vill fortsätta avla så bör jag ha en godkänd hingst...

Står inte Leif Segorps hingstar på naturlig? Och även han håller väl till i östergötland? Rätta mig gärna om jag har fel... :)

Får man fråga vad det är för sto du har? Med en godkänd hingst till pappa så ska du väl kunna sälja fölet för bra mycket mer än 8000 kr.

Liknande trådar

Hästvård Hej Finns det nån som verkligen VET vart tornutskottet T13-T15 sitter på ryggraden ca ? Jag har försökt googla, leta i dom böckerna jag...
Svar
3
· Visningar
521
Senast: Elo
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
512
Senast: Nikan
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 799
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
902
Senast: Nordthor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka